Filharmonie Brno ruší koncerty do konce sezony a připravuje program té další

Filharmonie Brno ruší koncerty do konce sezony a připravuje program té další

65. sezona pomalu končí, Filharmonie Brno během ní však odehrála pouhé tři koncerty: Zahajovací, Ludwig 250 & Arvo 85 a projekt Andělé smutku – ten už se změněným programem kvůli zákazu zpěvu. V Besedním domě ji tak lidé slyšeli naposledy 2. října, o pár dní později, 11. října posledním živým koncertem předčasně uzavírala festival Janáček Brno. Od té doby se s ní posluchači setkávají jen prostřednictvím streamů nebo živých vysílání v rozhlase. V květnu se však filharmonie chystá ohlásit program nadcházející sezony.

Touto formou se s filharmoniky budou posluchači setkávat i nadále. „A zůstane to tak až do konce sezony, tedy do 25. května, kdy jsme měli hrát náš poslední program. Vzhledem ke stále nejasným okolnostem rozvolňování kultury a návratu publika jsme se rozhodli sezonu uzavřít,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila také, že prvním možným setkáním s posluchači může být jeden z filharmonických festivalů v červnu a to Expozice nové hudby.

V sobotu 1. května mohou lidé slyšet Filharmonii Brno v rámci živého přenosu z Besedního domu. V 19:00 začne na Českém rozhlasu Vltava „superbrněnský“ koncert s názvem Novák 100, na kterém zazní skladby Jana Nováka, Leoše Janáčka a Ericha Wolfganga Korngolda. „V této sezoně jsme živě vysílali také program Paľa hraje Schnittkeho a pak světovou premiéru Symfonie č. 3 „A Line Above the Sky“ Thomase Larchera, kterou od nás přebíraly i zahraniční rozhlasové stanice,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Kromě rozhlasových přenosů filharmonie také streamovala Koncert představující nová CD, Adventní koncert, projekt Opravdový Vivaldi a minulý týden dvě velké symfonie Brahms & Glass: #2. „Pokud se říká, že nás pandemie naučila novým věcem, platí to v této oblasti vrchovatě. I tak jsme ale se streamy šetřili a přenášeli jen výjimečné projekty, které stojí za to slyšet i zprostředkovaně. Stále totiž platí, že živou hudbu nic nenahradí. O to větší radost mám ze streamu minulý týden, kdy nás díky Glassově Druhé symfonii sledovaly živě stovky lidí ve Spojených státech,“ uvedla Kučerová.

Vynucenou pauzu filharmonie využila také k nahrávání nových CD nebo například focení orchestru. Výrazně posílila také své edukační online aktivity. „Při online workshopech jsme se pravidelně setkávali se stovkami dětí z celé republiky. Odvysílali jsme bezmála padesát programů, některé například ve spolupráci s Moravskou galerií,“ uvedla lektorka edukací Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.

Zatím není možné vyčíslit ekonomické ztráty související s přerušením provozu. Posluchači totiž mohou žádat vrácení vstupného až po uplynutí data zrušeného koncertu. „Alespoň touto cestou chci poděkovat všem, kdo od toho upouštějí a částku nám věnují. Velmi si toho vážíme. Naše ztráty jdou do milionů korun, nejen ze vstupného, ale také z pronájmu Besedního domu nebo zrušených zahraničních turné,“ podotkla Kučerová. Na představení nové sezony se podle ní dostane v druhé půli května.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější