Festival Hortus Magicus rozezní a rozezpívá město Kroměříž

Festival Hortus Magicus rozezní a rozezpívá město Kroměříž

Jedenáctý ročník festivalu Hortus Magicus v Kroměříži nese podtitul Země česká, domov můj! Program je sestaven ve znamení celorepublikového tématu Roku české hudby v podání předních českých umělců. V rámci zahajovacího koncertu, kde zazní cyklus symfonických básní Má vlast, se netradičně představí umělci hned dvou orchestrů a to Moravské filharmonie Olomouc a Filharmonie Bohuslava Martinů pod taktovkou Tomáše Netopila. Sobotní závěr patří první české opeře z pera Františka Škroupa, Dráteník. Festival letos trvá tři dny.

Festival opět nabídne hudebně-divadelní program, edukativní aktivity pro děti i tradiční floristické expozice. Návštěvníci se nově oproti loňskému roku dostanou do teprve nedávno otevřených zámeckých prostor 2. patra (Via Magnifica) a do Gardistky.

Od roku 2020 má festival jasně určující téma, kterému se následně přizpůsobuje program. „Letošní téma, Země česká, domov můj! jsme zvolili v souvislosti nejen s tématem „čtyřkového“ Roku české hudby, ale s letošním rokem se váže také 400. leté výročí narození biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna, který se mimo jiné zasloužil o založení biskupské kapely a hlavně položil první základy hudebního kroměřížského archivu,“ uvádí Karel Valenta, manažer festivalu Hortus Magicus. „Návštěvníkovi přinášíme Rok české hudby po svém. Komorní programy nabídnou díla zapomenutých českých skladatelů či skladatelů s českými kořeny a také těch, jejichž rukopisy se nachází i v regálech již zmíněného archivu. Téma nejen češství, ale i domova se hluboce odráží přímo v hlavních večerních programech festivalu, neboť co může být více „české“, než Smetanova Má vlast a první česká opera Dráteník ,“ dodává Valenta a zároveň doplňuje, že festival neprezentuje pouze „český“ domov, ale jakékoliv místo, kam se člověk rád vrací a kde se cítí být doma.

Hlavními vrcholy letošního ročníku jsou hned dva programy a to symfonický cyklus Má vlast Bedřicha Smetany, která bude uvedena ne hudebníky jedné, ale hned dvou filharmonií a to Moravské filharmonie Olomouc a Filharmonie Bohuslava Martinů. Za dirigentský pult s taktovkou v ruce se postaví hlavní hostující dirigent České filharmonie, Tomáš Netopil. Sobotní večer návštěvníkovi nabídne první českou operu Dráteník z pera Františka Škroupa, která měla svou premiéru ve Stavovském divadle 2. února 1826. Dnešního nastudování se ujala režisérka Kateřina Křivánková, kostýmy a scénu připravila Sylva Marková. V hlavních rolích se představí Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Marek Žihla (Vojtěch), Matúš Šimko (dráteník), Aneta Podracká (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Simeon Hána (Lána), Martin Vodrážka (Kůl) a Martin Mihál coby Chmelenský. Dílo zazní v historicky poučené interpretaci na dobové hudební nástroje či jejich repliky novým souborem pod vedením Marka Čermáka. Závěrečný koncert k poctě Karla z Lichtensteinu-Castelcorna zazní ve Sněmovním sále v podání souboru Capella Ornamentata pod uměleckým vedením Richarda Šedy od 15 hodin.

Festival ale nenabízí pouze hudební programy v zámeckých prostorách. Festival opět nabídne edukační aktivity ve spolupráci s Petrem Hudcem a Hanou Pokovou z NCZK a samozřejmě nebudou chybět floristické expozice, kterých se zhostí Pavla Trojanová a Jiří Martínek. Ty budou k vidění u sochy sv. Václava, v Giardinu a u Ruin. I zde ve floristice se promítne téma festivalu a expozice tak budou tvořeny převážně z typicky českých květin a bylin.

Komorní koncerty, které jsou letos situovány do Sněmovního sálu, za hlavními programy ani zdaleka nepokulhávají. Na festivalu letos vystoupí cembalista Jiří Havrlant a spolu s Michaelou Ambrosi (traverso a flétny) představí díla několika generací hudební rodiny Bendů, či Michaela Koudelková (různé typy zobcových fléten) představí spolu s Monikou Knoblochovou (cembalo) a Liborem Maškem (violoncello) tvorbu italských mistrů, jejichž díla jsou uchována v kroměřížském archivu.

Novinkou je otevření Podzámecké zahrady v rámci festivalu zdarma pro veřejnost. Magická Podzámecká zahrada nabídne program pro rodiče a děti skrze pohádky v podání souborů Toy Machine, Damúza či Mikro Teatro či skrze vyprávění příběhů Dominikou Šindelkovou, Harkétou Holou a Jiřím Pírko Šmirkem.

Festival nabízí návštěvníkovi jedinečnou možnost se v rámci jedné vstupenky dostat do všech přístupných zámeckých prostor,“ doplňuje Karel Valenta. Cílem je představit „zámek dokořán“, který dokonale propojí všechny prvky, které podporoval sám biskup Karel a to hudební díla, díla výtvarná, architekturu a hlavně umělce, který za danými mistrovskými díly stojí. „Hortus Magicus se nejen díky tomuto spojení může hrdě hlásit mezi nejvýraznější festivaly v České republice,“ dodává závěrem Valenta.

Tomáš Netopil/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Nejčtenější