Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno začíná vydávat novou edici nahrávek na svém vlastním labelu. Obě nová alba nahrál orchestr se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem během letošního roku v Besedním domě. První CD obsahuje Rejchovo oratorium Lenora, následovat bude album složené z Dvořákových Maličkostí a Symfonie č. 1.

„Jako první vychází, a začíná se prodávat, Lenora, oratorium Antonína Rejchy. Následující týden pak album s Maličkostmi a Symfonií č. 1 Antonína Dvořáka, ale v podobě prakticky neznámé,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Celá tato řada by měla i do budoucna pokračovat v duchu unikátních nahrávek.

Temné oratorium Lenora autor za svého života neslyšel, snahy o jeho uvedení provázela řada nešťastných okolností a náhod. Nejprve zákaz vídeňské cenzury, který neprolomila ani přímluva Rejchova přítele Ludwiga van Beethovena. Když už se schylovalo k premiéře v Lipsku, tak večer před ní obsadila město napoleonská vojska. „Námětem oratoria je baladická báseň Gottfrieda Augusta Bürgera, která zpracovává stejný námět jako Erbenovy Svatební košile. Útržkovité věty, výkřiky básní, ohlasy vojenských písní, refrénovité opakování slov… Text přímo láká ke zhudebnění. A není vyloučeno, že Rejchův svobodomyslný naturel přitahovala i kontroverze, kterou báseň vyvolávala a kterou luteráni označovali za výsměch náboženství a zneužití biblických výrazů a učení,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s přesvědčením, že Lenora má před sebou velkou budoucnost na světových pódiích.

Obě nahrávky zpracoval jako mistr zvuku Jaroslav Zouhar, jinak též trombonista Filharmonie Brno. „Lenoru jsme natáčeli při generálce a také na živých koncertech. Výsledek je tedy mixem čtyř různých nahrávek. K tomu jsme ještě dotáčeli některé sólové pasáže, ale to už v prázdném sále, takže bylo potřeba pečlivě vybalancovat dozvuk a další drobnosti, aby zpěv zněl jako před zaplněným sálem. Byla to zajímavá práce,“ uvedl Zouhar.

Dvořákovy skladby nabízí orchestr v podobě, jak je posluchači neznají. Maličkosti pro dvoje housle, violoncello a harmonium totiž rozepsal Davies do orchestrální podoby. Zasáhl také do Dvořákovy Symfonie č. 1 přezdívané Zlonické zvony. „Mladý autor odeslal dílo do soutěže a nikdy neslyšel, jak zní v podání orchestru. Na symfonii se pak časem zapomnělo. Dovolil jsem si se vším respektem k jeho pozdější tvorbě dílo zaranžovat z pozice staršího učitele, který radí talentovanému umělci na začátku jeho kariéry,“ uvedl Davies.

Obaly obou alb nové řady zdobí výrazné titulní fotografie brněnského umělce Vojtěcha V. Slámy, spojuje je motiv vody. CD jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji v Besední ulici, od poloviny ledna také v novém e-shopu na webu filharmonie a následně v prodejní sítí Supraphonu a také ke stažení jako MP3.

Martina Junková a Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější