Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Letní festival iberoamerických kultur vstupuje do 15. ročníku a netradičně uvede zimní koncert. Vystoupí Rocío Márquez a Fahmi Alqhai. Koncert v Konventu Milosrdných bratří spojí klasickou hudbu a flamenco.

„Fahmi Alqhai patří k nejlepším světovým gambistům. V hudebním projektu Dialogy se setkává s brilantní zpěvačkou Rocío Márquez. V tomto dialogu napříč stoletími i žánry zazní Monteverdiho hudba společně s nejstaršími flamenkovými písněmi či s hudbou koloniální Latinské Ameriky,“ říká dramaturg festivalu Petr Vít. Projekt obdržel v roce 2016 nejvyšší ocenění na prestižním flamenkovém festivalu La Bienal de Flamenco v Seville.

Viola da gamba v rukou Fahmiho Alqhaie a flamenková zpěvačka Rocío Márquez v dialogu, který hledá a nachází styčné body mezi prastarými flamenkovými zpěvy předávanými orální tradicí a barokní hudbou Iberského polostrova či hudbou španělských kolonií v Novém světě. Španělské Chacony a Canarios které se přes Atlantik dostaly do Latinské ameriky, katalánské Cants dels occels, flamenková Seguiriya či Monteverdiho hudba vytváří v tomto projektu překvapivá avšak logická spojení. Koncert proběhne 2. února od 19:30 v Konventu Milosrdných bratří.

Španělská zpěvačka Rocío Márquez je uznávanou interpretkou tradičního flamenka. Pochází z andaluské Huelvy, z prostředí autentického flamenka. Současně se studiem flamenkového zpěvu vystudovala klavír na sevilské konzervatoři a hudební pedagogiku na Universidad de Sevilla. Je držitelkou nejvyššího pěveckého ocenění Lámpara Minera v prestižní soutěži Festival del Cante de las Minas. Fahmi Alqhai je považován za jednoho z nejlepších hráčů na violu da gamba a odborná kritika oceňuje jeho inovátorský přístup k interpretaci staré hudby. Fahmi Alqhai je častým hostem renomovaných souborů staré hudby po celém světě a pravidelně spolupracuje například se soubory Hespèrion XXI (Jordi Savall) nebo Il Suonar Parlante (Vittorio Ghielmi). Je uměleckým vedoucím souboru Accademia del Piacere a uměleckým ředitelem festivalu staré hudby v Seville Festival de Música Antigua de Sevilla (FeMAS).

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Cyklus koncertů staré hudby Barbara Maria Willi uvádí představuje jeden z nejhodnotnějších brněnských hudebních počinů, který již patnáctým rokem seznamuje posluchače s pečlivě vybranou hudbou renesance, baroka a klasicismu. Místo pouhého uvádění osvědčených děl hudební minulosti se dramaturgyně a tvář projektu Barbara Maria Willi soustředí na autory přehlížené, pozapomenuté nebo zcela neznámé. Na programu koncertu s výmluvným názvem Cembaloparáda zazněla kromě skladeb Jeana Philippea Rameaua, Antoinea Forqueraye, také díla polských autorů Stanisława Ossowského, Józefa Elsnera a nám blízkého Jana Ladislava Dusíka ale i premiéra koncertu pro dvě cembala Carla Josepha Birnbacha.  více

Pokud patříte mezi příznivce a posluchače tzv. staré hudby, o hudebním tělese Czech Ensemble Baroque a jeho uměleckém vedoucím Romanu Válkovi jste již bezpochyby slyšeli. Ansámbl se věnuje historicky poučené interpretaci děl starších slohových období, převážně baroka a klasicismu. Hlavní devizou orchestru je pak uvádění velkých hudebně-dramatických útvarů. Mezi nedávné počiny patří například uměle vytvořené oratorium Příběh o Kristu sestavené z tematicky spojitých děl skladatele Heinricha Schütze. Velkou pozornost věnuje ansámbl také dílu Františka Xavera Richtera, jehož Requiem, Te Deum a pašijové oratorium Deposizione dalla croce di Gesu Cristo patří k zatím posledním nahrávkám orchestru.  více

Jednou za čas na koncertních programech objeví i skladby, které posluchači ještě nemohli ocenit. Ve většině případů tyto premiéry slouží především k okořenění jinak standardního repertoáru večera. Ať už se jedná o zbrusu nové hudební dílo nebo o novodobou premiéru, které předcházelo dlouhé badatelské úsilí v archivu, vše je povětšinou nasazeno po boku letitých klasik. Zazní-li tak například rekonstruovaná symfonie neznámého skladatele období klasicismu, je téměř jisté, že si k ní poslechneme určitě i Mozarta, Beethovena nebo Haydna. Program koncertu brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa s houslovým virtuózem Milanem Paľou, kterým těleso zahájilo svůj koncertní cyklus Slovensko v Brně, však sestával pouze z premiér soudobé hudby.  více

Po více než padesáti letech vrátilo Národní divadlo Brno na repertoár Pikovou dámu Petra Iljiče Čajkovského. Premiéra 17. února v Mahenově divadle v inscenaci Martina Glasera znamenala pro hudební divadlo ještě jeden návrat – po více než šedesáti letech se na brněnská prkna vrátila také Soňa Červená.  více

Hudbymilovní obyvatelé Brna si rádi připomínají návštěvu Wolfganga Amadea Mozarta ve města na přelomu let 1767-1768. Tématem třetího abonentního koncertu brněnských filharmoniků z cyklu Filharmonie doma I se však stala skladatelova návštěva Prahy. A nebylo tomu bezdůvodně. V profesionální dráze nejvýraznějšího představitele vídeňského klasicismu zaujímá Praha nezpochybnitelné místo. V souladu se zvoleným tématem pak dramaturgové vybrali důležité mezníky v autorově tvorbě, které právě s Prahou a Pražany souvisí. Orchestr Filharmonie Brno vedl Alexander Liebreich a na klavír hrál Saleem Ashkar.  více