Filharmonie Brno chystá největší koncertní projekt sezony. Vystoupí sopranistka Chen Reiss

Filharmonie Brno chystá největší koncertní projekt sezony. Vystoupí sopranistka Chen Reiss

Filharmonie Brno má před sebou největší koncertní projekt této sezony s názvem Pohádkový Mahler. Ve čtvrtek a v pátek ho odehraje v Janáčkově divadle, v neděli 8. prosince pak ve vídeňském Musikvereinu. Sólového partu se ujme uznávaná sopranistka Chen Reiss, která s Mahlerovým dílem vystupuje na nejprestižnějších světových pódiích. Koncert řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies.

„Ústřední bod programu Píseň žalobná Gustava Mahlera zazní v původní třívěté verzi na den přesně devadesát let od své premiéry, která se konala v brněnském Blahoslavově domě. Projekt je součástí oslav 100 let vysílání Českého rozhlasu Brno, který tehdejší premiéru přenášel a z jehož orchestru se později etablovala dnešní brněnská filharmonie,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Páteční koncert proto vysílá Český rozhlas Vltava přímým přenosem. Brněnské koncerty proběhnou 29. a 29. listopadu 2024 v Janáčkově divadle.

Gustav Mahler je nejen hlavní postava programu, ale i spojovací prvek se dvěma dalšími autory projektu: Erichem Wolfgangem Korngoldem a Josefem Bohuslavem Foersterem. S oběma se několikrát setkal a oba díky němu získali velké povzbuzení k práci, zvláště Korngold, kterého v jeho devíti letech označil za génia. Jeho drobná kantáta Bouře večer otevře, následují Prosté písně. „Mám ráda jejich smyslnost a způsob, jak Korngold zvukem vytváří atmosféru. Stačí pár taktů a opravdu můžete mít pocit, že se nacházíte v zahradě ponořené do noci. Jak je vůbec možné, že tak mladý člověk měl tak vyzrálou schopnost vyjádřit touhu, lásku, city a vnitřní svět? Jeho hudba je plná barev, rozmanitá a povznášející. Z mých zkušeností je velmi přístupná,“ uvedla v rozhovoru pro časopis Harmonie sopranistka Chen Reiss, která Prosté písně provedla v květnu s Rotterdamskou filharmonií. Korngold je zkomponoval v devatenácti letech, tedy dlouho před svým odchodem do Spojených států, kde se v Hollywoodu proslavil jako autor filmové hudby a v roce 1938 získal Oscara za hudbu k filmu Dobrodružství Robina Hooda. Na Korngolda naváže Foersterova Slavnostní overtura, kterou autor napsal na objednávku divadla na Královských Vinohradech k jeho otevření v roce 1907.

Monumentalita Písně žalobné spojí bezmála dvě stovky umělců: sólisty, Český filharmonický sbor Brno a filharmoniky nejen na pódiu, ale i za ním. Mahler totiž předepsal malý orchestr za pódiem, aby dosáhl prostorového zvuku. „Dílo, které dokončil jako dvacetiletý, překvapuje vyzrálou znalostí práce s orchestrem i sborem a obdivuhodnou symfonickou a dramatickou výstavbou. Mahler coby obdivovatel Wagnera využívá inspirace fanfárami, pochody, chorály nebo pastorálními tématy, střídá naivní s vytříbeným, pochmurnost s radostí, meditativnost s živelností. Je tu zkrátka v zárodku už prakticky vše, co i později činilo Mahlera Mahlerem,“ zdůraznil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Baladický příběh vypráví o tom, jak potulný pěvec vyřeže z nalezené kosti flétnu; ta, když se rozezní, obviní krále z bratrovraždy, kterou spáchal, aby získal nevěstu a korunu. Svatební veselí narušené žalozpěvem končí odsouzením krále a královny a zřícením jejich zámku.

Sólového partu se i zde ujme Chen Reiss, která s Mahlerem vystupuje na nejprestižnějších světových pódiích, patří totiž k jejím nejoblíbenějším autorům. „Dovolím si říct, že se cítím jako jeho příbuzná. Máme stejné datum narození, oba jsme se narodili do židovské rodiny a stejnou měrou jako on jsem i já fascinována otázkou, co se stane po smrti. Cítím s ním velkou spřízněnost, porozumění s jeho vnitřním životem,“ uvedla Reiss pro časopis Harmonie. Jako sólisté ji doplní Stefanie Irányi, Attilio Glaser a Michael Wagner. Koncert řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies.

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější