Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno začíná vydávat novou edici nahrávek na svém vlastním labelu. Obě nová alba nahrál orchestr se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem během letošního roku v Besedním domě. První CD obsahuje Rejchovo oratorium Lenora, následovat bude album složené z Dvořákových Maličkostí a Symfonie č. 1.

„Jako první vychází, a začíná se prodávat, Lenora, oratorium Antonína Rejchy. Následující týden pak album s Maličkostmi a Symfonií č. 1 Antonína Dvořáka, ale v podobě prakticky neznámé,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Celá tato řada by měla i do budoucna pokračovat v duchu unikátních nahrávek.

Temné oratorium Lenora autor za svého života neslyšel, snahy o jeho uvedení provázela řada nešťastných okolností a náhod. Nejprve zákaz vídeňské cenzury, který neprolomila ani přímluva Rejchova přítele Ludwiga van Beethovena. Když už se schylovalo k premiéře v Lipsku, tak večer před ní obsadila město napoleonská vojska. „Námětem oratoria je baladická báseň Gottfrieda Augusta Bürgera, která zpracovává stejný námět jako Erbenovy Svatební košile. Útržkovité věty, výkřiky básní, ohlasy vojenských písní, refrénovité opakování slov… Text přímo láká ke zhudebnění. A není vyloučeno, že Rejchův svobodomyslný naturel přitahovala i kontroverze, kterou báseň vyvolávala a kterou luteráni označovali za výsměch náboženství a zneužití biblických výrazů a učení,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s přesvědčením, že Lenora má před sebou velkou budoucnost na světových pódiích.

Obě nahrávky zpracoval jako mistr zvuku Jaroslav Zouhar, jinak též trombonista Filharmonie Brno. „Lenoru jsme natáčeli při generálce a také na živých koncertech. Výsledek je tedy mixem čtyř různých nahrávek. K tomu jsme ještě dotáčeli některé sólové pasáže, ale to už v prázdném sále, takže bylo potřeba pečlivě vybalancovat dozvuk a další drobnosti, aby zpěv zněl jako před zaplněným sálem. Byla to zajímavá práce,“ uvedl Zouhar.

Dvořákovy skladby nabízí orchestr v podobě, jak je posluchači neznají. Maličkosti pro dvoje housle, violoncello a harmonium totiž rozepsal Davies do orchestrální podoby. Zasáhl také do Dvořákovy Symfonie č. 1 přezdívané Zlonické zvony. „Mladý autor odeslal dílo do soutěže a nikdy neslyšel, jak zní v podání orchestru. Na symfonii se pak časem zapomnělo. Dovolil jsem si se vším respektem k jeho pozdější tvorbě dílo zaranžovat z pozice staršího učitele, který radí talentovanému umělci na začátku jeho kariéry,“ uvedl Davies.

Obaly obou alb nové řady zdobí výrazné titulní fotografie brněnského umělce Vojtěcha V. Slámy, spojuje je motiv vody. CD jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji v Besední ulici, od poloviny ledna také v novém e-shopu na webu filharmonie a následně v prodejní sítí Supraphonu a také ke stažení jako MP3.

Martina Junková a Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení.  více