Festival Janáček Brno 2016 dnes zveřejnil program. Letos hostí světově uznávané umělce jako je Robert Carsen, Calixto Bieito a další

Festival Janáček Brno 2016 dnes zveřejnil program. Letos hostí světově uznávané umělce jako je Robert Carsen, Calixto Bieito a další

Na podzim tohoto roku proběhne již 5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno. Jeho letošním tématem je Očekávání. Program zahrunuje celkem dvacet čtyři produkcí v podobě operních inscenací, sborových koncertů, recitálů i jazzových večerů. Kromě světově uznávaných operních režisérů se na festivalu představí také hudební interpreti jako Ian Bostrige, Julis Drake, Ivo Kahánek, Iva Bittová nebo Emil Viklický. Festival zahájí premiéra opery Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena.

Dramaturgie letošního ročníku tvoří jakýsi průřez Janáčkovou tvorbou a zahrnuje také jeho následovníky. Zahajovací večer představí Janáčkovu Káťu Kabanovou v režii Roberta Carsena. Tato operní inscenace v obsazení umělců Národního divadla Brno se po festivalu stane součástí repertoáru Janáčkovy opery. Dalším významným operním kusem bude uvedení Modrovousova hradu od B. Bartóka a Očekávání od A. Schönberga v režii Davida Radoka a ve spolupráci s Operou Göteborg. Nebo hostující Státní divadlo Norimberk s operní inscenací Z mrtvého domu v režii Calixta BieitaFestival Janáček Brno 2016 bude probíhat od 7. do 18. října v Brně. Vstupenky na festival jsou v prodeji od dnešního dne.

Národní divadlo Brno nyní pořádá již dva velké festivaly - Janáček Brno a Divadelní svět Brno. Celkové náklady na Janáčkův festival, konaný vždy jednou za dva roky, nyní přesáhly 25 milionů Kč. Díky podpoře města Brna, které na festival vyčlenilo celých 18 milionů Kč se festival uskuteční opět v mezinárodním obsazení a v rozmanitých budovách. Například klavírní recitál ve Vile Tugendhat, kde vystoupí Ivo Kahánek. Nebo koncert Miloslav Ištván Quartett v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea.

Ředitel NdB Martin Glaser o festivalu řekl: „Pro letošní ročník zvolené téma Očekávání zároveň velmi výstižně charakterizuje současný životní pocit Evropanů. Stejně jako Janáček a jeho souputníci prožíváme zlomové období dějin a čekáme, kam se naše civilizace bude vyvíjet. Výběr festivalových produkcí chce dokázat, jak současná operní a inscenační tvorba reflektuje naši společnou životní situaci, jak se živě a intenzivně dotýká našich životů.“

Foto archiv festivalu/ Káťa Kabanová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Jedno starší – pravda, ne úplně typické – album skupiny Květy začínalo slovy: „Nejtišší kapela na světě tak, aby nerušila sousedy.“ To nejnovější, nazvané trochu záhadně Květy Květy, začíná textem: „Řítíme se do tmy tou největší rychlostí.“ Dá se něco vyvozovat z toho, že kapela kolem Martina E. Kyšperského v nejpomalejším roce, v době lockdownu, přišla s nejrychlejším a možná s nejenergičtějším albem za svou kariéru? Nebo je důležitější, že přes veškerý tlak, který z Květů Květů coby kolektivní práce vyvěrá, jde vlastně o velmi samotářskou a intimní desku?  více

Sedmý rok své oficiální existence završil brněnský bigband Cotatcha Orchestra dlouho připravovaným debutovým albem autorských skladeb tří komponistů – většinou z pera pianisty Martina Konvičky, s mírným přispěním Jiřího Levíčka a bandleadera Jiřího Kotači. Název Bigbandová elektronika/Bigband Electronics naznačuje, že skladby překračují čistě jazzový rámec směrem k různým nadžánrovým fúzím, ale pevné mantinely tím rozhodně nevymezuje.  více

Tomáš Kytnar, šéf brněnského klubu Stará Pekárna a kapelník skupiny Tady To Máš, léta zhudebňoval slovenské texty. Několik svých alb postavil na poezii současných slovenských básníků Judity Kaššovicové a Erika Ondrejičky. Na otázku, jestli se českým textům vyhýbá záměrně, v rozhovoru pro Brno – Město hudby v roce 2013 odpověděl: „Opravdu trochu přemýšlím o češtině, ale nějak systematicky hledat nebo si dávat inzerát rozhodně nebudu. Jako slovenští básníci vlastně přišli ke mně, musí cestou náhody přijít i ti čeští, nebo ne?“ Uplynulo sedm let. Kytnar od té doby se svou skupinou vydal „slovenská“ alba Srdiečka tiché a Krajina diamantov a… letos přichází změna. Novinka Ryba Květovoň propojila Kytnarův typický skladatelský rukopis s českou poezií Bogdana Trojaka.  více

Poetický název Květy nevadnoucí za sebou skrývá prozatím poslední vydavatelský počin Jiřího Plocka. Kompilační CD oslavuje čtvrtstoletí od vzniku moravské folklorní řady v jeho vydavatelství GNOSIS BRNO. Jde o čtrnáct alb, která vznikala mezi lety 1995 až 2005.  A nejsou to alba ledajaká. Nadšení a cit Jiřího Plocka pro píseň je nesporný, z nahrávek však dýchá mnohem víc. Jde například o zápal samotných zpěváků, který Jiří Plocek během natáčení rozdmýchával, nechal je hrát a zpívat podle jejich vůle a nálady. Musím zdůraznit také samotný výběr interpretů. Jména jsou to dnes již opravdu ikonická – František Okénka, Zdeněk Kašpar, Karel Rajmic, Vlasta Grycová, Jiřina Miklošková a mnozí další. Někteří z nich už bohužel opustili tento svět. Jiní, které na albu slyšíme jako nadané děti, sami už vychovávají další generace zpěváků, například Tomáš Beníček. Záměrně zmiňuji zpěváky, samotné album je i po hudební stránce kvalitní. Všechny písně jsou však přednášeny výjimečnými interprety. I to jim v duchu živé lidové tradice dodává jedinečnost.  více

Dva roky po monotematickém albu Bleděmodré město, za které získala nominaci na žánrového Anděla, vydala brněnská skupina Nevermore & Kosmonaut novinku se záhadným názvem XCR-9. Více prozrazuje podtitul Písně do rakety. Zatímco na minulém albu jsme se s Michalem Šimíčkem a jeho kapelou procházeli ulicemi města Brna, tentokrát nás písničkář, který léta používá přezdívku Kosmonaut, bere na fiktivní cestu do vesmíru.  více