Festival Janáček Brno se letos úspěšně probojoval těžkými podmínkami

Festival Janáček Brno se letos úspěšně probojoval těžkými podmínkami

Letošní ročník operního a hudebního festivalu Janáček Brno se musel přizpůsobit aktuální komplikované situaci v souvislosti s pandemií. Festival přesto proběhl s velkým úspěchem. Pořadatelům se podařilo udělat maximum pro zachování jeho programu, který se dotýkal umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních.

První festivalový týden (28. 9. – 4. 10.) proběhl jen s menšími změnami programu, festival Janáček Brno byl velmi úspěšně zahájen operou Osud v režii světoznámého Roberta Carsena. Výjimečnou premiéru navštívilo mnoho českých i zahraničních hostů a novinářů. „V každém případě měla premiéra ‚Osud‘ v Brně téměř osudový efekt. Režisér Robert Carsen při svém debutu v České republice oslavil šikovným vedením emocionálně vzrušující podívanou.“ MDR Kultur – Das Radio / LFH Dresden, Michael Ernst. Festival nabídl dále řadu vynikajících koncertních produkcí, ať již koncerty Zemlinského kvarteta, Arnold Schoenberg Chor či dalších špičkových umělců.

Závěru týdne dominovala Její pastorkyňa Janáčkovy opery NdB s mimořádným hostem, světoznámou sopranistkou Karitou Mattilou. „Mattila roli nehraje, ale obývá ji. Její agónie byla hmatatelná a její zoufalství bylo jako plamen, který rostl, dokud ji nepřivedl k nemyslitelnému.“ Bachtrack, Frank Kuznik.

V týdnu od 5. 10., v souvislosti s dalšími opatřeními k omezení šíření nemoci COVID-19, festival pokračoval dál s pozměněným programem. Podařilo se zachovat, ať již úpravou programu nebo novými daty koncertů, většinu festivalových akcí. Je jasné, že celková situace s opatřeními festival Janáček Brno silně zasáhla, a to i koncertní řadu, jelikož nejeden program byl postaven na vokální složce. I přesto byla dramaturgie upravena tak, aby byla stále přitažlivá a zajímavá a zůstala v kontextu původní koncepce programu festivalu. Produkci opery Salome, která se nemohla v důsledku vládních opatření odehrát, nahradil s obrovským diváckým úspěchem mimořádný koncert orchestru Janáčkovy opery NdB uskutečněný 10. 10. 2020 v Janáčkově divadle.

V týdnu od 12. 10. festival na základě aktuálně vyhlášených opatření vlády musel omezit všechny akce pro publikum v sálech, program byl však nahrazen živými streamy plánovaných koncertů letošního festivalu a záznamy významných akcí minulých festivalů tak, že každý festivalový den nabídl atraktivní produkci. Festival tak vyšel vstříc divákům nejen v České republice, ale i v zahraničí. Závěrečný koncert Bamberských symfoniků 16. 10. 2020 proběhl rovněž formou live streamu z koncertní síně v Bamberku na web festivalu Janáček Brno. „Jsem šťasten, že navzdory nepřízni situace se nám podařilo zorganizovat virtuální živý streaming nezměněného programu.“ Jakub Hrůša, dirigent.

Z webových stránek festivalu se tak stala velmi silná platforma. Festivalový web měl více než 100 000 návštěvníků z více než stovky různých států. Live streamy festivalu sledovali lidé z Austrálie, Belgie, Kanady, Dánska, Francie, Německa, Mexika, Itálie, Maďarska, Japonska, Nizozemí, Ruska, Jižní Korey, Španělska, Švýcarska, Velké Británie, USA, Polska a dalších zemí.

Některé z produkcí festivalu Janáček Brno 2020 byly přesunuty na termíny v listopadu a prosinci letošního roku, jedna z produkcí bude uvedena formou live streamu.

Seznam přesunutých produkcí festivalu Janáček Brno 2020:

17. 11. 2020 – Dětský sbor Brno, Divadlo Reduta

18. 11. 2020 – Kostelní písně ze Znorov – folklorní koncert, Červený kostel

25. 11. 2020 – Recitál Tomáše Krále a Matana Porata (produkce bude uvedena formou live streamu)

28. a 29. 11. – Osud, Janáčkova opera NdB, Janáčkovo divadlo

19. 12. 2020 – Koncert Pražského filharmonického sboru, Besední dům

Řecké pašije, Janáčkova opera NdB – aktuálně hledáme termín realizace produkce v Janáčkově divadle

Recitál Pavola Breslika a Róberta Pechance – aktuálně hledáme termín realizace produkce v divadle Reduta

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

O albu Folk Swings brněnského B-Side Bandu se na sociálních sítích živě diskutuje. Může si big band dovolit hrát „posvátné“ písně českého folku? A co když s ním tyto skladby zpívají přímo jejich autoři jako Jaromír Nohavica, Vlasta Redl nebo Slávek Janoušek? Jenže zatímco oni snad mohli do úprav mluvit, Karel Kryl, Zuzana Navarová nebo Wabi Ryvola úpravy svých písní už okomentovat nemohli… O tom, jak album vznikalo, proč zní Ryvolova Tereza jako kubánský tanec, proč Radek Pastrňák na albu zpívá neznámou píseň a nikoli Františka a proč je Podvod Honzy Nedvěda instrumentální, jsme hovořili s členy orchestru Petrem Kovaříkem a Pavlem Zlámalem. Právě oni totiž pro toto album vytvořili nové aranžmá známých i méně známých folkových písní.  více

Tiché lodi není kapela, ale projekt v Brně žijícího kytaristy a písničkáře Reného Müllera. Zatímco své předchozí album Časy vody (2015) nahrál ještě ve dvojici s Romanem Cipískem Cermanem, svým někdejším spoluhráčem z kapely Hynkovy zámky, na novince se Müller prezentuje úplně sám – jako autor hudby i textů, kytarista i zpěvák nebo – v jeho případě přesněji – vypravěč.  více

Brněnský písničkář s nejkratším vlastním jménem stál donedávna v čele bluesové kapely The Weathermakers. Vedl také efemerní trampské uskupení The Honzíci. To hlavní, čím přitahuje pozornost – vedle kytar a dalších nástrojů, které vyrábí pod značkou Red Bird – je však jeho sólová autorská tvorba. Po vyzrálém debutu Město (2018) se nyní přihlásil s novinkou Potom. V textech jde opět až na dřeň, své osobní problémy dokázal přetavit do nadčasových příběhů a mimořádných básnických obratů. A i když ve většině skladeb opustil bluesovou formu, svou esencí je nahrávka, na které se jako producent opět podílel Martin Kyšperský, bluesová až až.  více

Před nedávnem se v knihkupectvích objevila útlá kniha, na jejímž černobílém přebalu je fotografie hudebníka, redaktora, vydavatele a také jejího autora Jiřího Plocka. Poetický ale hlavně výstižný název Zápisky potulného lidopisce odkazuje nejen na jeho dráhu folklorního redaktora a muzikanta, ale přeneseně také poukazuje na jeho náturu.  více

Ten, koho na předchozím albu brněnské skupiny Budoár Staré dámy (Sůl, 2017) zaujala úvodní výrazná píseň se surrealistickým textem Z ježatých hor, může zajásat. Před třemi lety teprve počínající spolupráce se současným básníkem Luborem Kasalem nyní vyústila v celé album jeho zhudebněných textů. Písně na novince Kostřičky však spojuje ještě jeden charakteristický rukopis: produkce a aranžérský vklad multiinstrumentalisty Tomáše Vtípila.  více