Ensemble Opera Diversa uvede světovou premiéru opery Světlo na konci tmy

Ensemble Opera Diversa uvede světovou premiéru opery Světlo na konci tmy

Jednoaktová opera Světlo na konci tmy pro čtyři hlasy byla inspirována životem a dílem Františka Drtikola, českého fotografa tvořícího mezi lety 1901 – 1935. Hudbu složil kmenový skladatel Ensemble Opera Diversa Ondřej Kyas, o libreto a režii celého kusu se postarala Kateřina Křivánková.

Ensemble Opera Diversa systematicky směřuje ke zkoumání a prolínání inscenačních postupů. Tento přístup se propojuje s progresivní tvorbou slavného fotografa Františka Drtikola, která byla zprvu ovlivněna stylem pozdní secese a posléze kubistickofuturistickými prvky. Jméno Františka Drtikola bývá obvykle spojováno pouze s fotografií, zapomíná se přitom, že Drtikol byl i mystik a myslitel, který se věnoval také kresbě, malbě i grafice. Na půdorysu tvořeném útržky z Drtikolova života se divákovi odkrývá fotografův niterný svět, postupy a dilemata jeho tvorby, možná cesta k nalezení vnitřní spokojenosti a klidu. Součástí inscenace bude scénická videoprojekce, která není pouze vizuálním doplňkem, ale plnohodnotnou součástí díla, jež pomůže lépe přiblížit Drtikolovu tvorbu. Nepůjde však o dokumentární zveřejnění reprodukcí, ale o představení videa, jakožto svébytného uměleckého druhu. Světová premiéra je ohlášena na středu 28. prosince 2022 od 19:00 v divadle Reduta v Brně.

Světlo na konci tmy

hudba: Ondřej Kyas

libreto a režie: Kateřina Křivánková

dramaturgie: Hana Hložková

scéna a kostýmy: Sylva Marková

video design: Tomáš Hrůza

Osoby a obsazení Fotograf František – Aleš Janiga, Múza 1 (Prezident; Josef; Harmonikář) – Hana Cupáková | Jana Vondrů, Múza 2 (Lída; Karel; Tajemná dívka) – Aneta Podracká Bendová, Múza 3 (Prodavačka jablek; Petr; Skladatel; Kolotočář) – Klára Jelínková, Komorní orchestr EOD Housle – Jan Bělohlávek, Violoncello – Iva Wiesnerová, Akordeon – Žaneta Vítová, Syntezátory – Ondřej Kyas

EOD/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Světlo na konci tmy

28.12.2022, 19:00 / Reduta

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Sídlo Filharmonie Brno a jedna z nejdůležitějších historických i kulturních dominant Brna – tedy Besední dům – letos slaví 150. roků od svého vzniku. Přesně 3. dubnu 1873, kdy byla slavnostně otevřena dvorana (velký sál) budovy od architekta Theophila von Hansena, autora mj. proslulého vídeňského Musikvereinu, se tento honosný objekt stal středobodem brněnské kultury a zdejšího osobitého uměleckého života. O půldruhého století později – v pondělí 1. května 2023 – zahájila odpolední sešlost a následný koncert s podtitulem Když Smetana v Brně poprvé hrál… sérii koncertů, které vzdají hold jedinečným milníkům v kulturní historii města.  více

Nejčtenější