Filharmonie Brno představuje novou sezónu: Matthew Barley, Jakub Hrůša, Zdeněk Mácal a Richard Gallian

Filharmonie Brno představuje novou sezónu: Matthew Barley, Jakub Hrůša, Zdeněk Mácal a  Richard Gallian

61. sezónu Filharmonie Brno otevře Janáčkova Žárlivost pod taktovkou dirigenta Jakuba Hrůši. Sólistou sezóny je britský cellista Matthew Barley. V Brně ho čekají celkem tři koncerty včetně multimediálního díla The Map od soudobého čínského autora Tan Duna. Klasický repertoár bude zastoupen Smetanovou Mou vlastí, která zazní pod vedením dirigentské legendy Zdeňka Mácala při Novoročním koncertu. Filharmonii také čeká crossoverové vystoupení s akordeonistou Richardem Gallianem.

Sezónu zahájí Filharmonie Brno 18. září 2016 ve svém nejstarším působišti, v sále brněnského Stadionu. Jakub Hrůša zde bude dirigovat skladby českých klasiků Janáčka a Dvořáka v kombinaci s druhým houslovým koncertem maďarského skladatele Bély Bartóka. K vrcholům sezóny budou patřit koncerty britského violoncellisty Matthew Barleyho. Kromě skladby The Map čínského skladatele Tan Duna, kterou doprovodí videoprojekce na 3 obrazovkách, to budou violoncellový koncert anglického klasika Edwarda Elgara a dílo The Protecting Veil od soudobého britského skladatele Johna Tavenera. Mezi další interprety nastávající sezóny patří klavíristé Kirill Gerstein a Polina Osetinskaja, houslistka Sophia Jaffé nebo akordeonista Richard Galliano. Z dirigentských osobností vystoupí Zdeněk Mácal, Jakub Hrůša a Alexander Liebreich. Krom výše zmíněných zazní skladby Čarodějná láska Španěla Manuela de Fally s tanečníky flamenka na pódiu, kantáta Dídó Jana Nováka s Českým filharmonickým sborem Brno a s recitací autorova bratrance, operního pěvce Richarda Nováka, Schnittkeho Koncert pro klavír a smyčce, klavírní koncert Ferruccia Busoniho a další.

Britský violoncellista Matthew Barley, sólista 61. sezóny, se soustředí na sólovou i komorní hru, improvizaci, komponování, edukaci, nadžánrové i komunitní projekty. Během své dosavadní kariéry spolupracoval například s BBC Philharmonic, Královským skotský národním orchestrem (RSNO), nizozemskými a vídeňskými rozhlasovými symfoniky, melbournskými a novozélandskými symfoniky, s Královskou liverpoolskou filharmonií nebo s Kremeratou Baltikou. Barley nahrál několik CD pro společnosti Black Box, Signum Classics, Onyx Classics či Quartz. S Viktorií Mullovou natočil úspěšné album The Peasant Girl, pod nímž je podepsán i jako aranžér, skladatel a producent.

Ředitelka Filharmonie Marie Kučerová k nastávající sezóně říká: „Brněnská filharmonická sezóna s pořadovým číslem 61 je sestavena jako kombinace klasických děl symfonického repertoáru (Beethovenova Eroica, Smetanova Má vlast, Chopinův Klavírní koncert) a velkých jmen autorů 20. a 21. století, tedy hudby naší doby (Tan Dunova Mapa, Schnittkeho Klavírní koncert, Tavenerovo The Protecting Veil). Při jejím sestavování jsme mysleli na své věrné a znalé publikum, ale i na publikum nové, které do filharmonie přichází stále častěji. I nadále tvoří naši hlavní posluchačskou základnu lidé, kteří ke klasické hudbě dorostli věkem, ale podle posledního marketingového průzkumu jsou nyní statisticky nejpočetnější skupinou mladí lidé mezi 20 a 30 lety, které lákají především nové zážitky, které nabízíme. Jsme rádi, že se tak Filharmonie Brno otvírá novým posluchačským skupinám, a zájem mladého publika nás těší.“

Dramaturg Filharmonie BrnoVítězslav Mikeš sezónu představuje slovy: „Brněnskému publiku se sólista sezóny Matthew Barley představí nejen s multimediálním počinem The Map čínské skladatelské superhvězdy Tan Duna (držitel filmového Oscara a autor hudby k slavným snímkům Tygr a drak nebo Hrdina), který se uskuteční v Janáčkově divadle, ale také se dvěma koncerty v Besedním domě. S populárním violoncellovým koncertem anglického klasika Edwarda Elgara či s meditativním dílem The Protecting Veil Johna Tavenera. V jednání jsou jeho workshopy a další aktivity. Příznivce klavírních koncertů jistě potěší vystoupení Kirilla Gersteina s Busoniho vzácně uváděným klavírním koncertem nebo Polina Osetinskaja jako sólistka ve Schnittkeho Koncertu pro klavír a smyčce. Připravujeme také večer španělských vášní, impresí a ohnivých tanců, kdy se na jednom pódiu spolu s orchestrem Filharmonie Brno objeví i tanečníci flamenka, a mnoho dalších nových zážitků.“

Filharmonie Brno - Jakub Hrůša/ Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..




Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější