Filharmonie Brno: 63. sezona s novým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem

Filharmonie Brno: 63. sezona s novým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem

Zahajovací koncert nadcházející 63. sezony Filharmonie Brno uvede Dvořákovu Symfonii č. 1 a Harmonielehre Johna Adamse. Večer bude zároveň inauguračním koncertem nového šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese, který podepsal s orchestrem smlouvu na čtyři roky.

Dennis Russell Davies se stává sólistou a hlavní tváří sezony 2018/2019. Za dirigentský pult se postaví celkem sedmnáctkrát, z toho se třikrát představí i jako pianista v Mozartově Klavírním koncertu č. 24 c moll. Kromě toho připravil dva klavírní recitály: se svojí životní partnerkou Maki Namekawou provede skladby Reicha, Adamse a Glasse (23. března 2019), s houslistkou Yumi Hwang-Williams skladby Debussyho, Schumanna a Harrisona (26. března 2019).

„S hrdostí a nadšením představuji programy koncertů své první sezony ve funkci šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno: s hrdostí proto, že jsem se stal součástí skvostné hudební tradice Brna a jeho filharmonie, a s nadšením proto, že ke skladatelům, kteří jsou s orchestrem dlouho spojováni, se zde přidávají ti, s nimiž spolupracuji již více než padesát let – mnozí z nich se stali mými důvěrnými přáteli,“ uvedl nový šéfdirigent.

Nastávající sezonu, stejně jako předešlé, charakterizují neotřelé kombinace hudby starších i novějších  období. „Příprava sezony s takovou uměleckou osobností, jakou je Dennis Russell Davies, pro mě byla silným zážitkem a cennou zkušeností. Šéfdirigentova jasná představa o podobě sezony a zároveň jeho otevřenost k diskusím, které jsme spolu nad programy a hostujícími sólisty i dirigenty vedli, vyústila do vyprofilované, objevné a jsem přesvědčen, že vyvážené koncertní nabídky,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Stěžejními dramaturgickými liniemi sezony jsou příznačně americká klasika 20. století (mj. Ives, Bernstein, Harrison, Corigliano či Adams) a česká známá i méně uváděná hudba (Voříšek, Dvořák, Suk, Martinů ad.). „Hudební mozaika celé sezony je ale samozřejmě mnohem pestřejší. Každý program jsme sestavovali s vidinou jedinečnosti a vzájemné komunikace mezi skladbami. V 63. sezoně bychom tak v Brně měli být svědky nikoli „pouhých“ koncertů, ale skutečných hudebních Událostí, ať už budou pod taktovkou Dennise Russella Daviese či dalších dirigentů,“ zdůraznil Mikeš.

Pro posluchače jsou stejně jako loni připraveny tři základní orchestrální abonentní řady (Filharmonie na Stadionu, Filharmonie doma I, Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s jedenatřiceti koncerty. Připraveno je i sedm mimořádných koncertů. Kromě toho nechybí Rodinné abonmá, série Veřejných generálních zkoušek, řada Jazz & World Music či cyklus Mladá krev, ve kterém se představí členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno. „Oproti loňsku jsme přidali i šéfdirigentskou řadu, kterou si mohou posluchači koupit buď v rámci jednotlivých abonentních řad, nebo Sezony na míru,“ konstatovala Kučerová.

Předprodej stávajícím abonentům začne v pondělí 14. května ve 13 hodin, jejich místa jim zůstanou rezervována do 8. června. Pro nové abonenty je prodej spuštěn ve stejný den, mohou vybírat z míst, která zůstala volná z loňské sezony. Ve stejný den začíná také prodej abonmá či jednotlivých vstupenek pro festival Špilberk 2018.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.  více

Předposlední koncert brněnského hudebního festivalu Expozice nové hudby nesl název Příběh utrpení a naděje a postavil vedle sebe ve středu 17. října hudbu skladatelů Fausta Romitelliho a Francesca Filideie a výběr z poezie básníka, překladatele a esejisty Jana Zahradníčka. Vzhledem k tématu večera se hudební produkce odehrála v kapli bývalé brněnské káznice. Příznačně (i přízračně) zvolený podnázev koncertu Dům strach vycházel ze stejnojmenné Zahradníčkovy básnické sbírky. O uměleckou recitaci se postaral Otakar Blaha, díla obou skladatelů pak provedlo hudební těleso Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Koncert/představení režíroval Radim Nejedlý.  více

Jubilejní 25. ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby se blíží ke konci. Před závěrečným Verdiho Requiem přehlídka ještě včera nabídla koncert brněnského komorního sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase a souboru renesančních dechových nástrojů s doprovodem continua Capella Ornamentata pod uměleckým vedením jeho zakladatele Richarda Šedy v olomouckém kostele Zvěstování Páně. Obě tělesa se věnují převážně interpretaci duchovní hudby 16. a 17. století a podílela se na mnoha jiných společných projektech. V roce 2017 vzniklo z této spolupráce CD věnované dílu pozdně renesančního skladatele Nicolause Zangia, jehož skladby na nedělním koncertu též zazněly.  více

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.  více

Milovníci jazzu i artificiální hudby si včera večer přišli na své. Filharmonie Brno zahájila koncertem v Besedním domě již pátou sezónu abonentní řady s názvem Jazz & World Music. Brněnští filharmonici společně s hudebním tělesem Matúš Jakabčic Quintet interpretovali světové skladby – nejen jazzové – v aranžmá vedoucího souboru Matúše Jakabčice. Koncert řídil dirigent a skladatel Pavel Šnajdr.  více