Festival Janáček Brno 2020 na podzim proběhne. Program zůstane téměř beze změn

Festival Janáček Brno 2020 na podzim proběhne. Program zůstane téměř beze změn

7. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2020 se navzdory všem obavám uskuteční na podzim letošního roku. Festivalový program se zaměří na překotný vý­voj v hudbě a umění vůbec, jež přinesl přelom 19. a 20. století. Během bezmála tří týdnů proběhnou v rámci festivalu operní inscenace a koncertní řada, to vše v zastoupení uznávaných umělců, jako jsou Robert Carsen, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Breslik, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové, Jan Bartoš a další.

Navzdory složité situaci se podařilo zachovat avizovaný program jen s minimem změn. „Vzhledem k současným omezením ve světě v souvislosti s onemocněním covid-19 se neuskutečnily premiéry dvou inscenací, které se měly na podzim na festivalu představit. Jedná se o produkci Její pastorkyně Divadla Brémy v režii Armina Petrase a produkci Její pastorkyně v režii Clause Gutha připravovanou londýnskou Královskou operou Covent Garden. Za obě produkce se nám podařilo získat adekvátní náhradu, a program festivalu jsme navíc rozšířili o další premiéru souboru Janáčkovy opery NdB,“ popsal Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2020 je ohlášený na termín 28. září až 16. října 2020. 

Brémskou Její pastorkyni v programu nahradí inscenace Příhody lišky Bystroušky v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského, kterou na festivalu uvede Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Londýnskou inscenaci v programu zastoupí brněnská inscenace Její pastorkyně v režii Martina Glasera a pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće. „Máme velkou radost, že se pro tato dvě speciální festivalová představení podařilo získat pro roli Kostelničky světovou operní hvězdu Karitu Mattilu, která v této roli měla původně vystoupit v londýnské produkci,“ podotkl Martin Glaser, ředitel NdB.

Na program festivalu byla nově přidána premiéra opery Řecké pašije Bohuslava Martinů nastudovaná souborem Janáčkovy opery NdB v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka, která se uskuteční 7. října v Janáčkově divadle. Poslední změna programu se týká koncertu v bazilice na Starém Brně, kdy 11. října provede Janáčkovu Glagolskou mši a Věčné evangelium místo orchestru Janáčkovy opery NdB Filharmonie Brno v čele se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem, a to spolu se sborem Janáčkovy opery NdB. 

Další body programu festivalu se podařilo zachovat. Slavnostní zahájení festivalu tak bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace bude dílem světoznámého režiséra Roberta Carsena, který ji vytvoří se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Na závěr festivalu vystoupí vynikající Bamberští symfonikové pod taktovkou Jakuba Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Breslika, na klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání předního rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních uskupení se představí např. Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Pavel Haas Quartet.

Její pastrokyňa/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější