Filharmonie Brno: Inaugurační koncert D. R. Daviese

Filharmonie Brno: Inaugurační koncert D. R. Daviese

Americká klasika 20. století a česká známá i méně uváděná díla. Dvě stěžejní dramaturgické linie 63. sezony Filharmonie Brno. Blíží se zahajovací koncert sezony, který je také inauguračním koncertem nového šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Zazní na něm Dvořákova Symfonie č. 1 „Zlonické zvony“, v druhé půli potom skladba Harmonielehre Johna Adamse. V české premiéře. A prostřednictvím živého vysílání Českého rozhlasu Vltava také na stanicích v síti EBU.

„Česká a americká hudba sehraje v naší dramaturgii nadcházejících sezon velkou úlohu a můj inaugurační koncert to ilustruje dvěma významnými díly, o nichž mohu s jistotou říci, že se nikdy předtím neocitla vedle sebe na jednom koncertním programu: Dvořákova Symfonie č. 1, mladistvé dílo překypující energií a nápady, pocta Beethovenovi a skladba se značnými mladistvými nedostatky a fantazií, jež je naneštěstí zřídka koncertně provozována, v konfrontaci s Harmonielehre (Naukou o harmonii) Johna Adamse, asertivní americkou odpovědí na hodnoty velké středoevropské hudební tradice. S Johnem se znám a jeho hudbu diriguji a hraji už asi čtyřicet let a je mi velkou poctou, že mohu skladbu Harmonielehre v České republice poprvé představit,“ uvedl šéfdirigent Dennis Russell Davies.

Během svého šéfdirigentského angažmá chce využít znalostí a zkušeností, které Filharmonie Brno má s Dvořákovou hudbou a zejména se symfoniemi, a přinést do interpretace těchto děl orchestrem svou vlastní perspektivu. „Přál bych si, aby Dvořák byl býval měl příležitost svou První slyšet, a nacházím se v intenzivním dialogu s velmi nadaným skladatelem, který se s obtížemi vypořádával s nedostatkem zkušeností a odborného vedení. Změny, které jsem v díle provedl – některé jsou i strukturní – jsou pojímány tak, abych takříkajíc posloužil jako ozvučná deska pro mladého génia. Jsou to návrhy, které bych předložil Dvořákovi, a nabízím je tímto mému orchestru a jeho publiku,“ řekl Davies.

Inaugurační koncert šéfdirigenta proběhne 18. září od 19:00 v sále Stadionu (Kulturní centrum Babylon), Kounicova 20, Brno.

Zazní:

ANTONÍN DVOŘÁK Symfonie č. 1 c moll op. 3 „Zlonické zvony“

JOHN ADAMS Harmonielehre (Nauka o harmonii), česká premiéra

Dennis Russell Davies se narodil v Toledu ve státě Ohio a studoval hru na klavír a dirigování na newyorské Juilliard School. Jeho aktivity jako operního a koncertního dirigenta i jako klavíristy a komorního hudebníka jsou charakterizovány rozsáhlým repertoárem, sahajícím od baroka až po nejnovější hudbu naší doby. Davies si získal renomé jednoho z nejinovativnějších a nejodvážnějších dirigentů ve světě klasické hudby a publiku na obou stranách Atlantiku s úspěchem představil pořady, které mu byly výzvou i inspirací. Proslul strhujícími a dobře koncipovanými koncertními programy i svou úzkou spoluprací s mnoha skladateli, mezi něž patří Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Anderson, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.

Na začátku kariéry byl Davies hudebním ředitelem komorního orchestru v Saint Paul v Minnesotě (1972–1980) a šéfdirigentem newyorského American Composers Orchestra (1977–2002). Pak se přestěhoval do Evropy a usadil se v Německu a Rakousku. Byl hudebním ředitelem Stuttgartské státní opery (1980–1987) i šéfdirigentem orchestru Beethovenhalle v Bonnu, hudebním ředitelem Bonnské opery a Mezinárodního Beethovenova festivalu (1987–1995). Vedle toho byl šéfdirigentem Stuttgartského komorního orchestru (1995–2006), s nímž nasnímal komplet 107 symfonií Josepha Haydna na CD, což byla historicky teprve třetí kompletní nahrávka těchto děl.

V Rakousku byl Davies šéfdirigentem Symfonického orchestru vídeňského rozhlasu (1997–2002), v roce 1997 byl jmenován profesorem dirigování na salcburském Mozarteu a v roce 2002 se stal šéfdirigentem Brucknerova orchestru v Linci a ředitelem opery Landestheater Linz. Mimo to měl v letech 2009–2016 i úvazek šéfdirigenta u symfonického orchestru ve švýcarské Basileji. V roce 2014 mu byl v Linci udělen titul „GMD“ (Generalmusikdirektor). V roce 2017 pak jeho funkční období u Brucknerova orchestru i v opeře skončilo.

Dennis Russell Davies dirigoval řadu renomovaných orchestrů také jako host. Například v Clevelandu, Filadelfii, Chicagu, San Francisku a Bostonu, jakož i Newyorskou filharmonii a symfonický orchestr Yomiuri Nippon. V Evropě spolupracoval s orchestrem Gewandhausu v Lipsku, římskou Accademia di Santa Cecilia, milánským Orchestra Filarmonica della Scala, Národním španělským orchestrem (Orquesta Nacional de España), filharmoniky v Mnichově, Berlíně, Drážďanech či Petrohradě, Bamberskými symfoniky, Německým symfonickým orchestrem v Berlíně a Královským orchestrem Concertgebouw v Amsterdamu.

Po debutu na festivalu v Bayreuthu v letech 1978–1980 dirigoval opery na Salcburském festivalu, v newyorském Lincoln Center, v Houston Grand Opera, v Hamburské a Bavorské státní opeře, v Chicagské lyrické opeře, newyorské Metropolitní opeře, Národní pařížské opeře, Královském divadle v Madridu a Vídeňské státní opeře.

Během Daviesova působení v Linci bylo v dubnu 2013 slavnostně otevřeno nové operní divadlo. U této příležitosti dirigoval světovou premiéru opery Philipa Glasse The Lost a Straussova Růžového kavalíra. Vedle toho dirigoval v nové budově (Musiktheater) nová nastudování celého Prstenu NibelungůPelléase a MélisandyFalstaffa, Salomé, evropskou premiéru díla McTeague i světové premiéry z per Moritze Eggerta a Michaela Obsta. Daviesova práce měla i klíčový a trvalý dopad na koncertní provoz lineckého Brucknerova orchestru: dirigent rozšířil repertoár o moderní díla a získal orchestru nové publikum, často s ním jezdil na turné a nezanedbával přitom ani stěžejní repertoár, tj. nahrával všechny Brucknerovy symfonie ve všech verzích.

V letech 2016–2018 Dennis Russell Davies hostoval mj. u orchestru Gewandhausu v Lipsku, orchestru berlínského Konzerthausu, Německého symfonického orchestru Berlín, Rozhlasového symfonického orchestru Stuttgart, turínského Orchestra Sinfonica Nazionale, Orquesta Sinfonica de Galicia, u Nové japonské filharmonie a Symfonického orchestru Yomiuri Nippon. Vystoupil na festivalech Pražské jaro (s Filharmonií Brno) a v Ravenně (s Cherubiniho orchestrem).

Počínaje sezonou 2018/2019 zastává post uměleckého ředitele a šéfdirigenta Filharmonie Brno. V téže sezoně hostuje ve Frankfurtské opeře (Peter Eötvös: Tři sestry), u Státního orchestru Stuttgart, Hamburských filharmoniků, Symfonického orchestru vídeňského rozhlasu, Symfonického orchestru Yomiuri Nippon a Symfonického orchestru Španělského rozhlasu a televize v Madridu.

Je členem Americké akademie umění a věd. V prosinci 2014 mu byl francouzskou vládou propůjčen titul komandéra Řádu umění a literatury a v roce 2017 obdržel od rakouské vlády Rakouský čestný kříž za vědu a umění I. stupně.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více