Ensemble Opera Diversa zkoumá českou a španělskou kulturu

Ensemble Opera Diversa zkoumá českou a španělskou kulturu

Česko-španělský večer spojí dva odlišné světy společnou formou kytarového koncertu. Česká premiéra Concierto del agua španělského skladatele Tomáse Marca zazní v konfrontaci s dílem Concentus Eurydicae Jana Nováka. Spolu s Ensemble Opera Diversa vystoupí španělský kytarista Rubén Parejo a dirigent Robert Ferrer.

Ensemble Opera Diversa již tradičně provádí díla současných skladatelů. Kromě Marcova Concierto del aqua (Koncert vody) zazní skladby Miloše Štědroně a kmenového autora souboru Ondřeje Kyase. Dílem Concentus Eurydicae (Zpěv Eurydiky) pokračuje Ensemble Opera Diversa  v systematickém mapování tvorby skladatele Jana Nováka, které je dnes poněkud opomíjeno, přestože Novák byl v šedesátých letech 20. století respektovaným skladatelem a úspěšným autorem filmové hudby, především k filmům Karla Kachyni. Program doplňuje juvenilie Leoše Janáčka z dob pražských studií Zvuky ku památce Förchtgotta-Tovačovského, která tento večer zazní v české premiéře.

Koncert proběhne ve středu 5. dubna 2017 od 19:00 v Mozartově sále divadla Reduta.

Program:

Ondřej Kyas: Introitus pro smyčce

Leoš Janáček: Zvuky ku památce Förchtgotta-Tovačovského (II. oddíl) pro smyčce

Tomás Marco: Concierto del agua pro kytaru a smyčce

Miloš Štědroň: …or not to be… pro smyčce

Jan Novák: Concentus Euridicae pro kytaru a smyčce

Ensemble Opera Diversa/ Arathan Photography

Česko-španělský koncert

5.4.2017, 19:00 / Reduta

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více