Festival Janáček Brno 2018 zveřejnil svůj program: Ivo van Hove, Robert Carsen nebo David Pountney

Festival Janáček Brno 2018 zveřejnil svůj program: Ivo van Hove, Robert Carsen nebo David Pountney

6. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu by se měl odehrávat v nově zrekonstruovaném Janáčkově divadle. Představí se světoví režiséři a interpreti jako Ivo van Hove, Robert Carsen, Kornél Mundruczó, Alvis Hermanis, David Pountney, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil, Thomas Adès, Simona Houda-Šaturová, Haasovo kvarteto a mnozí další.

Festival Janáček Brno 2018 se v pondělí uvedl preview koncertem s Brno Contemporary Orchestra a Soňou Červenou. Program nadcházejícího ročníku festivalu je věnován 100. výročí vzniku Československé republiky. Uvedeno bude kompletní jevištní dílo Leoše Janáčka v inscenacích světových tvůrců, jako jsou Ivo van Hove, Robert Carsen, Kornél Mundruczó, David Pountney a Alvis Hermanis. Za dirigentským pultem se objeví Tomáš Hanus, který povede Velšskou národní opera, Tomáš Netopil či Marko Ivanović. Koncertní část programu představní interprety jakými jsou Thomas Adès, Martin Kasík, Jitka Čechová, Simona Houda-Šaturová nebo Haasovo kvarteto.

„Ohlasy, které sklízí festival Janáček Brno po celém světě a jeho rekordně rychle rostoucí návštěvnost je pro nás velkou motivací do další práce. Věřím, že skvělý program festivalového ročníku 2018, který vám předkládáme, posouvá náš festival do společnosti těch nejvýznamnějších kulturních akcí na mapě Evropy,“ říká Martin Glaser, ředitel NdB.

Festival bude probíhat od 17. listopadu do 5. prosince 2018, jeho zahájení je naplánované v Janáčkově divadle, které by mělo být tou dobou po rekonstrukci. Festival otevře opera Příhody lišky Bystroušky.

„Jestliže předešlé ročníky festivalu daly nahlédnout do Janáčkovy operní tvorby vždy v kontextu s dalšími tvůrci a uměleckými směry, 6. ročník bude patřit v maximální možné míře tvorbě moravského mistra. Představí kompletní Janáčkovo jevištní dílo od těch raných, která vznikala v posledních dekádách habsburské monarchie, naplněných snahami o uznání českého národa, až po Janáčkova vrcholná díla již z doby naší samostatné republiky,“ uvedla Patricie Částková, dramaturgyně Janáčkovy opery NdB.

Kompletní program festivalu najdete zde.

Z mrtvého domu - Velšská národní opera/ foto Clive Barda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější