Filharmonie Brno zahájí 65. sezonu a pokračuje ve spolupráci s Dennisem R. Daviesem

7. září 2020, 2:00

Filharmonie Brno zahájí 65. sezonu a pokračuje ve spolupráci s Dennisem R. Daviesem

Filharmonie Brno zahájí svoji 65. sezonu Arvo Pärtem a Antonem Brucknerem na Petrově. Šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies, který koncert řídí, letos vstupuje do své třetí sezony v Brně. Davies podepsal prodloužení spolupráce, jeho kontrakt tedy nyní trvá do roku 2024.

Dosavadní spolupráci a prodloužení kontraktu s Dennisem Russellem Daviesem popsala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová slovy: „Pod jeho vedením zažívá Filharmonie Brno šťastnou éru soustředěné práce na nejvyšší úrovni. Proto mám radost, že bylo dojednáno prodloužení spolupráce s Maestrem Daviesem o další dva roky,“.

Dennis Russell Davies si působení v Brně chválí. „Nabídku jsem přijal velmi, rád. Naše společné první dvě sezony byly krásné, obohacující a spolu s mojí manželkou Maki Namekawou jsme Brno a vše, co nabízí, skutečně zamilovali,“ okomentoval prodloužení Davies. Jeho kontrakt tedy nyní trvá do roku 2024 s opcí na další dva následující roky. Podle něj nebude začínající sezona zcela jednoduchá. „Čelíme obrovským výzvám. Nejen jako přední orchestr v republice, ale i jako civilizovaná společnost, která se vyrovnává s nepředvídatelnou pandemií. Na prvním místě je pro nás zdraví a bezpečnost našich hudebníků a publika,“ doplnil.

Sezonu zahájí Filharmonie Brno v katedrále sv. Petra a Pavla. „Zajímavostí je, že Pärta hrajeme přesně v den, kdy slaví svoje 85. narozeniny,“ podotkla Kučerová. Na úvod večera zazní jeho skladba pro smyčcový orchestr a zvony Cantus in memoriam Benjamin Britten. Je to jedno z prvních děl, ve kterém se autor definitivně odpoutal od avantgardy a manifestoval svůj nový styl založený na jednoduchosti, diatonice, statičnosti a inspirační opoře ve středověké hudbě. „Pärt tento styl nazval tintinnabuli z latinského slova tintinnabulum, tedy zvoneček, a charakterizoval jej jako dobrovolný útěk do chudoby,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav MikešZahajovací koncert je ohlášen na pátek 11. září od 19:00 v katedrále sv. Petra a Pavla, proběhne bez pauzy.

Svoji Symfonii č. 5 Anton Bruckner v orchestrální podobě nikdy neslyšel. V roce 1887 Brucknerův stoupenec Franz Schalk plánoval provedení vlastní úpravy pro dva klavíry, Bruckner však s jeho zásahy nesouhlasil a vyhrožoval i policií. Premiéra orchestrální verze se uskutečnila v dubnu 1894 pod taktovkou Schalka, ovšem bez přítomnosti skladatele, který byl zdravotně indisponován.

Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat
  • Ota Blažek

    3. říjen 2020, 22:59
    ... omlouvám se za příkrá slova v mém předešlém komentáři. Přesto nepovažuji působení pana Russella Daviese za ideální.
  • Ota Blažek

    3. říjen 2020, 22:28
    Domnívám se, že pan Russel Davies není dobrou volbou. Nemá podle mého názoru cit pro jednotlivé styly (vede Bacha stejně jako Dvořáka -tedy romanticky), a jeho klavírní vystoupení jsou snad o ztrátě soudnosti. Velmi vzpomínám na působení Alexandara Markoviče. Možná si "nesedl" s orchestrem lidsky (nevím), ale právě pod jeho vedením odváděl orchestr opravdu špičkové výkony.

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější