Festival JazzFestBrno ohlásil poslední tři koncerty

Festival JazzFestBrno ohlásil poslední tři koncerty

Festival JazzFestBrno letos slaví své 20. výročí. K podzimnímu programu nyní doplnil ještě tři koncerty – na festival se vrátí Gerald Clayton a Shai Maestro, premiérově se představí talentovaný mladík Joey Alexander.

Všechny přidané koncerty mají dva společné rysy – kapelníka za klavírem a Cabaret des Péchés v paláci Jalta na Dominikánském náměstí, kde všechny proběhnou. Posluchači se mohou 16. září těšit na fúzi hip-hopu, R´n´B a jazzu v podání tria Geralda Claytona a 25. září na pianistu Shaie Maestra, který se premiérově představí jako kapelník kvartetového formátu. Vůbec poprvé v Brně zahraje historicky nejmladší hudebník nominovaný na Grammy v jazzové kategorii – stále ještě náctiletý Joey Alexander rozezní Cabaret des Péchés 16. listopadu se svým triem. „Finální program letošního jubilejního ročníku tak čítá 18 festivalových večerů, během nichž vystoupí přes 30 kapel. V druhé polovině srpna ještě oznámíme podrobnosti k již tradiční off-programové koncertní sérii Tension a pak už se budeme těšit, až 29. srpna vše vypukne oslavou 20 let festivalu v Divadle Husa na provázku, kde se v neformálním prostředí představí především domácí jazzová špička,“ říká programový ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka

Gerald Clayton se za dvanáct let kapelnické aktivity může pochlubit pěti vlastními alby, řadou studiových projektů v roli sidemana a bezpočtem vystoupení po celém světě. Jeho nejnovější nahrávka Happening: Live at the Village Vanguard je připomínkou umělecké svobody doby předcovidové. Vyšla na Blue Note, labelu reprezentujícím rodinné stříbro jazzu, mezi něž Clayton už dnes rozhodně patří. Do Brna zamíří Clayton již podruhé a opět se svým dlouhodobě fungujícím triem, tedy sestavou, ve které dokáže zazářit vůbec nejvíce. „Snažím se ignorovat škatulkování, žánrové rozdíly. Soustředím se na vytváření poctivé a upřímné hudby a spolupráci s lidmi, jejichž myšlenky rezonují s mými vlastními,“ říká Clayton.

Shai Maestro si vydobyl úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě se svým triem, s nímž vydal řadu velmi oceňovaných nahrávek – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca, Untold Stories, The Stone Skipper a The Dream Thief. Nyní přijíždí do Brna představit především repertoár ze svého posledního alba Human, které vyšlo, jak už je u Shaie zvykem, na prestižním labelu ECM. Je to vůbec poprvé, kdy jej návštěvníci uvidí jakožto kapelníka kvarteta. Triovou formaci totiž rozšířil o trumpetistu Philipa Dizacka. „Když Philip hraje na trubku, zní mi to, jako kdyby šlo o lidský hlas, který ke mně promlouvá. Umí přes trubku i křičet nebo šeptat. Přibrání Philipa k původnímu triu nás posunulo na úplně novou úroveň. Jako kdybychom v automobilu najednou nalezli tajný převod a zařadili na jinou rychlost. Pustili jsme se do zcela nového dobrodružství,“ vypráví Maestro a těší se, až se po koncertním půstu stane součástí tohoto dobrodružství i živé publikum.

Joey Alexander, vlastním jménem Josiah Alexander Sila, se věnuje vlastní tvorbě i personalizovaným interpretacím pečlivě vybraných převzatých písní. Jeho nejnovějším počinem je album Warna, kterým debutoval u Verve Records. Alexandrovo mládí může ve srovnání s vyzrálostí jeho projevu mnohé návštěvníky koncertů šokovat, ale jeho hudba především překvapuje sdělností a energií. V New Yorku se poprvé uvedl v pouhých jedenácti letech, kdy vystoupil na každoročním galavečeru v Jazz at Lincoln Center. Alexander překvapil publikum lyrickým ztvárněním Monkovy Round Midnight a dal vzpomenout na jazzovou legendu Herbieho Hancocka, který taktéž jako zázračné dítě ve stejném věku debutoval s Chicago Symphony. Joey od té doby získal tři nominace na cenu Grammy a dvě ze čtyř jeho předchozích alb se umístila na prvním místě v žebříčku Billboard Jazz Albums. Vystupoval také s Waynem Shorterem a Esperanzou Spalding pro prezidenta Obamu a jeho ženu v Bílém domě v rámci Mezinárodního dne jazzu. V roce 2019 debutoval ve vyprodané Carnegie Hall.

Shai Maestro/ foto Gabriel Baharlia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější