Filharmonie Brno vstupuje do 62. sezony s novým abonmá v sále Stadionu. Sólistou je Igor Ardašev

Filharmonie Brno vstupuje do 62. sezony s novým abonmá v sále Stadionu. Sólistou je Igor Ardašev

Filharmonie Brno se kvůli uzavření Janáčkova divadla přesouvá do sálu brněnského Stadionu, pro který připravila nové abonmá. Sólistou sezony bude pianista Igor Ardašev. Zahajovací koncert 62. sezony proběhne mimořádně v katedrále na Petrově. Koncert nabídne Berliozovo oratorium Dětství Ježíšovo.

Stejně jako v minulé sezoně nabízí filharmonie klasickou abonentní řadu v Besedním domě i moderně-klasickou řadu čtyř programů. „Uzavření Janáčkova divadla nás donutilo vytvořit novou abonentní řadu v sále Stadionu, kde jsme připravili atraktivní kombinaci pěti programů. Všechny budou začínat v sedm hodin večer,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do sálu Stadionu se přesune i tradiční Novoroční koncert, letos ve dvou časech – ve čtyři odpoledne a osm hodin večer zazní pod taktovou Caspara Richtera program s názvem Pozdrav z Vídně do světa, který přinese populární valčíky, polky a jiné známé melodie.

Jako sólista bude letos vystupovat brněnský rodák Igor Ardašev. Představí se ve třech koncertních programech, v nichž zazní díla L. van Beethovena, Albana Berga, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a dalších. Ardašev koncertuje s brněnskou filharmonií od svých jedenácti let, jejím titulárním sólistou se stal poprvé ve svých dvaceti.

Dramaturg orchestru Vítězslav Mikeš i v nadcházející sezoně vsadil na netradiční kombinace skladeb v jednotlivých večerech. „Těším se na sérii sólových výstupů vynikajících umělců spojených s Brnem, kterým dáváme v příští sezoně poměrně značný prostor, a to převážně ve zřídka uváděných v dílech: vedle Igora Ardaševa to bude Iva Bittová v písňovém cyklu Folk Songs Luciana Beria, Milan Paľa v Brittenově Houslovém koncertu nebo členové orchestru Emil Drápela (v novodobé premiéře Cartellieriho Třetího klarinetového koncertu), Vilém Veverka (v Hobojovém koncertu Bernda Aloise Zimmermanna) a Petr Pomkla (ve Flétnovém koncertu A dur C. Ph. E. Bacha),“ uvedl Mikeš.

Předprodej abonmá v Besední ulici začíná v pondělí 29. května přednostním prodejem řady na Stadionu, která je určena dosavadním předplatitelům z Janáčkova divadla. V pondělí 5. června potom začíná hlavní abonentní prodej. Vstupenky na jednotlivé koncerty a sestavení Sezony na míru (posluchači si sami vyberou koncerty napříč cykly a získají tak výhody a slevy abonentů) budou v prodeji od 10. července.

Igor Ardašev/ foto archiv Filharmonie Brno


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější