Ensemble Opera Diversa: Evropské dialogy

11. březen 2025, 2:00

Ensemble Opera Diversa: Evropské dialogy

První letošní koncert pod hlavičkou Ensemble Opera Diversa přináší pro soubor lehce neobvyklý formát recitálu. V podání barytonisty Michala Marholda a klavíristy Patrika Červáka zazní výběr děl, který akcentuje především dnes neprávem opomíjenou formu umělé písně s doprovodem klavíru.

Písně Francise Poulenca, Petra Iljiče Čajkovského, Vítězslava Nováka a dalších budou prokládány sólovými klavírními kompozicemi Daria Milhaulda, Clauda Debussyho, Dimitrije Šostakoviče či Miloslava Kabeláče. Hudební program doplňují komentáře Patrika Červáka, které publiku předávají historický i psychologický kontext, pomáhající k pochopení jednotlivých děl. Evropské dialogy tak alespoň pomocí hudby spojují dnes rozpolcenou Evropu, která právě onen dialog tolik postrádá. Koncert se uskuteční v pondělí 17. března od 19:00 v Domě umění města Brna. 

PROGRAM:

Francis Poulenc: Le bestiaire (1919), výběr

Karel Bendl: Cigánské melodie (1881), výběr

Miloslav Kabeláč: 8 preludií (1956), výběr

Petr Iljič Čajkovskij: Nět tolko tot, kto znal (1869)

Mikuláš Schneider-Trnavský: Sbierka slovenských národných piesní (1922), výběr

Claude Debussy: Preludia, I. kniha (1910), výběr

Francis Poulenc: Chansons gaillardes (1926), výběr

Darius Milhaud: Saudades do Brasil (1920), výběr

Vítězslav Novák: Cikánské písně (1897)

Petr Iljič Čajkovskij: Zabyť tak skoro (1870)

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: 24 preludií pro klavír, op. 24 (1933), výběr

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Čtyři verše kapitána Lebjadkina (1974), výběr

Eugen Suchoň: Bačovské piesne (1929)

Francis Poulenc: Priez pour paix (1938)

Patrik Červák/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější