Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Letní festival iberoamerických kultur vstupuje do 15. ročníku a netradičně uvede zimní koncert. Vystoupí Rocío Márquez a Fahmi Alqhai. Koncert v Konventu Milosrdných bratří spojí klasickou hudbu a flamenco.

„Fahmi Alqhai patří k nejlepším světovým gambistům. V hudebním projektu Dialogy se setkává s brilantní zpěvačkou Rocío Márquez. V tomto dialogu napříč stoletími i žánry zazní Monteverdiho hudba společně s nejstaršími flamenkovými písněmi či s hudbou koloniální Latinské Ameriky,“ říká dramaturg festivalu Petr Vít. Projekt obdržel v roce 2016 nejvyšší ocenění na prestižním flamenkovém festivalu La Bienal de Flamenco v Seville.

Viola da gamba v rukou Fahmiho Alqhaie a flamenková zpěvačka Rocío Márquez v dialogu, který hledá a nachází styčné body mezi prastarými flamenkovými zpěvy předávanými orální tradicí a barokní hudbou Iberského polostrova či hudbou španělských kolonií v Novém světě. Španělské Chacony a Canarios které se přes Atlantik dostaly do Latinské ameriky, katalánské Cants dels occels, flamenková Seguiriya či Monteverdiho hudba vytváří v tomto projektu překvapivá avšak logická spojení. Koncert proběhne 2. února od 19:30 v Konventu Milosrdných bratří.

Španělská zpěvačka Rocío Márquez je uznávanou interpretkou tradičního flamenka. Pochází z andaluské Huelvy, z prostředí autentického flamenka. Současně se studiem flamenkového zpěvu vystudovala klavír na sevilské konzervatoři a hudební pedagogiku na Universidad de Sevilla. Je držitelkou nejvyššího pěveckého ocenění Lámpara Minera v prestižní soutěži Festival del Cante de las Minas. Fahmi Alqhai je považován za jednoho z nejlepších hráčů na violu da gamba a odborná kritika oceňuje jeho inovátorský přístup k interpretaci staré hudby. Fahmi Alqhai je častým hostem renomovaných souborů staré hudby po celém světě a pravidelně spolupracuje například se soubory Hespèrion XXI (Jordi Savall) nebo Il Suonar Parlante (Vittorio Ghielmi). Je uměleckým vedoucím souboru Accademia del Piacere a uměleckým ředitelem festivalu staré hudby v Seville Festival de Música Antigua de Sevilla (FeMAS).

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější