Festival Ghettofest: Básníci v káznici, Amaro Records, hudba, divadlo a tanec

5. červen 2017, 4:00
Festival Ghettofest: Básníci v káznici, Amaro Records, hudba, divadlo a tanec

Brněnský pouliční festival Ghettofest vstupuje do 6. ročníku. Programově usiluje o bourání předsudků, otevření lokality v okolí Cejlu a propojení všech lidí bez rozdílu. V letošním roce proběhne převážně v parku Hvězdička, v prostorách bývalé káznice a v Muzeu romské kultury.

Cílem brněnského multižánrového festivalu Ghettofest je každoročně otevřít vyloučenou lokalitu v oblasti mezi ulicemi Bratislavská a Hvězdová návštěvníkům bez ohledu na jejich věk, pohlaví nebo etnicitu. Součástí programu, jehož těžiště se letos kvůli uzavírce ulice Francouzská přemístí z ulice Hvězdové a Bratislavské do parku Hvězdička. Bude zde probíhat hudební produkce, reflexe současného dění v lokalitě s přímým zapojením místních obyvatel. Návštěvníky tak čekají dvě tematicky zaměřené diskuse, z nichž první, s názvem Romská stopa, bude věnována osobnosti známého brněnského primáše Eugena Horvátha, přejmenování parku Hvězdička po jeho osobnosti, a obecněji práci s romskou pamětí. Druhá s názvem Nové sousedství bude orientováná na budoucnost celé oblasti.

Místní obyvatelé se zapojí především v průběhu hudební a taneční programové linie. Letos nově vznikne stage nahrávacího studia Amaro Records, v rámci níž zahrají skupiny místních a bude zde možné také jamovat. „Zapojení místních je pro nás velkou výzvou a jsme rádi, že se nám podařilo oslovit právě Amaro Records. Letos bude festival menší, ale koncentrovanější a intenzivnější, o to více zaměřený právě na obyvatele lokality. Nově také připravujeme dramaturgickou linku Básníci v káznici,“ uvedl hlavní manažer a spoluzakladatel festivalu Zdeněk Raiser.

Naprostou letošní novinkou pak bude programová linie pod zastřešujícím názvem Básníci v káznici probíhající v prostorách bývalé káznice na Cejlu. Naplánováno je čtení z knihy o romském partyzánu Josefu Serinkovi nebo četba pamětí politických vězňů, včetně těch, kteří byli v prostorách brněnské káznice sami vězněni. Podobně jako předchozí ročníky se zapojí také Knihovna Jiřího Mahena nebo naiff, který připravuje promítání dokumentu věnovaného sociálním problémům místních. Festival jako každý rok organizuje spolek Tripitaka ve spolupráci s dalšími organizacemi, vstupné je zdarma.

Šestý ročník festivalu je naplánován na sobotu 10. června od 12:00.

Ghettofest 2016/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ghettofest 2017

10.6.2017, 12:00 / Káznice

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější