Filharmonie Brno vstupuje do 62. sezony s novým abonmá v sále Stadionu. Sólistou je Igor Ardašev

Filharmonie Brno vstupuje do 62. sezony s novým abonmá v sále Stadionu. Sólistou je Igor Ardašev

Filharmonie Brno se kvůli uzavření Janáčkova divadla přesouvá do sálu brněnského Stadionu, pro který připravila nové abonmá. Sólistou sezony bude pianista Igor Ardašev. Zahajovací koncert 62. sezony proběhne mimořádně v katedrále na Petrově. Koncert nabídne Berliozovo oratorium Dětství Ježíšovo.

Stejně jako v minulé sezoně nabízí filharmonie klasickou abonentní řadu v Besedním domě i moderně-klasickou řadu čtyř programů. „Uzavření Janáčkova divadla nás donutilo vytvořit novou abonentní řadu v sále Stadionu, kde jsme připravili atraktivní kombinaci pěti programů. Všechny budou začínat v sedm hodin večer,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do sálu Stadionu se přesune i tradiční Novoroční koncert, letos ve dvou časech – ve čtyři odpoledne a osm hodin večer zazní pod taktovou Caspara Richtera program s názvem Pozdrav z Vídně do světa, který přinese populární valčíky, polky a jiné známé melodie.

Jako sólista bude letos vystupovat brněnský rodák Igor Ardašev. Představí se ve třech koncertních programech, v nichž zazní díla L. van Beethovena, Albana Berga, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a dalších. Ardašev koncertuje s brněnskou filharmonií od svých jedenácti let, jejím titulárním sólistou se stal poprvé ve svých dvaceti.

Dramaturg orchestru Vítězslav Mikeš i v nadcházející sezoně vsadil na netradiční kombinace skladeb v jednotlivých večerech. „Těším se na sérii sólových výstupů vynikajících umělců spojených s Brnem, kterým dáváme v příští sezoně poměrně značný prostor, a to převážně ve zřídka uváděných v dílech: vedle Igora Ardaševa to bude Iva Bittová v písňovém cyklu Folk Songs Luciana Beria, Milan Paľa v Brittenově Houslovém koncertu nebo členové orchestru Emil Drápela (v novodobé premiéře Cartellieriho Třetího klarinetového koncertu), Vilém Veverka (v Hobojovém koncertu Bernda Aloise Zimmermanna) a Petr Pomkla (ve Flétnovém koncertu A dur C. Ph. E. Bacha),“ uvedl Mikeš.

Předprodej abonmá v Besední ulici začíná v pondělí 29. května přednostním prodejem řady na Stadionu, která je určena dosavadním předplatitelům z Janáčkova divadla. V pondělí 5. června potom začíná hlavní abonentní prodej. Vstupenky na jednotlivé koncerty a sestavení Sezony na míru (posluchači si sami vyberou koncerty napříč cykly a získají tak výhody a slevy abonentů) budou v prodeji od 10. července.

Igor Ardašev/ foto archiv Filharmonie Brno


Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Nejčtenější