Ensemble Opera Diversa: Recitál Rusko-Rusko

Ensemble Opera Diversa: Recitál Rusko-Rusko

Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) byla jednou z prvních primadon v historii souboru Ensemble Opera Diversa. Nyní se Rusko v Brně představí po letech spolu se svým manželem, tenoristou Jánem Rusko a slovenským klavíristou Matejem Arendárikem. Program koncertu tvoří průřez česko-slovenské hudební tvorby od Vítězslava Nováka po Petera Špiláka.

V roce 2014 vystoupila Ivana Rusko ve společném recitálu s barytonistou Alešem Janigou, po pěti letech se v Brně představí znovu a to 14. května 2019 od 19:00 v Konventu Milosrdných bratří v Brně.

Sopranistka Ivana Rusko se narodila v moravském Přerově. Studia zpěvu završila na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě ve třídě mezzosopranistky Hany Štolfové a následně sopranistky Magdaleny Blahušiakové. Již během studia se představila jako Hraběnka v Mozartově Figarově svatbě v Státním divadle v Košicích a spolupracovala s řadou souborů specializovaných na starou hudbu (Collegium Musicum Brno, Hofmusici, Musica bellissima aj.), byla též u začátků Ensemble Opera Diversa. V roce 2010 se stala členkou Mezinárodního operního studia v Curychu, což jí později (2012) přineslo angažmá ve zdejším Opernhaus Zürich. Záhy dostala příležitost hostovat také v dalších velkých evropských operních domech (např. Ópera de Lyon, kde v režii světoznámého Davida Pountneyho vystoupila v klíčové úloze Lauretty v Pucciniho buffě Gianni Schicchi). Bohatá je rovněž její koncertní činnost: k repertoáru Ivany Rusko patří Händelova oratoria Messiah či Jephta, Mendelssohnův Eliah nebo Schumannovy Szenen aus Goethes Faust. Na podzim 2016 debutovala v dánské Královské opeře v Kodani, kde pod taktovkou estonského dirigenta Vello Pähna ztvárnila Pucciniho Musettu. V sezóně 2016/17 vystoupla v německém Kolíně (Oper Köln) v sérii velkých sopránových úloh: opět jako Janáčkova Bystrouška, dále jako Orffova Chytračka, Pucciniho Liu (Turandot) a Marzellina v Beethovenově Fideliovi.

Tenorista Ján Rusko absolvoval obor hudební pedagogika a estetika na Univerzitě Mateja Bela v Banské Bystrici. Poté studoval zpěv na Umělecké akademii v Bratislavě u Magdalény Blahušiakové a navštěvoval mistrovské kurzy, mezi jinými též u Petera Dvorského. V létech 2011 až 2013 vystupoval jako člen Mezinárodního operního studia v Curychu, kde v operním domě zpíval v rolích Nearca (Poliuto), Jariškina a prvního syna (Nos) a dalších. Od roku 2008 do 2011 působil v angažmá na Slovensku ve Státním divadle v Košicích a ve Státní opeře v Banské Bystrici, kde vytvořil lyrické, komické a charakterové role pro tenor: Gonzalve (Španělská hodinka), Lenskij a Triquet (Evžen Oněgin), Vašek (Prodaná nevěsta), Abbé z Chazeuil (Adriana Lecouvreur), Arthur a Norman (Lucia di Lammermoor), Goro (Madama Butterfly), Remendado (Carmen), Spoletta (Tosca), Gaston (La Traviata), Monostatos (Kouzelná flétna), Don Curzio (Figarova svatba) a Bastien (Bastien a Bastienka), Alibaba (Indigo a čtyřicet loupežníků) a Bondy (Vévodkyně zChicaga). V sezóně 2013/14 debutoval v Divadle Biel v roli Alfréda v operetě Netopýr. Matej Arendárik studoval klavír na konzervatoři v Žilině a poté na pražské Akademii múzických umění u Mariána Lapšanského. Během studií byl členem Klavírního tria AMU. Sólisticky debutoval s orchetrem Slovenké filharmonie v roce 1998. Následně vystoupil v předních koncertních sálech (Concertgebough Amsterdam, Stadthalle Bayreuth, Forbidden City Concert Hall Peking, Southbank Centre London, Palacio de Congresos Zaragoza, Rudolfinum a Smetanova síň Praha, Besední dům Brno a rad ďalších) a na významných hudobních festivalech (Beethovenfest Saint Ettiene, Pražské Jaro, New Masters on Tour Holandsko, World of Jewish Music London, Stredoeurópsky festival koncertného umenia Žilina, Afyon Classical Music Festival Turecko, Svatováclavský hudební festival, Bratislavské hudobné slávnosti atd.). Jako komorní hráč spolupracoval s Talichovým kvartetem a Suchoňovým kvintetem. Na Konzervatoři J. L. Bellu v Banskej Bystrici působí jako korepetitor.

Program koncertu:

Ladislav Faix: Slovenské zbojnícke piesně

Pavel Haas: Sedm písní v lidovém tónu pro soprán a klavír

Vítězslav Novák: Erotikon

Klement Slavický: Ej, srdenko moje pro ženský hlas a klavír

Peter Špilák: Básník a žena

Ivana Rusko/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Recitál Rusko-Rusko

14.5.2019, 19:00 / Konvent Milosrdných bratří

Sopranistka Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) je v současné době sólistkou opery v Curychu. Vystudovala ale brněnskou konzervatoř a začínala v Ensemble Opera Diversa, na jehož pozvání vystoupila minulý týden v Redutě. Jaký je život začínající pěvkyně v jednom z nejlepších operních divadel světa, jaké to je být přistěhovalec, o zpívání pro děti i vysněných rolích jsme s Ivanou Rusko mluvili den před jejím brněnským koncertem.  více

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější