Expozice nové hudby: Lidský hlas ve všech jeho podobách a zvuková relaxační masáž

Expozice nové hudby: Lidský hlas ve všech jeho podobách a zvuková relaxační masáž

Blíží se festival Expozice nové hudby. Jeho 34. ročník nese podtitul VOX HUMANA [ex MACHINA]. Východiskem koncepce je lidský hlas v nejrozmanitějších podobách a konfrontacích. V akustickém, elektroakustickém i multimediálním prostředí. Program festivalu zahrnuje celkem osm koncertů, během kterých zazní několik českých i světových premiér, některá díla vznikla přímo na objednávku festivalu.

„Hlas je nositelem umělecko-verbální komunikace, je to zajímavé zvukové médium a zároveň se dá prostřednictvím nových technologií přeměnit do úplně jiných, sobě samému odcizených zvukových poloh,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej. Pro návštěvníky je připraveno osm koncertů v Besedním domě, Divadle na Orlí, v Divadle Husa na provázku a na JAMU: všechny s hlasem v hlavní roli, některé sólové, jiné sborové, s hudebním doprovodem i bez. Mezi nejznámější jména, která na festival zavítají, patří skladatel, výtvarník a básník Chris Newman přezdívaný „Schubert současnosti“ a americká zpěvačka Beth Griffith, která za nahrávku s dílem, které v Brně představí, získala prestižní ocenění německé kritiky. 

Festival zahájí v pátek dvojice Eva Šušková a Peter Mazalán kloubící hudbu s architekturou a scénickým uměním. Večer s názvem Der Turm zu Babel přinese výběr ze stejnojmenného písňového cyklu Mauricia Kagela, a dále výběry z cyklů Three Heavens and Hells Meredith Monk a Song Books Johna Cage, přičemž dvojici doplní i ženský vokální ansámbl. Druhý večer, tedy sobota, bude patřit chraplavému „pankáčskému“ hlasu Chrise Newmana s klavírním doprovodem Ivana Šillera. Některé že čtyř Newmanových skladeb doplní i projekce. „Cantata, kterou provedeme, je příkladem mé tendence vykrádat. V tomto případě Johna Donnea a Beethovena. Zajímá mě vzít si něco známého a odcizit to prostřednictvím nového druhu syntaxe, tedy toho, jak to drží pohromadě, a nového typu gramatiky,“ popsal svoje dílo Newman. Festival Expozice nové hudby bude probíhat od 21. do 28. října 2022.

Třetí večer se odehraje v prostorách Terénu a jeho protagonistou bude slovenské uskupení VENI ensemble, které do Brna přijede v pětičlenném obsazení a představí tři sólové instrumentální skladby, jednu skladbu pro hlas v kombinaci s elektronikou, jedno vokláně-instumentální kvarteto a jedno kvinteto. To vše pod názvem CAVE SONGS [new edit]. „Koncert věnujeme životnímu jubileu brněnského skladatele a hudebníka Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama,“ upozornil Matej.

Ursonate. To je název největší zvukové poemy 20. století, kterou v pondělí představí mladý barytonista Vojtěch Šembera. Skladbu Kurta Schwitterse předznamená jeho vlastní, ten večer premiérovaná Fonetická krajina. „Schwittersova skladba mě přivedla ke vzniku jakési mapy fonémů a přechodů mezi nimi, je to mapa krajiny, kterou hlas utváří tím, že jí prochází,“ popsal své dílo Šembera.

Úterní večer patří uskupení Sára Medková, Ivo Medek a Vít Zouhar s videem Lukáše Medka v režii Rocca. V premiéře provedou multimediální operní projekt Sara´smile. V sólové performanci Medkové přinese osobní výpověď s fragmenty smíchu a zapomenutou hudbu. „Je to vrstvení paralel: osudů, životů, pohledů, příběhů. Fragmenty rituálů a náznaky receptů. Záblesky odrazů mnoha a mnoha Sár,“ uvedl Zouhar.

Beth Griffith zavítá do Besedního domu ve středu, aby posluchačům v české premiéře představila skladbu Mortona Feldmana Three Voices pro nahrávku a hlas a Experiences No. 2 Johna Cage. Three Voices je skladba pro zpěvačku, kterou doprovázejí nahrávky jejího vlastního hlasu. Reproduktory, mezi nimiž zpěvačka stojí, mají připomínat dva náhrobky, pro zpěvačku z nich zaznívá její vlastní minulost. Jedná se o kontemplativní dílo, v němž se hlasy proplétají ve složitých vzorcích vyžadující vysoké soustředění.

Spojení překrásné hudby, děsivého rámusu, groteskní komedie a aristotelovské tragédie. To je dílo Here Be Sirens vycházející z fráze, která se používala jako kartografická poznámka v místech neprobádaných vod, aby upozornila na neznámé nebezpečí. „Sirény se v mé opeře snaží prozkoumat spletitost svého původu, touhy, zármutky a strachy skrze jediné médium, které dokonalé ovládají, skrze zpěv,“ uvedla autorka opery Kate Soper. Sirénám v Brně své hlasy propůjčí Aneta Podracká Bendová, Eva Marie Kořená a Jana Vondrů.

Festival uzavře Petr Kotík se svým projektem Many Many Women Plus upraveným speciálně pro festival. „Kotík pro nás vytvořil unikátní kombinaci kompozic ze 70. let s centrálním zapojením části Many Many Women. Skladby z tohoto jeho období jsou psány tak, že je možné je kombinovat způsobem quasi koláže,“ uvedl Matej.

Festival doplní také dvě zvukové instalace vytvořené na objednávku festivalu. Přístupné budou celý týden v Besedním domě vždy hodinu před začátkem koncertu. První z nich, Pauza Schwitters je poctou jednomu z klíčových děl zvukové poezie Ursonátě Kurta Schwitterse, ve které autor instalace Pavel Büchler přidává do partitury nový prvek digitálním převodem textu na syntetickou řeč. Druhá instalace od Lucie Páchové nazvaná VoiSineAgg je relaxační masáž pomocí zvuků a vibrací vytvořených hlasem a nízkými sinusoidovými vlnami. Tichými zvuky promasíruje ušní bubínky, vyváženými frekvencemi rozvibruje sluchové kanálky a prověří pomyslné spojnice mezi oběma ušima a vybranými svaly a tkáněmi, to vše v rezonujícím křesle.

Sára Medková/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Nejčtenější