Filharmonie Brno: Ptačí zpěv v hlavní roli

Filharmonie Brno: Ptačí zpěv v hlavní roli

Hlavním motivem nadcházejícího koncertu Filharmonie Brno jsou ptáci – skladby napodobující ptačí zpěv i třepetání křídel a skladby s využitím nahrávek z přírody. Večer pod taktovkou stálého hostujícího dirigenta Roberta Kružíka otevře pětivětá suita Ptáci Ottorina Respighiho.

Ptáci fascinují člověka odnepaměti – konstruktéry prvních leteckých strojů stejně jako spisovatele, básníky a malíře. „Je to ale právě hudba, která z nich ze všech uměleckých oborů čerpá inspiraci nejčastěji. Vzpomeňme třeba Vivaldiho Jaro nebo Exotické ptáky Oliviera Messiaena. Špačka měl v kleci doma například i Mozart, který zapsal jednu z jeho melodií. A říší ptactva jsme se tedy nechali inspirovat i my při sestavování tohoto programu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Dílo Ptáci Ottorina Respighiho vzniklo díky studiu barokních autorů, jejichž motivy instrumentoval tak, aby co nejvěrněji napodobily například teskné volání hrdličky, klování kura nebo kukání kukačky. Na Respighiho naváže Einojuhani Rautavaara a jeho Cantus arcticus, koncert pro ptáky a orchestr. Ke zpracování ale přistoupil současný finský autor jinak, ve své třívěté skladbě totiž využívá nahrávky z přírody. „Skladba z roku 1972 patří k jeho nejznámějším kompozicím a využívá nahrávky ptáků z blízkosti severního polárního kruhu z mokřadů u města Liminka. Prostřední věta například obsahuje zpěv skřivana ouškatého,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš, který bude nahrávku pouštět. Koncerty zazní ve čtvrtek a v pátek 9. a 10. prosince 2021 vždy od 19:00 v Besedním domě.

Druhá půle večera nabídne Symfonii č. 4 A dur Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Nese přídomek Italská, vznikla totiž při cestách touto zemí, jejíž atmosféra skladateli učarovala. Nebyl s ní ale spokojený a provedl po její premiéře několik úprav. „Existují obě verze, my budeme hrát, stejně jako většina orchestrů, tu původní pro její větší nespoutanost a melodickou svěžest,“ doplnil Mikeš.

Koncert se měl uskutečnit už v minulé sezoně, ale kvůli pandemické situaci byl zrušen. Je to tedy jeden z těch, které byly přeloženy do sezony letošní. Vstupenky jsou k dostání v předprodeji nebo online na webu filharmonie-brno.cz, pro vstup na koncert musejí posluchači splnit aktuální podmínky, které najdou zde.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ptáci

9.12.2021, 19:00 / Besední dům

Ptáci

10.12.2021, 19:00 / Besední dům

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější