Ensemble Opera Diversa obnovuje premiéru inscenace Manželské miniopery

Ensemble Opera Diversa obnovuje premiéru inscenace Manželské miniopery

Cyklus Manželské miniopery sestává ze čtyř příběhů – Loupežnické nevěsty, Zpívajícího ženicha, Muže a ženy v loďce a Listonoše. Všechny tyto miniopery jsou z pera autorů Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Režie se ujala Kateřina Křivánková.

Manželské miniopery vznikaly už v letech 2006/2007. Dílo Ondřeje Kyase (hudba) a Pavla Drábka (libreto) skrývá čtyři krátké příběhy. Jmenují se Loupežnická nevěsta, Zpívající ženich, Muž a žena v loďce a Listonoš (celým názvem Listonoš, Mortierové a krytí plemenné kočky). Libreta minioper Loupežnická nevěsta a Zpívající ženich vycházejí z japonských frašek kjógen, libreto Muže a ženy v loďce vychází z příběhu japonského umění rakugo. Podle autora však nejsou libreta „žádná exotika“ – jakkoli jsou původem z Japonska, na samotných příbězích nic japonského není a jsou zasazené do českých končin, miniopera Listonoš do Francie. Cyklus Manželské miniopery je původně napsán pro tři zpěváky (soprán, tenor, basbaryton) a čtyři nástroje (housle, viola, klarinet, fagot). Tento titul měla Ensemble Opera Diversa několik let ve svém repertoáru (podle dostupných informací se inscenace oficiálně poprvé hrála v roce 2011 a na repertoáru byla až do roku 2017) v režii Tomáše Studeného. Režie obnovené inscenace je dílem Kateřiny Křivánkové. Premiéra proběhne 25. listopadu 2021 v 19:00 v divadle Kolárka v Blansku. Další plánovaná repríza se uskuteční o den později, v pátek 26. listopadu od 19:30 v brněnském CO.LABS (bývalý BuranTeatr), a to v rámci společného japonského večera s fraškami Divadla kjógen.

EOD/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější