Ensemble Opera Diversa: Poslední koncert před létem

Ensemble Opera Diversa: Poslední koncert před létem

V rámci koncertu pro soprán a smyčce zazní hudba Leoše Janáčka a Bély Bartóka. V české premiéře také EOD uvede Tři písně argentinsko-izraelského současného skladatele Osvaldo Golijova. Sólistkou večera je sopranistka Jany Vondrů. Koncert řídí Gabriela Tardonová.

Poslední koncert souboru Ensemble Opera Diversa před prázdninami konfrontuje rané dílo Leoše Janáčka se zralou kompozicí Bély Bartóka. Kromě toho zazní v české premiéře až překvapivě tradiční Tři písně argentinsko-izraelského současného skladatele Osvaldo Golijova v podání sopranistky Jany Vondrů. Koncert proběhne 19. června 2019 v 19:00 v Káznici na Cejlu.

Jana Vondrů je absolventkou JAMU a VŠMU. Jde o zpěvačku, která se v současnosti pohybuje především na poli soudobé hudby. Ta ji přitahuje pro svou aktuálnost témat, variabilitu výrazových prostředků a také kvůli možnosti vytvořit si na vokální dílo osobitý pohled a ten zúročit v samotném projevu. Její častá spolupráce se soudobými ansámbly a projekty ji vedla ke spoluzaložení tria ConTRIOlogy, které hraje v obsazení cimbál, akordeon a zpěv. Toto trio se zaměřuje na interpretaci soudobé hudby českých a slovenských hudebních skladatelů. Spolu s jazzovými a klasickými hudebníky je Jana členkou ansámblu Dust in the groove, který ve svých kompozicích propojuje jazzovou a soudobou hudbu s improvizačními plochami. Koncertně i scénicky spolupracuje s Ensemble Opera Diversa. 

Dirigentka Gabriela Tardonová (rozená Piszkaliková) pochází z Karviné. V roce 1998 promovala na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v oboru sbormistrovství a poté vystudovala dirigování na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Rostislava Hališky a Lubomíra Mátla. V letech 2003–2004 studovala v rakouském Grazu na Universität für Musik und darstellende Kunst v dirigentské třídě Martina Siegharta. V rámci tohoto stipendijního pobytu byla vybrána k aktivní účasti na mezinárodním festivalu International Week konaném v Grazu, kde spolupracovala s univerzitním symfonickým orchestrem. Do velké míry se zaměřuje především na uvádění soudobé operní tvorby. Spolu s Tomášem Krejčím působí jako dirigentka orchestru Mladí brněnští symfonikové. Od roku 2006 pravidelně spolupracuje se souborem Ensemble Opera Diversa, s nímž vedle koncertních projektů uvedla v premiéře opery dua Pavel Drábek a Ondřej Kyas. S velkým úspěchem nastudovala také nejnovější diversní inscenace oper Jsem kněžna bláznů Lenky Noty a Olgy Sommerové a Šárky (1887) Leoše Janáčka v instrumentaci Ondřeje Kyase.

V posledních pěti letech působí jako hlavní dirigentka Ensemble Opera Diversa i v orchestrálních projektech. Ensemble Opera Diversa je nezávislý soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, kteří se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Vedle klasické tvorby je jádrem činnosti původní komorní hudba a opery z dílny Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Od počátků (1999) se ze souboru vyvinula hudební společnost, která uskutečňuje kolem dvaceti vystoupení a představení ročně. Na svém kontě má sedm celovečerních oper, dvě desítky autorských minioper, desítku původních orchestrálních skladeb a velké množství klasického repertoáru. Komorní orchestr vznikl v roce 2005, od počátku jej vede koncertní mistr Jan Bělohlávek.

Program:

Leoš Janáček: Suita pro smyčce (1877) 19‘ I. Moderato – II. Adagio – III. Andante con moto – IV. Presto. Andante. Presto – V. Adagio – VI. Andante

Osvaldo Golijov: Three songs pro soprán a smyčce (2002, česká premiéra) 23‘ I. Night of the Flying Horses – II. Lúa Descolorida – III. How Slow the Wind

Béla Bartók: Divertimento pro smyčce (1939) 23‘ I. Allegro non troppo – II. Molto adagio – III. Allegro assai

EOD/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více

S kvartetní tvorbou mistrů evropské hudby se návštěvníci koncertů setkávají poměrně často. Haydnovy smyčcové kvartety tvoří stálici v repertoáru nejednoho tělesa a vzrůstající pozornost je věnována také dílům soudobých evropských skladatelů. Pouze výjimečně však mají posluchači možnost nahlédnout do hudební kuchyně asijských nebo jihoamerických národů. Právě s tímto mankem se rozhodl bojovat ansámbl Cuarteto Q-Arte věnující se tvorbě latinskoamerických autorů. Program, který včera představili na zámku ve Slavkově u Brna, sestával z děl Silvestra Revueltase, Alberta Ginastery a Astora Piazzolly. Všichni tři skladatelé spojují ve svém díle prvky domácí kultury s evropským školením a vlivy či impulzy různých žánrů.  více

Proč být jednou z mnoha průměrných kapel, když můžeme být kapelou jedinečnou? Do tohoto hesla by se dala zhustit desetiletá historie brněnské skupiny Kupodivu. V roce 2009 se saxofonista Jaroslav Pilný a hráč na klávesy a Petr Šašinka poprvé bavili o založení kapely. V roce 2019 Kupodivu vydávají své první dlouhohrající album. Přesně v polovině tohoto desetiletého období, v roce 2014, proběhla důležitá změna, kdy se původní folková kapela přetransformovala do zajímavého tvaru s klávesami, saxofonem a baskytarou, zato bez kytary. Sestava, která skladbou barev připomíná spíše jazzové kapely, v posledních letech zabodovala na mnoha folkových festivalech. Kupodivu získali autorskou Portu, cenu Rady Notování, vyhráli Moravského vrabce, byli druzí na Mohelnickém dostavníku. Tam všude předvedli hudbu, která se více než k táborovým ohňům hodí do městských klubů, a to zdaleka nejen folkových. Album Živočišné pudy dosavadní tvorbu kapely shrnuje důstojným způsobem, podtrženým kvalitním zvukem ze zlínského studia V.  více