Ensemble Opera Diversa uvede světovou premiéru opery Světlo na konci tmy

Ensemble Opera Diversa uvede světovou premiéru opery Světlo na konci tmy

Jednoaktová opera Světlo na konci tmy pro čtyři hlasy byla inspirována životem a dílem Františka Drtikola, českého fotografa tvořícího mezi lety 1901 – 1935. Hudbu složil kmenový skladatel Ensemble Opera Diversa Ondřej Kyas, o libreto a režii celého kusu se postarala Kateřina Křivánková.

Ensemble Opera Diversa systematicky směřuje ke zkoumání a prolínání inscenačních postupů. Tento přístup se propojuje s progresivní tvorbou slavného fotografa Františka Drtikola, která byla zprvu ovlivněna stylem pozdní secese a posléze kubistickofuturistickými prvky. Jméno Františka Drtikola bývá obvykle spojováno pouze s fotografií, zapomíná se přitom, že Drtikol byl i mystik a myslitel, který se věnoval také kresbě, malbě i grafice. Na půdorysu tvořeném útržky z Drtikolova života se divákovi odkrývá fotografův niterný svět, postupy a dilemata jeho tvorby, možná cesta k nalezení vnitřní spokojenosti a klidu. Součástí inscenace bude scénická videoprojekce, která není pouze vizuálním doplňkem, ale plnohodnotnou součástí díla, jež pomůže lépe přiblížit Drtikolovu tvorbu. Nepůjde však o dokumentární zveřejnění reprodukcí, ale o představení videa, jakožto svébytného uměleckého druhu. Světová premiéra je ohlášena na středu 28. prosince 2022 od 19:00 v divadle Reduta v Brně.

Světlo na konci tmy

hudba: Ondřej Kyas

libreto a režie: Kateřina Křivánková

dramaturgie: Hana Hložková

scéna a kostýmy: Sylva Marková

video design: Tomáš Hrůza

Osoby a obsazení Fotograf František – Aleš Janiga, Múza 1 (Prezident; Josef; Harmonikář) – Hana Cupáková | Jana Vondrů, Múza 2 (Lída; Karel; Tajemná dívka) – Aneta Podracká Bendová, Múza 3 (Prodavačka jablek; Petr; Skladatel; Kolotočář) – Klára Jelínková, Komorní orchestr EOD Housle – Jan Bělohlávek, Violoncello – Iva Wiesnerová, Akordeon – Žaneta Vítová, Syntezátory – Ondřej Kyas

EOD/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Světlo na konci tmy

28.12.2022, 19:00 / Reduta

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější