Festival Janáček Brno se letos úspěšně probojoval těžkými podmínkami

Festival Janáček Brno se letos úspěšně probojoval těžkými podmínkami

Letošní ročník operního a hudebního festivalu Janáček Brno se musel přizpůsobit aktuální komplikované situaci v souvislosti s pandemií. Festival přesto proběhl s velkým úspěchem. Pořadatelům se podařilo udělat maximum pro zachování jeho programu, který se dotýkal umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních.

První festivalový týden (28. 9. – 4. 10.) proběhl jen s menšími změnami programu, festival Janáček Brno byl velmi úspěšně zahájen operou Osud v režii světoznámého Roberta Carsena. Výjimečnou premiéru navštívilo mnoho českých i zahraničních hostů a novinářů. „V každém případě měla premiéra ‚Osud‘ v Brně téměř osudový efekt. Režisér Robert Carsen při svém debutu v České republice oslavil šikovným vedením emocionálně vzrušující podívanou.“ MDR Kultur – Das Radio / LFH Dresden, Michael Ernst. Festival nabídl dále řadu vynikajících koncertních produkcí, ať již koncerty Zemlinského kvarteta, Arnold Schoenberg Chor či dalších špičkových umělců.

Závěru týdne dominovala Její pastorkyňa Janáčkovy opery NdB s mimořádným hostem, světoznámou sopranistkou Karitou Mattilou. „Mattila roli nehraje, ale obývá ji. Její agónie byla hmatatelná a její zoufalství bylo jako plamen, který rostl, dokud ji nepřivedl k nemyslitelnému.“ Bachtrack, Frank Kuznik.

V týdnu od 5. 10., v souvislosti s dalšími opatřeními k omezení šíření nemoci COVID-19, festival pokračoval dál s pozměněným programem. Podařilo se zachovat, ať již úpravou programu nebo novými daty koncertů, většinu festivalových akcí. Je jasné, že celková situace s opatřeními festival Janáček Brno silně zasáhla, a to i koncertní řadu, jelikož nejeden program byl postaven na vokální složce. I přesto byla dramaturgie upravena tak, aby byla stále přitažlivá a zajímavá a zůstala v kontextu původní koncepce programu festivalu. Produkci opery Salome, která se nemohla v důsledku vládních opatření odehrát, nahradil s obrovským diváckým úspěchem mimořádný koncert orchestru Janáčkovy opery NdB uskutečněný 10. 10. 2020 v Janáčkově divadle.

V týdnu od 12. 10. festival na základě aktuálně vyhlášených opatření vlády musel omezit všechny akce pro publikum v sálech, program byl však nahrazen živými streamy plánovaných koncertů letošního festivalu a záznamy významných akcí minulých festivalů tak, že každý festivalový den nabídl atraktivní produkci. Festival tak vyšel vstříc divákům nejen v České republice, ale i v zahraničí. Závěrečný koncert Bamberských symfoniků 16. 10. 2020 proběhl rovněž formou live streamu z koncertní síně v Bamberku na web festivalu Janáček Brno. „Jsem šťasten, že navzdory nepřízni situace se nám podařilo zorganizovat virtuální živý streaming nezměněného programu.“ Jakub Hrůša, dirigent.

Z webových stránek festivalu se tak stala velmi silná platforma. Festivalový web měl více než 100 000 návštěvníků z více než stovky různých států. Live streamy festivalu sledovali lidé z Austrálie, Belgie, Kanady, Dánska, Francie, Německa, Mexika, Itálie, Maďarska, Japonska, Nizozemí, Ruska, Jižní Korey, Španělska, Švýcarska, Velké Británie, USA, Polska a dalších zemí.

Některé z produkcí festivalu Janáček Brno 2020 byly přesunuty na termíny v listopadu a prosinci letošního roku, jedna z produkcí bude uvedena formou live streamu.

Seznam přesunutých produkcí festivalu Janáček Brno 2020:

17. 11. 2020 – Dětský sbor Brno, Divadlo Reduta

18. 11. 2020 – Kostelní písně ze Znorov – folklorní koncert, Červený kostel

25. 11. 2020 – Recitál Tomáše Krále a Matana Porata (produkce bude uvedena formou live streamu)

28. a 29. 11. – Osud, Janáčkova opera NdB, Janáčkovo divadlo

19. 12. 2020 – Koncert Pražského filharmonického sboru, Besední dům

Řecké pašije, Janáčkova opera NdB – aktuálně hledáme termín realizace produkce v Janáčkově divadle

Recitál Pavola Breslika a Róberta Pechance – aktuálně hledáme termín realizace produkce v divadle Reduta

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Americká zpěvačka a skladatelka Leyla McCalla se hlásí k haitským kořenům. Sama žije v Louisianě a tradiční hudební žánry amerického Jihu propojuje s kulturou ostrova, z nějž pocházeli její předkové. V úterý 27. července si její hlas a písně budeme moci poslechnout živě na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou.  více

V médiích se dočtete o vlivu koronaviru na úroveň výuky ve školách s povinnou docházkou. Už méně se mluví o školách uměleckých. Přitom čtvrt milionu dětí chodí do základních uměleckých škol. Co nám a dětem přináší ZUŠky? A čím jsou tak výjimečné? Nejen na tyto otázky jsem se ptal Pavla Borského, violoncellisty smyčcového kvarteta Indigo Quartet, dramaturga muzikálové scény festivalu Maraton hudby Brno, pedagoga Divadelní fakulty JAMU (dále DF JAMU) a ZUŠ V. Kaprálové Brno a krajského koordinátora ZUŠ Open. Jak totiž sám podotkl, konkrétní přesný vliv distanční výuky na žáky uměleckých škol se teprve časem promítne, mnohé děti ale online prostředí naučilo lépe komunikovat pomocí moderních technologií.  více

Venkovní scéna Národního divadla hostila v úterý slovenský umělecký soubor Lúčnica. Pro milovníky folkloru to bylo už ve druhém pandemickém létě bezmála zjevení. Bylo odzbrojující po dvou letech bez festivalu ve Strážnici a bez většiny dalších pravidelných folklorních akcí, sedět s dalšími asi sedmi sty diváky v hledišti a pozorovat více než dvacet tanečníků a muzikantů v plné kráse. Navíc v opravdu reprezentativních a příjemných kulisách Biskupského dvora.  více

Po dlouhé těžké nemoci zemřela včera ve věku 78 let straňanská zpěvačka lidových písní, obdivovaná interpretka balad a milostných písní, dlouholetá sólistka Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů Vlasta Grycová. Odešla skutečná zpěvácká legenda, navíc moc hodný, příjemný a obětavý člověk, který přibývající léta a s nimi přicházející neduhy nesl s pochopením a nadhledem. I když už veřejně vystupovala jen výjimečně, její krásný barevný alt vždy dokázal pohladit i rozplakat.  více

Jak je náročné prosadit se jako skladatel v dnešní v době? A je k tomu zapotřebí i něco víc, než jen hudební znalost a talent? Bavili jsme se s uznávaným skladatelem mnoha žánrů, klavíristou a svým způsobem komikem. Takový je totiž Zdeněk Král, rodák z Nového Boru, dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Celkem na něm vystoupil už třikrát, letos nově si ke svému vystoupení přidal i celou dramaturgii jedné scény s názvem Humor v hudbě. Jak sám říká, „chci ukázat, že i v oblasti tzv. vážné hudby může být prostor pro humor a komiku, dosáhnout toho lze několika způsoby.“  více