Filharmonie v Japonsku a v šalině

18. listopad 2013, 5:21

Filharmonie v Japonsku a v šalině

Filharmonie Brno se dnes vrací z turné po Japonsku, byl to její nejrozsáhlejší zahraniční zájezd v tomto roce. Orchestr odcestoval 31. října na devatenáct dní a vystoupil na dvanácti koncertech v devíti městech. Představil se na nejvýznamnějších japonských pódiích – například Tokyo Opera City, Osaka Symphonic Hall nebo Ryutopia Niigata, koncerty navštívilo dohromady 13 580 nadšených japonských posluchačů. Jeden z nich (10. 11. v Osace) natočila společnost Asahi Broadcasting Corporation a bude vysílán 2.1.2014 jako novoroční koncert v celém Japonsku.

Programy všech koncertů byly složeny výhradně ze skladeb autorů klasicismu a romantismu s důrazem na díla českých velikánů Bedřicha Smetany (Vltava) a Antonína Dvořáka (Novosvětská a violoncellový koncert). Program doplní Nedokončená symfonie Franze Schuberta a Beethovenova Osudová. Sólového partu se ujal mladý český violoncellista Tomáš Jamník. Filharmonie Brno se v Japonsku představila pod taktovkou svého bývalého šéfdirigenta Leoše Svárovského. Již po čtvrté je turné pořádáno ve spolupráci s japonskou koncertní agenturou Koransha.

Dále jste zváni do zbrusu nové filharmonické tramvaje, která bude ve čtvrtek 21. 11. přistavena rovněž na ulici Joštova – na slepé koleji zastávky Komenského náměstí. V tramvaji se od 14.00 do 16.00 odehraje několik minikoncertů pro širokou veřejnost pod názvem Filharmonie v šalině.

Program turné

2. 11. Tokyo Opera City, 16. 11. Muse (Tokorozawa Civic Cultural Centre) a 17. 11. Minato Mirai Hall
Franz Schubert: Symfonie č. 8 h moll „Nedokončená“
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5 c moll op. 67 
Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll op. 95

3. 11. Kisei Culture Hall, 4. 11. Tokyo Opera City, 5. 11. Musashino Civic Cultural Hall, 7. 11. Acros Fukuoka, 9. 11. Okayama Civic Hall a 10. 11. The Symphony Hall
Bedřich Smetana: Vltava
Antonín Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr č. 2 h moll op. 104
Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll op. 95

13. 11. Ryutopia (Niigata), 14. 11. Tokyo Electron Hall Miyagi a 15. 11. Shinigawa Cultural Hall
Bedřich Smetana: Vltava
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5 c moll op. 67 
Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll op. 95

Leoš Svárovský a FB v Shinigawa Cultural Hall, foto Blanka Šaffková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Valerij GergijevKaren CargillLondon Symphony Orchestra završili Moravský podzim způsobem, který smetl ze stolu všechny pochybnosti o tom, jestli festival má nějaký smysl. Koncert ale také poukázal na mezery a specifika v našem hudebním životě i na jeho místo v současné společnosti.  více

Když hlavní hvězda večera po generálce odřekne koncert, postaví všechny před téměř neřešitelný problém. Filharmonie Brno se včera pokusila vynahradit publiku nepřítomnost klavíristy Borise Berezovského excelentním výkonem a podařilo se jí to.  více

Koncert pro BrnoMagdalenou Koženou, varhaníkem Christianem Schmittem a dětským pěveckým sborem Kantiléna proběhl čtvrtého zářijového večera v Besedním domě. Hudebně to byl večer vytříbený, a co se týká výsledného dojmu, vynechala bych jen několik technických a organizačních záležitostí.  více


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější