Ensemble Opera Diversa: Hudební minifestival na netradičních místech Brna

Ensemble Opera Diversa: Hudební minifestival na netradičních místech Brna

Na přelomu října a listopadu vystoupí EOD v kapli Káznice na Cejlu, MEZ Židenice nebo v Labyrintu pod Zelným trhem. Zazní dílo Dmitrije Šostakoviče, Ondřeje Kyase a dalších.

Festival otevřou dvě poetické hry Pavla Drábka Everyman čili Kdokoli a Leviatan s písněmi Ondřeje Kyase pro komorní ensemble. Inscenace v režii Tomáše Studeného bude uvedena v podzemních prostorách pod Zelným trhem. Připravena je také premiéra komorní celovečerní opery Ondřeje Kyase na libreto Pavla Drábka s názvem Čaroděj a jeho sluha, napsaná na míru třem účinkujícím, která proběhne v bývalé tovární budově MEZ v Brně- Židenicích. Poprvé se v roli diversního režiséra představí Kristiana Belcredi. Autorka scénografie je stejně jako v předchozích diversních produkcích Sylva Marková. Šostakovičovy písně o smrti zaznějí poprvé v unikátních a syrových prostorách kaple bývalé káznice na Cejlu. Sólových partů se zhostí opět Lucie Kašpárková a Jan Šťáva, Ensemble Opera Diversa a OK Percussion Duo diriguje Gabriela Tardonová. Minifestival završí provedení zádušní mše málo známého skladatele českého baroka Jiřího Melcelia, současníka Adama Michny, v den Památky všech zemřelých. Minifestival proběhne ve dnech 26. říjen až 2. listopad 2016.  

Ensemble Opera Diversa vznikl v roce 1999 původně se záměrem uvádět tvorbu dramatika Pavla Drábka a skladatele Ondřeje Kyase. V roce 2005 byl založen v rámci sdružení komorní orchestr, jehož koncertním mistrem je Jan Bělohlávek a hlavní dirigentkou Gabriela Tardonová. V roce 2009 se součástí souboru stal také komorní sbor Versus, jehož sbormistr Vladimír Maňas je zároveň dramaturgem Ensemblu Opera Diversa.

Program minifestivalu:

26. 10., 21.00 Labyrint pod Zelným trhem, Brno Drábek | Kyas: Everyman čili Kdokoli Leviatan Dvě hry o věčném moři. Diversní průzkum brněnského podzemí

29. 10., 17.00 MEZ Židenice, Jílkova 126, Brno Kyas | Drábek: Čaroděj a jeho sluha (premiéra opery) Strašidelná operní pohádka. Unikátní tovární prostor, výjimečné obsazení (Kašpárková, Koplík, Šťáva)

31. 10., 19.00 Káznice, kaple, Bratislavská 68, Brno Dmitrij Šostakovič: 14. symfonie Bývalá vězeňská kaple se socialistickými freskami a v ní Šostakovič

2. 11., 20.45 Kostel sv. Josefa, Josefská ulice, Brno Adam Michna z Otradovic: Requiem a jiná díla Michnova zádušní mše na Dušičky v podání souborů Ritornello a Versus

Ensemble Opera Diversa/ foto archiv

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější