Feste Teatrale: slavnostní otevření Zámeckého divadla ve Valticích

Feste Teatrale: slavnostní otevření Zámeckého divadla ve Valticích

Valtický zámecký areál prošel velkou rekonstrukcí a nyní zahajuje kulturní sezónu víkendovým festivalem Feste Teatrale. Zámecké divadlo ožije barokní operou, v jízdárně a v kapli proběhne několik komorních koncertů, dobových tanečních vystoupení a workshopů.

Rekonstrukce zámeckého areálu trvala čtrnáct měsíců, během kterých bylo celkově obnoveno barokní divadlo, rozsáhlé prostory zámecké jízdárny a přilehlý zahradníkův domek, sloužící nyní jako zázemí pro umělce. Přestože v Zámeckém divadle již probíhá zkušební letní provoz a jízdárna již byla slavnostně otevřena závěrečným koncertem festivalu Concentus Moraviae s Magdalenou Koženou, oficiální zahájení kulturní sezóny v zámeckém areálu začíná festivalem Feste Teatrale, který se uskuteční od soboty 12. do neděle 13. září ve Valticích.

Dramaturgie festivalu se zaměřila na méně známé a u nás takřka neuváděné barokní autory jako Henry Purcell, Silvius Leopold Weiss, Gottfried Finger a další. Kromě komorních koncertů v kapli nebo jízdárně bude možné navštívit workshopy pro děti i dospělé. V zámecké jízdáně bude stejně jako nedávno v Brně uvedeno scénické ztvárnění kantát G. F. Händela Tři ženy, Tři osudy. Oba večery vyvrcholí velkolepou rekonstrukcí barokní opery Didone abbandonata v obsazení sólistek brněnského i pražského Národního divadla a zahraničních hostů.

Zámecké divadlo prošlo důkladnou rekonstrukcí, pod vedením týmu, který před lety pracoval na opravách barokního divadla v Českém Krumlově. Valtické divadlo nyní opět disponuje funkční barokní mašinérií kulis, jevištních strojů a efektů. Díky přesné prostorové kopii původního divadla je rozvržení scény, techniky i hlediště totožné s posledními záznamy z dob, kdy se v divadle aktivně hrálo. Technika je podpořena novými elektrickými rozvody, ale i přesto umožňuje celkové nasvícení prostoru pomocí svíček a lamp. Kapacita divadla je stále 189 sedatel, přičemž opravdu dobrá viditelnost je pouze z knížecích lóží.

Zprávy o Zámeckém divadle ve Valticích pochází z roku 1790, zda jde o přestavbu či založení divadla se zatím zjistit nepodařilo. Největšího rozmachu se dočkalo za tehdy vládnoucího pána z rodu Lichtenštejnů. Alois Josef I., díky kterému se ve Valticích scházela nejvyšší šlechta Evropy. Na slavnostním otevření divadla v roce 1790, které provedl sám kníže Alois I., byla divadelní sezóna zahájena zpěvohrou Prometheus, provedená umělci z Vídně. Po nástupu jeho následníka už divadelní činnost upadala. Posledního vzestupu se divadlo dočkalo při návštěvě císaře Františka Josefa I., kdy byly na jeho počest pozváni přední umělci a sólisté z Vídně. Později se už v Zámeckém divadle takřka nehrálo.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více