Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno začíná vydávat novou edici nahrávek na svém vlastním labelu. Obě nová alba nahrál orchestr se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem během letošního roku v Besedním domě. První CD obsahuje Rejchovo oratorium Lenora, následovat bude album složené z Dvořákových Maličkostí a Symfonie č. 1.

„Jako první vychází, a začíná se prodávat, Lenora, oratorium Antonína Rejchy. Následující týden pak album s Maličkostmi a Symfonií č. 1 Antonína Dvořáka, ale v podobě prakticky neznámé,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Celá tato řada by měla i do budoucna pokračovat v duchu unikátních nahrávek.

Temné oratorium Lenora autor za svého života neslyšel, snahy o jeho uvedení provázela řada nešťastných okolností a náhod. Nejprve zákaz vídeňské cenzury, který neprolomila ani přímluva Rejchova přítele Ludwiga van Beethovena. Když už se schylovalo k premiéře v Lipsku, tak večer před ní obsadila město napoleonská vojska. „Námětem oratoria je baladická báseň Gottfrieda Augusta Bürgera, která zpracovává stejný námět jako Erbenovy Svatební košile. Útržkovité věty, výkřiky básní, ohlasy vojenských písní, refrénovité opakování slov… Text přímo láká ke zhudebnění. A není vyloučeno, že Rejchův svobodomyslný naturel přitahovala i kontroverze, kterou báseň vyvolávala a kterou luteráni označovali za výsměch náboženství a zneužití biblických výrazů a učení,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s přesvědčením, že Lenora má před sebou velkou budoucnost na světových pódiích.

Obě nahrávky zpracoval jako mistr zvuku Jaroslav Zouhar, jinak též trombonista Filharmonie Brno. „Lenoru jsme natáčeli při generálce a také na živých koncertech. Výsledek je tedy mixem čtyř různých nahrávek. K tomu jsme ještě dotáčeli některé sólové pasáže, ale to už v prázdném sále, takže bylo potřeba pečlivě vybalancovat dozvuk a další drobnosti, aby zpěv zněl jako před zaplněným sálem. Byla to zajímavá práce,“ uvedl Zouhar.

Dvořákovy skladby nabízí orchestr v podobě, jak je posluchači neznají. Maličkosti pro dvoje housle, violoncello a harmonium totiž rozepsal Davies do orchestrální podoby. Zasáhl také do Dvořákovy Symfonie č. 1 přezdívané Zlonické zvony. „Mladý autor odeslal dílo do soutěže a nikdy neslyšel, jak zní v podání orchestru. Na symfonii se pak časem zapomnělo. Dovolil jsem si se vším respektem k jeho pozdější tvorbě dílo zaranžovat z pozice staršího učitele, který radí talentovanému umělci na začátku jeho kariéry,“ uvedl Davies.

Obaly obou alb nové řady zdobí výrazné titulní fotografie brněnského umělce Vojtěcha V. Slámy, spojuje je motiv vody. CD jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji v Besední ulici, od poloviny ledna také v novém e-shopu na webu filharmonie a následně v prodejní sítí Supraphonu a také ke stažení jako MP3.

Martina Junková a Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající epidemiologickou situaci s nemožností živého koncertování využila řada větších i menších hudebních těles k přípravě nových nosičů. Jedním z nich je i Filharmonie Brno, která rozšířila svoji nabídku o vlastní edici CD nahrávek s odvážným mottem: Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde v prvé řadě o povedený slogan marketingové sekce, tato stručná charakteristika není pouhým a prázdným lákadlem. Již první dvojice desek vydaných na konci roku 2020 nabídla neprávem pozapomenuté oratorium Antonína Rejchy Lenora (zaznělo při koncertech 5., 6. a 7. února 2020). Filharmonici nahráli také program s Dvořákovou Symfonií č. 1 v c moll Zlonické zvony a skladbou Bagatelles, op. 47 (Maličkosti), obojí v úpravě (a v případě Maličkostí i bohatší instrumentaci) šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. A právě toto album bude předmětem našeho hodnocení.  více

Jedno starší – pravda, ne úplně typické – album skupiny Květy začínalo slovy: „Nejtišší kapela na světě tak, aby nerušila sousedy.“ To nejnovější, nazvané trochu záhadně Květy Květy, začíná textem: „Řítíme se do tmy tou největší rychlostí.“ Dá se něco vyvozovat z toho, že kapela kolem Martina E. Kyšperského v nejpomalejším roce, v době lockdownu, přišla s nejrychlejším a možná s nejenergičtějším albem za svou kariéru? Nebo je důležitější, že přes veškerý tlak, který z Květů Květů coby kolektivní práce vyvěrá, jde vlastně o velmi samotářskou a intimní desku?  více

Sedmý rok své oficiální existence završil brněnský bigband Cotatcha Orchestra dlouho připravovaným debutovým albem autorských skladeb tří komponistů – většinou z pera pianisty Martina Konvičky, s mírným přispěním Jiřího Levíčka a bandleadera Jiřího Kotači. Název Bigbandová elektronika/Bigband Electronics naznačuje, že skladby překračují čistě jazzový rámec směrem k různým nadžánrovým fúzím, ale pevné mantinely tím rozhodně nevymezuje.  více

Tomáš Kytnar, šéf brněnského klubu Stará Pekárna a kapelník skupiny Tady To Máš, léta zhudebňoval slovenské texty. Několik svých alb postavil na poezii současných slovenských básníků Judity Kaššovicové a Erika Ondrejičky. Na otázku, jestli se českým textům vyhýbá záměrně, v rozhovoru pro Brno – Město hudby v roce 2013 odpověděl: „Opravdu trochu přemýšlím o češtině, ale nějak systematicky hledat nebo si dávat inzerát rozhodně nebudu. Jako slovenští básníci vlastně přišli ke mně, musí cestou náhody přijít i ti čeští, nebo ne?“ Uplynulo sedm let. Kytnar od té doby se svou skupinou vydal „slovenská“ alba Srdiečka tiché a Krajina diamantov a… letos přichází změna. Novinka Ryba Květovoň propojila Kytnarův typický skladatelský rukopis s českou poezií Bogdana Trojaka.  více

Poetický název Květy nevadnoucí za sebou skrývá prozatím poslední vydavatelský počin Jiřího Plocka. Kompilační CD oslavuje čtvrtstoletí od vzniku moravské folklorní řady v jeho vydavatelství GNOSIS BRNO. Jde o čtrnáct alb, která vznikala mezi lety 1995 až 2005.  A nejsou to alba ledajaká. Nadšení a cit Jiřího Plocka pro píseň je nesporný, z nahrávek však dýchá mnohem víc. Jde například o zápal samotných zpěváků, který Jiří Plocek během natáčení rozdmýchával, nechal je hrát a zpívat podle jejich vůle a nálady. Musím zdůraznit také samotný výběr interpretů. Jména jsou to dnes již opravdu ikonická – František Okénka, Zdeněk Kašpar, Karel Rajmic, Vlasta Grycová, Jiřina Miklošková a mnozí další. Někteří z nich už bohužel opustili tento svět. Jiní, které na albu slyšíme jako nadané děti, sami už vychovávají další generace zpěváků, například Tomáš Beníček. Záměrně zmiňuji zpěváky, samotné album je i po hudební stránce kvalitní. Všechny písně jsou však přednášeny výjimečnými interprety. I to jim v duchu živé lidové tradice dodává jedinečnost.  více