Festival Janáček Brno 2018 zveřejnil svůj program: Ivo van Hove, Robert Carsen nebo David Pountney

Festival Janáček Brno 2018 zveřejnil svůj program: Ivo van Hove, Robert Carsen nebo David Pountney

6. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu by se měl odehrávat v nově zrekonstruovaném Janáčkově divadle. Představí se světoví režiséři a interpreti jako Ivo van Hove, Robert Carsen, Kornél Mundruczó, Alvis Hermanis, David Pountney, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil, Thomas Adès, Simona Houda-Šaturová, Haasovo kvarteto a mnozí další.

Festival Janáček Brno 2018 se v pondělí uvedl preview koncertem s Brno Contemporary Orchestra a Soňou Červenou. Program nadcházejícího ročníku festivalu je věnován 100. výročí vzniku Československé republiky. Uvedeno bude kompletní jevištní dílo Leoše Janáčka v inscenacích světových tvůrců, jako jsou Ivo van Hove, Robert Carsen, Kornél Mundruczó, David Pountney a Alvis Hermanis. Za dirigentským pultem se objeví Tomáš Hanus, který povede Velšskou národní opera, Tomáš Netopil či Marko Ivanović. Koncertní část programu představní interprety jakými jsou Thomas Adès, Martin Kasík, Jitka Čechová, Simona Houda-Šaturová nebo Haasovo kvarteto.

„Ohlasy, které sklízí festival Janáček Brno po celém světě a jeho rekordně rychle rostoucí návštěvnost je pro nás velkou motivací do další práce. Věřím, že skvělý program festivalového ročníku 2018, který vám předkládáme, posouvá náš festival do společnosti těch nejvýznamnějších kulturních akcí na mapě Evropy,“ říká Martin Glaser, ředitel NdB.

Festival bude probíhat od 17. listopadu do 5. prosince 2018, jeho zahájení je naplánované v Janáčkově divadle, které by mělo být tou dobou po rekonstrukci. Festival otevře opera Příhody lišky Bystroušky.

„Jestliže předešlé ročníky festivalu daly nahlédnout do Janáčkovy operní tvorby vždy v kontextu s dalšími tvůrci a uměleckými směry, 6. ročník bude patřit v maximální možné míře tvorbě moravského mistra. Představí kompletní Janáčkovo jevištní dílo od těch raných, která vznikala v posledních dekádách habsburské monarchie, naplněných snahami o uznání českého národa, až po Janáčkova vrcholná díla již z doby naší samostatné republiky,“ uvedla Patricie Částková, dramaturgyně Janáčkovy opery NdB.

Kompletní program festivalu najdete zde.

Z mrtvého domu - Velšská národní opera/ foto Clive Barda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Americký muzikál Rent, jehož premiéru o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, má nálepku kultovního díla. A má na ni právo. Podtrhuje to i tragický osud autora (a to prosím námětu, libreta, hudby i textů v jedné osobě!) Jonathana Larsona, který roku 1996 zemřel krátce před premiérou v šestatřiceti letech. Nikdy se tak nedočkal úspěchů svého díla: třeba čtyř cen Tony a za námět dokonce i Pulitzerovy ceny. Stvrdila brněnská inscenace režiséra Stanislava Moši kvality fenoménu jménem Rent?  více

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Historicky poučená interpretace se stala prubířským kamenem uměleckých těles, jež si vzala za úkol oživit hudbu vzdálené minulosti v co nejpůvodnějším tvaru. Barokní housle, lukovité smyčce, zvonivá barva violy de gamba, dravost středověké fiduly a především znalost dobové interpretační praxe se staly východiskem při pátrání po nezkaleném a autentickém zvuku staré hudby. Mnoho interpretů se snaží bedlivým studiem pramenů postihnout a pochopit jemné nuance tehdejšího hudebního jazyka a přetavit tuto znalost v hudbu, která osloví současné posluchače. Mohlo by se zdát, že snaha o proniknutí do původní interpretační praxe je doménou pouze barokní, renesanční, případně středověké hudby. Ansámbl Musica Florea pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla se však obrací k tvorbě relativně nedávné – romantické. Zbavuje ji interpretačních nánosů, které vznikly v minulém století. V brněnském kostele Jana Amose Komenského jmenovaný soubor včera představil svoji vizi Dvořákovy hudby. Zazněla předehra Můj domov op. 62 vzniklá roku 1882 pro potřeby hry Josef Kajetán Tyl od F. F. Šamberka a Symfonie č. 4 d moll B. 41více

S další českou muzikálovou premiérou v podobě titulu Big vyrukovalo Městské divadlo Brno. Hudební novinka, která se zrodila ze stejnojmenného filmu, pobaví děti, pubescenty i jejich doprovod. Tato muzikálová pohádka obslouží skutečně všechny generace. Big je totiž rodinnou komedii, která dokáže být místy i fantasy podívanou, jindy romanticky nasládlým dílkem o lásce či napínavou záležitostí o unáhleném malém klukovi, s nímž to ale nakonec dobře dopadne.  více