Festival Janáček Brno se letos úspěšně probojoval těžkými podmínkami

Festival Janáček Brno se letos úspěšně probojoval těžkými podmínkami

Letošní ročník operního a hudebního festivalu Janáček Brno se musel přizpůsobit aktuální komplikované situaci v souvislosti s pandemií. Festival přesto proběhl s velkým úspěchem. Pořadatelům se podařilo udělat maximum pro zachování jeho programu, který se dotýkal umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních.

První festivalový týden (28. 9. – 4. 10.) proběhl jen s menšími změnami programu, festival Janáček Brno byl velmi úspěšně zahájen operou Osud v režii světoznámého Roberta Carsena. Výjimečnou premiéru navštívilo mnoho českých i zahraničních hostů a novinářů. „V každém případě měla premiéra ‚Osud‘ v Brně téměř osudový efekt. Režisér Robert Carsen při svém debutu v České republice oslavil šikovným vedením emocionálně vzrušující podívanou.“ MDR Kultur – Das Radio / LFH Dresden, Michael Ernst. Festival nabídl dále řadu vynikajících koncertních produkcí, ať již koncerty Zemlinského kvarteta, Arnold Schoenberg Chor či dalších špičkových umělců.

Závěru týdne dominovala Její pastorkyňa Janáčkovy opery NdB s mimořádným hostem, světoznámou sopranistkou Karitou Mattilou. „Mattila roli nehraje, ale obývá ji. Její agónie byla hmatatelná a její zoufalství bylo jako plamen, který rostl, dokud ji nepřivedl k nemyslitelnému.“ Bachtrack, Frank Kuznik.

V týdnu od 5. 10., v souvislosti s dalšími opatřeními k omezení šíření nemoci COVID-19, festival pokračoval dál s pozměněným programem. Podařilo se zachovat, ať již úpravou programu nebo novými daty koncertů, většinu festivalových akcí. Je jasné, že celková situace s opatřeními festival Janáček Brno silně zasáhla, a to i koncertní řadu, jelikož nejeden program byl postaven na vokální složce. I přesto byla dramaturgie upravena tak, aby byla stále přitažlivá a zajímavá a zůstala v kontextu původní koncepce programu festivalu. Produkci opery Salome, která se nemohla v důsledku vládních opatření odehrát, nahradil s obrovským diváckým úspěchem mimořádný koncert orchestru Janáčkovy opery NdB uskutečněný 10. 10. 2020 v Janáčkově divadle.

V týdnu od 12. 10. festival na základě aktuálně vyhlášených opatření vlády musel omezit všechny akce pro publikum v sálech, program byl však nahrazen živými streamy plánovaných koncertů letošního festivalu a záznamy významných akcí minulých festivalů tak, že každý festivalový den nabídl atraktivní produkci. Festival tak vyšel vstříc divákům nejen v České republice, ale i v zahraničí. Závěrečný koncert Bamberských symfoniků 16. 10. 2020 proběhl rovněž formou live streamu z koncertní síně v Bamberku na web festivalu Janáček Brno. „Jsem šťasten, že navzdory nepřízni situace se nám podařilo zorganizovat virtuální živý streaming nezměněného programu.“ Jakub Hrůša, dirigent.

Z webových stránek festivalu se tak stala velmi silná platforma. Festivalový web měl více než 100 000 návštěvníků z více než stovky různých států. Live streamy festivalu sledovali lidé z Austrálie, Belgie, Kanady, Dánska, Francie, Německa, Mexika, Itálie, Maďarska, Japonska, Nizozemí, Ruska, Jižní Korey, Španělska, Švýcarska, Velké Británie, USA, Polska a dalších zemí.

Některé z produkcí festivalu Janáček Brno 2020 byly přesunuty na termíny v listopadu a prosinci letošního roku, jedna z produkcí bude uvedena formou live streamu.

Seznam přesunutých produkcí festivalu Janáček Brno 2020:

17. 11. 2020 – Dětský sbor Brno, Divadlo Reduta

18. 11. 2020 – Kostelní písně ze Znorov – folklorní koncert, Červený kostel

25. 11. 2020 – Recitál Tomáše Krále a Matana Porata (produkce bude uvedena formou live streamu)

28. a 29. 11. – Osud, Janáčkova opera NdB, Janáčkovo divadlo

19. 12. 2020 – Koncert Pražského filharmonického sboru, Besední dům

Řecké pašije, Janáčkova opera NdB – aktuálně hledáme termín realizace produkce v Janáčkově divadle

Recitál Pavola Breslika a Róberta Pechance – aktuálně hledáme termín realizace produkce v divadle Reduta

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější