Festival Meeting Brno 2018: Pouť smíření, hudba, divadlo, literatura a další

Festival Meeting Brno 2018: Pouť smíření, hudba, divadlo, literatura a další

Letošní ročník festivalu Meeting Brno nese podtitul čas re/vize. Zaměří se na zmapování zásadních historických momentů, které během posledních 100 let ovlivnily smýšlení několika generací občanů samostatného československého a posléze českého státu. Již tradičně proběhne Pouť smíření z Pohořelic do zahrady augustiniánského opatství na Mendlově náměstí. V rámci hudební sekce vystoupí skotský bubeník Colina Currie s Brno contemporary orchestra a rocková skupina Plum Dumplings. Festival uzavře koncert Jan Novák: Aesopia - 6 zpívaných bajek podle Phaedra pro čtyřhlasý smíšený sbor a dva klavíry.

Jak vyplývá z festivalového motta čas re/vize, program​ se zaměří na zmapování zásadních historických momentů, které během posledních 100 let ovlivnily smýšlení několika generací občanů samostatného československého a posléze českého státu. Připomene historické milníky let 1918 a 1989, které byly zásadní pro demokratický vývoj této země, a zaměří se na roky 1938, 1948 a 1968, kdy přišla společnost vlivem totalit o svoji svobodu.

Letošní ročník festivalu Meeting Brno se uskuteční ve dnech 25. května až ​9. června 2018​.

Ústředním tématem je vzpomínka na brněnské emigranty​, kteří budou klíčovými osobnostmi diskusních fór a uměleckých pořadů. Hostem festivalu bude spisovatelka Sylvie Richterová, žijící v Itálii, spisovatel Petr Sís​ a Véronique Firkusny​, ​dcera klavírního virtuosa Rudolfa Firkušného, přiletí z USA. Hlavním hostem je Rakousko​. Do Brna zavítá řada spisovatelů, historiků a umělců, kteří se zapojí do diskusí k přelomovému roku 1918 a rozpadu Rakouska-Uherska. Propojení tuzemských a zahraničních hostů nabídne publiku ojedinělý pohled na naši nedávnou historii z dvou různých perspektiv. Rezidentními umělci programu, na němž spolupracujeme s brněnským Domem umění, budou výtvarník Daniel Hüttler​a spisovatel Johannes Hoffmann​z Rakouska a Kristina Günther-Vieweg​z Německa.

Hudební program festivalu:

Čtvrtek / 31. 05. 2018

19:30

BCO, Colin Currie a soudobá klasika inspirovaná jazzem a swingem

Rotunda pavilonu A, BVV, Výstaviště 405/1

Hudební vystoupení skotského bubeníka Colina Currie

21:00

Plum Dumplings

Husa na provázku / dvorek

Rocková kapela završí dvoudenní program Meeting Brno ženám

Sobota / 09. 06. 2018

19:00

Závěrečný koncert festivalu - Jan Novák: Aesopia

Rotunda pavilonu A, BVV, Výstaviště 405/1

6 zpívaných a tančených bajek podle Phaedra pro čtyřhlasý smíšený sbor a dva klavíry (1981)

Plum Dumplings/ foto archiv skupiny

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Devatenáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk zahájil ambiciózní projekt lotyšské akordeonistky Ksenije Sidorové uvádějící podmanivé a smyslné melodie Bizetovy opery Carmen v netradiční a populární či jazzovou hudbou ovlivněné interpretaci. Stěžejní část programu tvořily skladby z alba Carmen, které akordeonistka natočila a vydala jako svůj debut roku 2016. Na pódiu stanuli po boku Ksenije Sidorové také houslista Alejandro Loguercio, klavírista Claudio Constantini, kontrabasista Roberto Koch, kytarista Reentko Dirks a perkusista David Kuckhermann, v několika skladbách doprovodil hudebníky orchestr Filharmonie Brno pod vedením Marka Ivanoviće. Kromě upravených čísel z Bizetova díla zazněla také skladba Malagueña kubánského skladatele Ernesta Lecuony. Pojítko mezi jednotlivými hudebními čísly tvořily částečně improvizované sólové výstupy jednotlivých hudebníků. Přitažlivý program koncertu pod širým nebem tedy sliboval oslovit nejen milovníky vážné hudby, ale také posluchače, kteří jinak zařazují tento druh hudby do svého kulturního vyžití spíše sporadicky. Lákavý příslib uhrančivých melodií pod letní hvězdnou oblohou však narazil na zásadní nedostatek – kvalitu zvuku.  více

Během čtyř dnů nabídl Maraton hudby Brno na 150 koncertů v podání více než 500 účinkujících. Na festivalu se potkali místní umělci i hosté ze zahraničí. Jazzový večer v Sono centru zahájili brněnští Marek Kotača Trio, po kterých následoval Yaron Herman z Izraele a Kenny Garrett z USA, na pódiu na hradě Špilberk dostala publikum do varu domácí hip-hopová legenda Chaozz i crossoveroví a světoví Dog Eat Dog. O rockový večer na Flédě se postarali The Adicts z Anglie spolu s pražským uskupením The Fialky, v Sono centru zase holandští Physical Graffiti vzdali poctu skupině Led Zeppelin. Rocku byla v Brně spousta, v neděli večer vystoupili i britští alt-J.  více

Brněnská „all-stars“ sestava Pozdní sběr přichází po čtyřech letech s novým albem. Tentokrát nezdůrazňuje na obalu osobu svého zakladatele a kapelníka Jiřího Pařeza, který sice zůstává hlavním autorem i sólovým zpěvákem, ale album jako celek je ještě více než minulá deska Pohlednice z Paříže (2014) výsledkem spolupráce sehrané sestavy. V ní se sešli muzikanti jako Michael Vašíček, Emil Formánek, Jiří Meisner nebo David Velčovský, tedy hráči, v jejich životopisech najdeme položky jako Vlasta Redl & Každý den jinak, Kamelot nebo Druhá tráva. Velkou posilou a výrazným oživením sestavy od minulého alba je Radim Zenkl, špičkový mandolinista, působící ve Spojených státech a nyní opět i na Moravě. Vedle mandolíny na album přispěl i irskou flétnou, ale na albu najdeme i další zajímavé barvy – tubu v závěrečné písni Na pivu (v níž se mimochodem vystřídá rekordní počet zpěváků v historii skupiny), dechovou sekci v úvodním Amsterdamu nebo čtveřici lesních rohů ve Smířenívíce

12. srpna 2018 si připomeneme 90. výročí úmrtí skladatele Leoše Janáčka. Zemřel ve věku 74 let na vrcholu tvůrčích sil a jeho náhlá smrt všechny zaskočila. Koncem července 1928 odjel na letní pobyt do rodných Hukvald, kam za ním přijela Kamila Stösslová se synem Ottou. Vzal si s sebou opis partitury své poslední opery Z mrtvého domu, aby provedl korektury a doplňky, práci však nestihl dokončit. Ze silného nachlazení se rozvinul zápal plic, se kterým byl skladatel převezen do Kleinova sanatoria v blízké Ostravě. Zemřel v neděli 12. srpna 1928 v deset hodin dopoledne. Pohřeb se konal o tři dny později v Brně. Janáček je pochován na brněnském Ústředním hřbitově v tzv. čestném kruhu, autorem náhrobku je výtvarník Eduard Milén (tentýž, který navrhl scénu a kostýmy ke světové premiéře opery Příhody lišky Bystroušky).  více

Kdo jezdí do Náměště nad Oslavou na Folkové prázdniny pravidelně, dobře zná strukturu tohoto sympatického festivalu, která se ani letos od předchozích ročníků nelišila: úvodní sobotní koncert jedné kapely (letos Frigg z Finska), následovaný nadstandardním rautem na zámku pro sponzory a podporovatele festivalu, a dalších sedm dní nabitých nejen špičkovou hudbou z celého světa, ale také tvůrčími dílnami, odbornými i odlehčenými přednáškami a rozpravami, výstavami, tancem, společným zpíváním a formálním i neformálním setkáváním. To vše se každý rok točí kolem jednoho základního tématu, které letos bylo „O paměti“. Celých těch osm dnů se v Náměšti vzpomínalo, upamatovávalo, paměti bylo dokonce věnováno i dvoudenní odborné kolokvium v podkroví náměšťské nové radnice. A přitom se po večerech v zámeckém parku odehrávala svěží, naprosto současná hudební dobrodružství.  více