Filharmonie Brno: 63. sezona s novým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem

Filharmonie Brno: 63. sezona s novým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem

Zahajovací koncert nadcházející 63. sezony Filharmonie Brno uvede Dvořákovu Symfonii č. 1 a Harmonielehre Johna Adamse. Večer bude zároveň inauguračním koncertem nového šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese, který podepsal s orchestrem smlouvu na čtyři roky.

Dennis Russell Davies se stává sólistou a hlavní tváří sezony 2018/2019. Za dirigentský pult se postaví celkem sedmnáctkrát, z toho se třikrát představí i jako pianista v Mozartově Klavírním koncertu č. 24 c moll. Kromě toho připravil dva klavírní recitály: se svojí životní partnerkou Maki Namekawou provede skladby Reicha, Adamse a Glasse (23. března 2019), s houslistkou Yumi Hwang-Williams skladby Debussyho, Schumanna a Harrisona (26. března 2019).

„S hrdostí a nadšením představuji programy koncertů své první sezony ve funkci šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno: s hrdostí proto, že jsem se stal součástí skvostné hudební tradice Brna a jeho filharmonie, a s nadšením proto, že ke skladatelům, kteří jsou s orchestrem dlouho spojováni, se zde přidávají ti, s nimiž spolupracuji již více než padesát let – mnozí z nich se stali mými důvěrnými přáteli,“ uvedl nový šéfdirigent.

Nastávající sezonu, stejně jako předešlé, charakterizují neotřelé kombinace hudby starších i novějších  období. „Příprava sezony s takovou uměleckou osobností, jakou je Dennis Russell Davies, pro mě byla silným zážitkem a cennou zkušeností. Šéfdirigentova jasná představa o podobě sezony a zároveň jeho otevřenost k diskusím, které jsme spolu nad programy a hostujícími sólisty i dirigenty vedli, vyústila do vyprofilované, objevné a jsem přesvědčen, že vyvážené koncertní nabídky,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Stěžejními dramaturgickými liniemi sezony jsou příznačně americká klasika 20. století (mj. Ives, Bernstein, Harrison, Corigliano či Adams) a česká známá i méně uváděná hudba (Voříšek, Dvořák, Suk, Martinů ad.). „Hudební mozaika celé sezony je ale samozřejmě mnohem pestřejší. Každý program jsme sestavovali s vidinou jedinečnosti a vzájemné komunikace mezi skladbami. V 63. sezoně bychom tak v Brně měli být svědky nikoli „pouhých“ koncertů, ale skutečných hudebních Událostí, ať už budou pod taktovkou Dennise Russella Daviese či dalších dirigentů,“ zdůraznil Mikeš.

Pro posluchače jsou stejně jako loni připraveny tři základní orchestrální abonentní řady (Filharmonie na Stadionu, Filharmonie doma I, Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s jedenatřiceti koncerty. Připraveno je i sedm mimořádných koncertů. Kromě toho nechybí Rodinné abonmá, série Veřejných generálních zkoušek, řada Jazz & World Music či cyklus Mladá krev, ve kterém se představí členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno. „Oproti loňsku jsme přidali i šéfdirigentskou řadu, kterou si mohou posluchači koupit buď v rámci jednotlivých abonentních řad, nebo Sezony na míru,“ konstatovala Kučerová.

Předprodej stávajícím abonentům začne v pondělí 14. května ve 13 hodin, jejich místa jim zůstanou rezervována do 8. června. Pro nové abonenty je prodej spuštěn ve stejný den, mohou vybírat z míst, která zůstala volná z loňské sezony. Ve stejný den začíná také prodej abonmá či jednotlivých vstupenek pro festival Špilberk 2018.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Devatenáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk zahájil ambiciózní projekt lotyšské akordeonistky Ksenije Sidorové uvádějící podmanivé a smyslné melodie Bizetovy opery Carmen v netradiční a populární či jazzovou hudbou ovlivněné interpretaci. Stěžejní část programu tvořily skladby z alba Carmen, které akordeonistka natočila a vydala jako svůj debut roku 2016. Na pódiu stanuli po boku Ksenije Sidorové také houslista Alejandro Loguercio, klavírista Claudio Constantini, kontrabasista Roberto Koch, kytarista Reentko Dirks a perkusista David Kuckhermann, v několika skladbách doprovodil hudebníky orchestr Filharmonie Brno pod vedením Marka Ivanoviće. Kromě upravených čísel z Bizetova díla zazněla také skladba Malagueña kubánského skladatele Ernesta Lecuony. Pojítko mezi jednotlivými hudebními čísly tvořily částečně improvizované sólové výstupy jednotlivých hudebníků. Přitažlivý program koncertu pod širým nebem tedy sliboval oslovit nejen milovníky vážné hudby, ale také posluchače, kteří jinak zařazují tento druh hudby do svého kulturního vyžití spíše sporadicky. Lákavý příslib uhrančivých melodií pod letní hvězdnou oblohou však narazil na zásadní nedostatek – kvalitu zvuku.  více

Během čtyř dnů nabídl Maraton hudby Brno na 150 koncertů v podání více než 500 účinkujících. Na festivalu se potkali místní umělci i hosté ze zahraničí. Jazzový večer v Sono centru zahájili brněnští Marek Kotača Trio, po kterých následoval Yaron Herman z Izraele a Kenny Garrett z USA, na pódiu na hradě Špilberk dostala publikum do varu domácí hip-hopová legenda Chaozz i crossoveroví a světoví Dog Eat Dog. O rockový večer na Flédě se postarali The Adicts z Anglie spolu s pražským uskupením The Fialky, v Sono centru zase holandští Physical Graffiti vzdali poctu skupině Led Zeppelin. Rocku byla v Brně spousta, v neděli večer vystoupili i britští alt-J.  více

Brněnská „all-stars“ sestava Pozdní sběr přichází po čtyřech letech s novým albem. Tentokrát nezdůrazňuje na obalu osobu svého zakladatele a kapelníka Jiřího Pařeza, který sice zůstává hlavním autorem i sólovým zpěvákem, ale album jako celek je ještě více než minulá deska Pohlednice z Paříže (2014) výsledkem spolupráce sehrané sestavy. V ní se sešli muzikanti jako Michael Vašíček, Emil Formánek, Jiří Meisner nebo David Velčovský, tedy hráči, v jejich životopisech najdeme položky jako Vlasta Redl & Každý den jinak, Kamelot nebo Druhá tráva. Velkou posilou a výrazným oživením sestavy od minulého alba je Radim Zenkl, špičkový mandolinista, působící ve Spojených státech a nyní opět i na Moravě. Vedle mandolíny na album přispěl i irskou flétnou, ale na albu najdeme i další zajímavé barvy – tubu v závěrečné písni Na pivu (v níž se mimochodem vystřídá rekordní počet zpěváků v historii skupiny), dechovou sekci v úvodním Amsterdamu nebo čtveřici lesních rohů ve Smířenívíce

12. srpna 2018 si připomeneme 90. výročí úmrtí skladatele Leoše Janáčka. Zemřel ve věku 74 let na vrcholu tvůrčích sil a jeho náhlá smrt všechny zaskočila. Koncem července 1928 odjel na letní pobyt do rodných Hukvald, kam za ním přijela Kamila Stösslová se synem Ottou. Vzal si s sebou opis partitury své poslední opery Z mrtvého domu, aby provedl korektury a doplňky, práci však nestihl dokončit. Ze silného nachlazení se rozvinul zápal plic, se kterým byl skladatel převezen do Kleinova sanatoria v blízké Ostravě. Zemřel v neděli 12. srpna 1928 v deset hodin dopoledne. Pohřeb se konal o tři dny později v Brně. Janáček je pochován na brněnském Ústředním hřbitově v tzv. čestném kruhu, autorem náhrobku je výtvarník Eduard Milén (tentýž, který navrhl scénu a kostýmy ke světové premiéře opery Příhody lišky Bystroušky).  více

Kdo jezdí do Náměště nad Oslavou na Folkové prázdniny pravidelně, dobře zná strukturu tohoto sympatického festivalu, která se ani letos od předchozích ročníků nelišila: úvodní sobotní koncert jedné kapely (letos Frigg z Finska), následovaný nadstandardním rautem na zámku pro sponzory a podporovatele festivalu, a dalších sedm dní nabitých nejen špičkovou hudbou z celého světa, ale také tvůrčími dílnami, odbornými i odlehčenými přednáškami a rozpravami, výstavami, tancem, společným zpíváním a formálním i neformálním setkáváním. To vše se každý rok točí kolem jednoho základního tématu, které letos bylo „O paměti“. Celých těch osm dnů se v Náměšti vzpomínalo, upamatovávalo, paměti bylo dokonce věnováno i dvoudenní odborné kolokvium v podkroví náměšťské nové radnice. A přitom se po večerech v zámeckém parku odehrávala svěží, naprosto současná hudební dobrodružství.  více