Ensemble Opera Diversa: Poslední koncert před létem

Ensemble Opera Diversa: Poslední koncert před létem

V rámci koncertu pro soprán a smyčce zazní hudba Leoše Janáčka a Bély Bartóka. V české premiéře také EOD uvede Tři písně argentinsko-izraelského současného skladatele Osvaldo Golijova. Sólistkou večera je sopranistka Jany Vondrů. Koncert řídí Gabriela Tardonová.

Poslední koncert souboru Ensemble Opera Diversa před prázdninami konfrontuje rané dílo Leoše Janáčka se zralou kompozicí Bély Bartóka. Kromě toho zazní v české premiéře až překvapivě tradiční Tři písně argentinsko-izraelského současného skladatele Osvaldo Golijova v podání sopranistky Jany Vondrů. Koncert proběhne 19. června 2019 v 19:00 v Káznici na Cejlu.

Jana Vondrů je absolventkou JAMU a VŠMU. Jde o zpěvačku, která se v současnosti pohybuje především na poli soudobé hudby. Ta ji přitahuje pro svou aktuálnost témat, variabilitu výrazových prostředků a také kvůli možnosti vytvořit si na vokální dílo osobitý pohled a ten zúročit v samotném projevu. Její častá spolupráce se soudobými ansámbly a projekty ji vedla ke spoluzaložení tria ConTRIOlogy, které hraje v obsazení cimbál, akordeon a zpěv. Toto trio se zaměřuje na interpretaci soudobé hudby českých a slovenských hudebních skladatelů. Spolu s jazzovými a klasickými hudebníky je Jana členkou ansámblu Dust in the groove, který ve svých kompozicích propojuje jazzovou a soudobou hudbu s improvizačními plochami. Koncertně i scénicky spolupracuje s Ensemble Opera Diversa. 

Dirigentka Gabriela Tardonová (rozená Piszkaliková) pochází z Karviné. V roce 1998 promovala na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v oboru sbormistrovství a poté vystudovala dirigování na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Rostislava Hališky a Lubomíra Mátla. V letech 2003–2004 studovala v rakouském Grazu na Universität für Musik und darstellende Kunst v dirigentské třídě Martina Siegharta. V rámci tohoto stipendijního pobytu byla vybrána k aktivní účasti na mezinárodním festivalu International Week konaném v Grazu, kde spolupracovala s univerzitním symfonickým orchestrem. Do velké míry se zaměřuje především na uvádění soudobé operní tvorby. Spolu s Tomášem Krejčím působí jako dirigentka orchestru Mladí brněnští symfonikové. Od roku 2006 pravidelně spolupracuje se souborem Ensemble Opera Diversa, s nímž vedle koncertních projektů uvedla v premiéře opery dua Pavel Drábek a Ondřej Kyas. S velkým úspěchem nastudovala také nejnovější diversní inscenace oper Jsem kněžna bláznů Lenky Noty a Olgy Sommerové a Šárky (1887) Leoše Janáčka v instrumentaci Ondřeje Kyase.

V posledních pěti letech působí jako hlavní dirigentka Ensemble Opera Diversa i v orchestrálních projektech. Ensemble Opera Diversa je nezávislý soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, kteří se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Vedle klasické tvorby je jádrem činnosti původní komorní hudba a opery z dílny Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Od počátků (1999) se ze souboru vyvinula hudební společnost, která uskutečňuje kolem dvaceti vystoupení a představení ročně. Na svém kontě má sedm celovečerních oper, dvě desítky autorských minioper, desítku původních orchestrálních skladeb a velké množství klasického repertoáru. Komorní orchestr vznikl v roce 2005, od počátku jej vede koncertní mistr Jan Bělohlávek.

Program:

Leoš Janáček: Suita pro smyčce (1877) 19‘ I. Moderato – II. Adagio – III. Andante con moto – IV. Presto. Andante. Presto – V. Adagio – VI. Andante

Osvaldo Golijov: Three songs pro soprán a smyčce (2002, česká premiéra) 23‘ I. Night of the Flying Horses – II. Lúa Descolorida – III. How Slow the Wind

Béla Bartók: Divertimento pro smyčce (1939) 23‘ I. Allegro non troppo – II. Molto adagio – III. Allegro assai

EOD/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více