Festival Janáček Brno 2016 dnes zveřejnil program. Letos hostí světově uznávané umělce jako je Robert Carsen, Calixto Bieito a další

Festival Janáček Brno 2016 dnes zveřejnil program. Letos hostí světově uznávané umělce jako je Robert Carsen, Calixto Bieito a další

Na podzim tohoto roku proběhne již 5. ročník mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno. Jeho letošním tématem je Očekávání. Program zahrunuje celkem dvacet čtyři produkcí v podobě operních inscenací, sborových koncertů, recitálů i jazzových večerů. Kromě světově uznávaných operních režisérů se na festivalu představí také hudební interpreti jako Ian Bostrige, Julis Drake, Ivo Kahánek, Iva Bittová nebo Emil Viklický. Festival zahájí premiéra opery Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena.

Dramaturgie letošního ročníku tvoří jakýsi průřez Janáčkovou tvorbou a zahrnuje také jeho následovníky. Zahajovací večer představí Janáčkovu Káťu Kabanovou v režii Roberta Carsena. Tato operní inscenace v obsazení umělců Národního divadla Brno se po festivalu stane součástí repertoáru Janáčkovy opery. Dalším významným operním kusem bude uvedení Modrovousova hradu od B. Bartóka a Očekávání od A. Schönberga v režii Davida Radoka a ve spolupráci s Operou Göteborg. Nebo hostující Státní divadlo Norimberk s operní inscenací Z mrtvého domu v režii Calixta BieitaFestival Janáček Brno 2016 bude probíhat od 7. do 18. října v Brně. Vstupenky na festival jsou v prodeji od dnešního dne.

Národní divadlo Brno nyní pořádá již dva velké festivaly - Janáček Brno a Divadelní svět Brno. Celkové náklady na Janáčkův festival, konaný vždy jednou za dva roky, nyní přesáhly 25 milionů Kč. Díky podpoře města Brna, které na festival vyčlenilo celých 18 milionů Kč se festival uskuteční opět v mezinárodním obsazení a v rozmanitých budovách. Například klavírní recitál ve Vile Tugendhat, kde vystoupí Ivo Kahánek. Nebo koncert Miloslav Ištván Quartett v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea.

Ředitel NdB Martin Glaser o festivalu řekl: „Pro letošní ročník zvolené téma Očekávání zároveň velmi výstižně charakterizuje současný životní pocit Evropanů. Stejně jako Janáček a jeho souputníci prožíváme zlomové období dějin a čekáme, kam se naše civilizace bude vyvíjet. Výběr festivalových produkcí chce dokázat, jak současná operní a inscenační tvorba reflektuje naši společnou životní situaci, jak se živě a intenzivně dotýká našich životů.“

Foto archiv festivalu/ Káťa Kabanová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější