Festival Ghettofest: Básníci v káznici, Amaro Records, hudba, divadlo a tanec

5. červen 2017, 4:00
Festival Ghettofest: Básníci v káznici, Amaro Records, hudba, divadlo a tanec

Brněnský pouliční festival Ghettofest vstupuje do 6. ročníku. Programově usiluje o bourání předsudků, otevření lokality v okolí Cejlu a propojení všech lidí bez rozdílu. V letošním roce proběhne převážně v parku Hvězdička, v prostorách bývalé káznice a v Muzeu romské kultury.

Cílem brněnského multižánrového festivalu Ghettofest je každoročně otevřít vyloučenou lokalitu v oblasti mezi ulicemi Bratislavská a Hvězdová návštěvníkům bez ohledu na jejich věk, pohlaví nebo etnicitu. Součástí programu, jehož těžiště se letos kvůli uzavírce ulice Francouzská přemístí z ulice Hvězdové a Bratislavské do parku Hvězdička. Bude zde probíhat hudební produkce, reflexe současného dění v lokalitě s přímým zapojením místních obyvatel. Návštěvníky tak čekají dvě tematicky zaměřené diskuse, z nichž první, s názvem Romská stopa, bude věnována osobnosti známého brněnského primáše Eugena Horvátha, přejmenování parku Hvězdička po jeho osobnosti, a obecněji práci s romskou pamětí. Druhá s názvem Nové sousedství bude orientováná na budoucnost celé oblasti.

Místní obyvatelé se zapojí především v průběhu hudební a taneční programové linie. Letos nově vznikne stage nahrávacího studia Amaro Records, v rámci níž zahrají skupiny místních a bude zde možné také jamovat. „Zapojení místních je pro nás velkou výzvou a jsme rádi, že se nám podařilo oslovit právě Amaro Records. Letos bude festival menší, ale koncentrovanější a intenzivnější, o to více zaměřený právě na obyvatele lokality. Nově také připravujeme dramaturgickou linku Básníci v káznici,“ uvedl hlavní manažer a spoluzakladatel festivalu Zdeněk Raiser.

Naprostou letošní novinkou pak bude programová linie pod zastřešujícím názvem Básníci v káznici probíhající v prostorách bývalé káznice na Cejlu. Naplánováno je čtení z knihy o romském partyzánu Josefu Serinkovi nebo četba pamětí politických vězňů, včetně těch, kteří byli v prostorách brněnské káznice sami vězněni. Podobně jako předchozí ročníky se zapojí také Knihovna Jiřího Mahena nebo naiff, který připravuje promítání dokumentu věnovaného sociálním problémům místních. Festival jako každý rok organizuje spolek Tripitaka ve spolupráci s dalšími organizacemi, vstupné je zdarma.

Šestý ročník festivalu je naplánován na sobotu 10. června od 12:00.

Ghettofest 2016/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ghettofest 2017

10.6.2017, 12:00 / Káznice

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více