Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Letní festival iberoamerických kultur vstupuje do 15. ročníku a netradičně uvede zimní koncert. Vystoupí Rocío Márquez a Fahmi Alqhai. Koncert v Konventu Milosrdných bratří spojí klasickou hudbu a flamenco.

„Fahmi Alqhai patří k nejlepším světovým gambistům. V hudebním projektu Dialogy se setkává s brilantní zpěvačkou Rocío Márquez. V tomto dialogu napříč stoletími i žánry zazní Monteverdiho hudba společně s nejstaršími flamenkovými písněmi či s hudbou koloniální Latinské Ameriky,“ říká dramaturg festivalu Petr Vít. Projekt obdržel v roce 2016 nejvyšší ocenění na prestižním flamenkovém festivalu La Bienal de Flamenco v Seville.

Viola da gamba v rukou Fahmiho Alqhaie a flamenková zpěvačka Rocío Márquez v dialogu, který hledá a nachází styčné body mezi prastarými flamenkovými zpěvy předávanými orální tradicí a barokní hudbou Iberského polostrova či hudbou španělských kolonií v Novém světě. Španělské Chacony a Canarios které se přes Atlantik dostaly do Latinské ameriky, katalánské Cants dels occels, flamenková Seguiriya či Monteverdiho hudba vytváří v tomto projektu překvapivá avšak logická spojení. Koncert proběhne 2. února od 19:30 v Konventu Milosrdných bratří.

Španělská zpěvačka Rocío Márquez je uznávanou interpretkou tradičního flamenka. Pochází z andaluské Huelvy, z prostředí autentického flamenka. Současně se studiem flamenkového zpěvu vystudovala klavír na sevilské konzervatoři a hudební pedagogiku na Universidad de Sevilla. Je držitelkou nejvyššího pěveckého ocenění Lámpara Minera v prestižní soutěži Festival del Cante de las Minas. Fahmi Alqhai je považován za jednoho z nejlepších hráčů na violu da gamba a odborná kritika oceňuje jeho inovátorský přístup k interpretaci staré hudby. Fahmi Alqhai je častým hostem renomovaných souborů staré hudby po celém světě a pravidelně spolupracuje například se soubory Hespèrion XXI (Jordi Savall) nebo Il Suonar Parlante (Vittorio Ghielmi). Je uměleckým vedoucím souboru Accademia del Piacere a uměleckým ředitelem festivalu staré hudby v Seville Festival de Música Antigua de Sevilla (FeMAS).

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.  více

Předposlední koncert brněnského hudebního festivalu Expozice nové hudby nesl název Příběh utrpení a naděje a postavil vedle sebe ve středu 17. října hudbu skladatelů Fausta Romitelliho a Francesca Filideie a výběr z poezie básníka, překladatele a esejisty Jana Zahradníčka. Vzhledem k tématu večera se hudební produkce odehrála v kapli bývalé brněnské káznice. Příznačně (i přízračně) zvolený podnázev koncertu Dům strach vycházel ze stejnojmenné Zahradníčkovy básnické sbírky. O uměleckou recitaci se postaral Otakar Blaha, díla obou skladatelů pak provedlo hudební těleso Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Koncert/představení režíroval Radim Nejedlý.  více

Jubilejní 25. ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby se blíží ke konci. Před závěrečným Verdiho Requiem přehlídka ještě včera nabídla koncert brněnského komorního sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase a souboru renesančních dechových nástrojů s doprovodem continua Capella Ornamentata pod uměleckým vedením jeho zakladatele Richarda Šedy v olomouckém kostele Zvěstování Páně. Obě tělesa se věnují převážně interpretaci duchovní hudby 16. a 17. století a podílela se na mnoha jiných společných projektech. V roce 2017 vzniklo z této spolupráce CD věnované dílu pozdně renesančního skladatele Nicolause Zangia, jehož skladby na nedělním koncertu též zazněly.  více

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.  více

Milovníci jazzu i artificiální hudby si včera večer přišli na své. Filharmonie Brno zahájila koncertem v Besedním domě již pátou sezónu abonentní řady s názvem Jazz & World Music. Brněnští filharmonici společně s hudebním tělesem Matúš Jakabčic Quintet interpretovali světové skladby – nejen jazzové – v aranžmá vedoucího souboru Matúše Jakabčice. Koncert řídil dirigent a skladatel Pavel Šnajdr.  více