Filharmonie Brno a pěvecký sbor Kantiléna oslaví své 60. výročí společným koncertem

Filharmonie Brno a pěvecký sbor Kantiléna oslaví své 60. výročí společným koncertem

Hosty Filharmonie Brno a Kantilény ve funkcionalistickém sálu Stadionu budou sólisté Pavla Vykopalová, Tomáš Kořínek a Jiří Sulženko a Kühnův dětský sbor.

Na programu koncertu k 60. výročí Filharmonie Brno a Kantilény je Špalíček - koncertní provedení baletu o 3 dějstvích Bohuslava Martinů. Jako sólisté vystoupí sopranistka Pavla Vykopalová, tenorista Tomáš Kořínek a basista Jiří Sulženko. Dále účinkují sbor dětí a mládeže Kantiléna pod vedením sbormistrů Jakuba Kleckera a Michala Jančíka, Kühnův dětský sbor pod vedením Jiřího Chvály a Petra Louženského a Filharmonie Brno s dirigentem Jakubem Kleckerem. Koncert se uskuteční 28. dubna 2016 od 19:30 v sále Stadionu na Kounicově ulici.

Pěvecký sbor Kantiléna založil Ivan Sedláček v roce 1956 jako Šlapanický dětský sbor. Vítězství v celostátní soutěži v Bratislavě o šest let později přispělo k tomu, že se od roku 1967 ze školního sboru stalo výběrové těleso s nynějším názvem. Kantiléna se postupně dostala ke spolupráci s předními skladateli, orchestry i dirigenty, získala vynikající domácí i mezinárodní pověst a řadu ocenění v mezinárodních soutěžích. Za vybudování spolehlivé pěvecké techniky vděčí sbor spolupráci s hlasovým pedagogem prof. Jiřím Barem a prof. Annou Barovou, dlouholetou vynikající operní sólistkou Národního divadla Brno. Od roku 1984 Kantiléna působí při Státní filharmonii Brno (nyní Filharmonii Brno). Počínaje rokem 2006 vystřídal Ivana Sedláčka ve vedení sboru dirigent Jakub Klecker, sám bývalý člen sboru.

Kantiléna/ Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..




Stále žasnu nad tím, jak hluboká je studna nápadů Martina Kyšperského, potažmo celé jeho kapely Květy. Vždyť jen v roce 2017: Martin převzal Anděla za sólovou desku Vlakem. S Květy skvěle sehrál roli svazácké kapely a zpíval své autorské „normalizační“ hity v seriálu Svět pod hlavou (který o rok později zaslouženě obdržel Českého lva). Květy v nové sestavě s Ondřejem Kyasem vydaly skvělou desku Komik do půl osmé (mrzí mě, že Anděl ji minul, ale na vině je podle mě zredukování počtu žánrových cen a „lehký“ chaos v nové bezbřehé škatulce Alternativa). Vyšla kniha Průvodce po albech a historii kapely Květy a spolu s ní ještě jedno řadové album Spí vánoční pták. A mezitím Květy spustily projekt YM, v jehož rámci se všichni tři členové představí se skladbami v určitém nečekaném žánru. Začal to opět Martin Kyšperský s programem country písní – veřejná premiéra s hostujícím Petrem Uvirou proběhla ve vysílání Radia Proglas v prosinci 2017. Na rok 2018 jsou připraveny elektronické písně Aleše Pilgra a poté snad i folktronica Ondřeje Kyase.  více

Temperament i emoce romské hudby jsou všeobecně známým faktem. Se stejnou vervou a pozitivní energií vzniklo v roce 2016 také komunitní nahrávací studio Amaro records. Celý dobrovolnický projekt vznikl za podpory a garance organizace IQ Roma servis. Odpovědnou osobou a dobrým duchem je Petra Borovičková, sama výborná zpěvačka a členka několika kapel. Strůjcem myšlenky byl Gejza Horváth, přední romský hudebník, který již dříve vedl kurzy pro mladé romské muzikanty. Spatřoval v nich obrovský potenciál.  více

Když umělec tvrdí, že vymyslel nový hudební žánr, může to znít nabubřele. Ale lze to vnímat i jako známku určité bezradnosti („nevím, kam bych se zaškatulkoval“) nebo do třetice jako vtipnou hru. A i když to Kurt Rosenwinkel se svým albem Caipi myslí vážně, přikláním se k třetí variantě. Jeho směs jihoamerických rytmů, jazzu, rocku a popu skutečně nelze jedním slovem definovat a pojmenování podle brazilského nápoje caipirinha („A je to opravdu moc dobré pití,“ zdůrazňuje kytarista) je vtipné a funkční zároveň. Brněnská premiéra Rosenwinelova „nového žánru“ byla svým způsobem také hravá, ale především profesionální a dobrodružná.  více

Své česko-slovenské turné zakončila na brněnské Flédě kapela Billy Barman ze Slovenska. Tato série koncertů byla zajímavá nejen svoji čistě akustickou podobou, ale zejména propojením s pěti zpěvačkami SĹUKu (Slovenský ľudový umelecký kolektív). Tato fúze populární hudby a folkloru vznikla původně pro festival Tatra Flowers. Její nebývalý úspěch však způsobil, že se hudebníci rozhodli repertoár rozšířit a představit se nejen na domácí slovenské půdě, ale také u českých sousedů.  více

„Věděl jsem, s kým bych rád spolupracoval, a podle toho jsem se snažil sestavit kapelu, která by měla příjemný zvuk,“ řekl v roce 2015, krátce po vydání svého zásadního alba Living Being, francouzský akordeonista Vincent Peirani. V té době měl za sebou několik zajímavých akustických projektů včetně alba se saxofonistou Emilem Parisienem a v tomto stylu pokračoval i nadále. V roce 2016 vzniklo příjemné CD duetů s pianistou Michaelem Wollným a nedávno spolupracoval s klavíristou Stefanem Bollanim a s Berlínskou filharmonií na albu Mediterraneo, inspirovaném klasickou hudbou. Projekt Living Being je však úplně jiného charakteru, je zhmotněním akordeonistovy představy o elektrické hudbě na pomezí jazzu, rocku a dalších žánrů. A právě s tímto programem Peirani a jeho kapela přijeli do brněnského divadla Husa na provázku.  více

Nejčtenější