Festival Janáček Brno 2024 se ponese ve znamení Roku české hudby

Festival Janáček Brno 2024 se ponese ve znamení Roku české hudby

Mottem letošního festivalu je Bez hranic!…. Program zavede diváky na místa, kde česká hudba vznikala a nebo která byla inspirací. Tři festivalové týdny budou plné hudebních a divadelních zážitků. Vystoupí světoví interpreti jako Jakub Hrůša, Nicky Spence, Adam Plachetka, Josef Špaček, Robert Carsen, Christian Thielemann, Claus Guth a přední soubory Staatsoper Unter den Linden Berlin, Bamberger symphoniker nebo Pavel Haas Quartet.

“Festivalový program se v ročníku 2024 dotkne hvězdných výšin. Pomyslnou laťku kvality se během krátké doby podařilo zvednout na úroveň, která splňuje parametry prvořadé evropské kulturní události.” říká Martin Glaser, ředitel NdB. Závěr Roku české hudby vyvrcholí v Brně třemi týdny festivalu Janáček Brno 2024 nabitými hudebními a divadelními projekty v podání špičkových českých a zahraničních interpretů. Motto 9. ročníku festivalu Bez hranic!… inspirovala Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se hlavní hrdina vydá na Měsíc i cestu časem do 15. století. Festival slavnostně zahájí nová inscenace Výlety páně Broučkovy v podání brněnského souboru, v režii Roberta Carsena, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich dramatické uchopení, poetiku, humor a výtvarnou vytříbenost, a pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Na festival se po Zápisníku zmizelého na minulém ročníku vrací britský tenorista Nicky Spence, tentokrát v roli Matěje Broučka. “Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real Madrid a Staatsoper Unter den Linden Berlin, pro festival je to další významný krok k šíření méně uváděného Janáčkova díla na světových jevištích s předními interprety,” dodává Jiří Heřman, umělecký šéf opery NdB. Operu bude možné sledovat celosvětově 4. prosince 2024 na streamovací platformě Opera Vision. Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno bude letos probíhat od 1. do 24. listopadu 2024.

Operní řada nabídne průřez Janáčkovou tvorbou od jeho prvního operního úspěchu po dvě vrcholná díla. Vzácným hostem festivalu bude berlínský soubor Staatsoper Unter der Linden, který přiveze inscenaci Věci Makropulos v režii Clause Gutha, výherce ceny Opera Awards 2023 v kategorii Nejlepší režisér, a pod taktovkou hudebního ředitele Národního divadla Roberta Jindry. V roli Emilie Marty se představí laureátka dvou cen Grammy, německá sopranistka Dorothea Röschmann. Jenůfa je součástí programu v interpretaci čistě ženského inscenačního týmu. Pod vedením progresivní režisérky Veroniky Kos Loulové a v hudebním nastudování Anny Novotné Peškové, v koprodukci opery Moravského divadla Olomouc a Janáčkovy opery NdB a ve spolupráci s organizací Úsměv mámy. Příhody lišky Bystroušky oslaví 6. listopadu 100. výročí své světové premiéry. Na festival dorazí nová produkce Národního divadla moravskoslezského v režii izraelského choreografa Itzika Galiliho a v hudebním nastudování Marka Šedivého.

Liščí narozeninové blahopřání si připravil i brněnský soubor inscenací Jiřího Heřmana a Marko Ivanoviće s mimořádnými hosty – Kateřinou Kněžíkovou jako liškou Bystrouškou a Adamem Plachetkou v roli Revírníka, která festival slavnostně uzavře. Jeden z festivalových večerů bude patřit Davidu Radokovi a jeho interpretaci jedné z nejoblíbenějších českých oper – Dvořákovy Rusalky. Jako vyvrcholení Roku české hudby festival přinese i zřídka uváděná díla. Takovým je i opera Šarlatán brněnského skladatele Pavla Haase, která měla v roce 1938 v Mahenově divadle světovou premiéru. Již tradičně budou součástí festivalu i nová díla studentů JAMU. Rovněž dramaturgie koncertní řady je cele zaměřena na oblast české hudby a reflektuje stoleté výročí prvního Roku české hudby, vyhlášeného v roce 1924. Vedle důrazu na tvorbu Leoše Janáčka tak přinese na koncertech symfonických, komorních i na recitálech nejen díla českých skladatelů, jejichž životní data končí v české hudbě až mytickou čtyřkou – Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Josef Suk – ale představí i další autory, např. Janáčkova oblíbeného žáka Pavla Haase.

Na festival se vrací i Jakub Hrůša, který k řadě ocenění získal titul Dirigent roku 2023 dle německého Opus Klassik, tentokrát se svým tělesem Bamberger Symphoniker, aby se představili s ryze českým programem, Janáčkovým Tarasem Bulbou, Sukovým Zráním a Dvořákovým Klavírním koncertem v provedení jedinečného klavíristy Daniila Trifonova. “Jedná se o program úvodního koncertu Roku české hudby, který se konal v lednu 1924, tehdy v provedení orchestru brněnského Národního divadla, brněnské konzervatoře a členy orchestru německého divadla,” uvádí dramaturg koncertní řady Jiří Zahrádka. Skladatelům spojeným s Brnem je věnován koncert Orchestru Janáčkovy opery NdB pod taktovkou Roberta Kružíka s houslistou Janem Mráčkem a Českým filharmonickým sborem, na jehož programu zazní Janáčkovo Putování dušičky, Zaklínání času Miloslava Ištvana a Kytice Bohuslava Martinů. Mimořádným hostem festivalu bude Staatskapelle Berlin, která se představí nejen v rámci inscenace Věci Makropulos, ale i na samostatném koncertu se svým novým šéfdirigentem Christianem Thielemannem.

Brněnské vily jsou nejen architektonickými skvosty, ale v rámci festivalu nabízí jedinečné spojení mimořádných míst s mimořádnými hudebními zážitky. Ke koncertům ve vile Tugendhat a Löw-Beer se nově připojí i vila Stiassni. Komorní koncerty opět rozezní i prostory Mahenova divadla a Reduty s předními interprety, jako jsou Josef Špaček, Pavel Haas Quartet, Adam Plachetka a další. Anglický Navarra String Quartet s tenoristou Nicky Spencem a klavíristkou Ladou Valešovou představí zásadní dílo české písňové tvorby – klavírní kvintet s tenorovým sólem Fata morgana Pavla Haase. Na programu nebudou chybět ani sborové a folklórní koncerty, např. folklorní koncert Opojen písní a Janáček všudybyl připomenou Janáčkův silný vztah k moravské lidové hudbě.

Mimo hlavní program je připravena i řada doprovodných akcí. K nim patří již tradiční výstavy v Památníku Leoše Janáčka i divadelních budovách, nebudou chybět ani dramaturgické úvody před představením, diskuse po představení či doprovodný program Turistického informačního centra, v rámci kterého si můžete s průvodcem projít janáčkovskou stezkou nebo se vydat na výlet do Janáčkových rodných Hukvald. Vůbec poprvé jsme doprovodný program obohatili také o čtyři jazzové podvečery, které se odehrají v brněnských funkcionalistických kavárnách ERA a Zemanova kavárna. Výjimečnost festivalu Janáček Brno 2024 podtrhuje jeho vizuální podoba, kterou na základě motta Bez hranic!… připravil přímo pro festival Petr Sís: “Měl jsem pocit, že jak se vítr točil nad Valašskem a Lašskem, uchvátil mladého Leoše Janáčka, aby ho nesl životem. Na hudebním nebi byl obláčkem lyrické svébytnosti a jeho krajina pocitů je možná svým způsobem nesdělitelná…“ Umělec je také autorem festivalové grafiky věnované 100. výročí opery Příhody lišky Bystroušky. 

Jakub Hrůša/foto Marian Lenhard

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Nejčtenější