Génius z Brna, který dobyl Hollywood. Výročí narození skladatele Ericha Wolfganga Korngolda

30. květen 2025, 1:00

Génius z Brna, který dobyl Hollywood. Výročí narození skladatele Ericha Wolfganga Korngolda

Před 128 lety se v Brně narodil hudební génius Erich Wolfgang Korngold. Skladatel, který inspiroval Hvězdné války, získal Oscara za hudbu k Robinu Hoodovi a položil základy moderní filmové hudby. Přesto dlouho zůstával v rodném městě spíš tichou vzpomínkou. To se brzy změní i díky rekonstrukci Korngoldova rodného domu s pamětní deskou, jenž nově ponese jeho jméno.

Na 29. května připadá výročí 128 let od narození jednoho z nejvýznamnějších brněnských rodáků – hudebního skladatele Ericha Wolfganga Korngolda, muže, jehož melodie zazněly v hollywoodských sálech, ovlivnily filmovou hudbu na desítky let dopředu a zachránily jeho rodině život.

Narodil se 29. května 1897 v centru Brna v domě na rohu ulic Koliště a Lidická do rodiny židovského hudebního kritika Julia Korngolda. Už v šesti letech byl považován za zázračné dítě, v jedenácti složil pantomimu Sněhulák, kterou hráli na vídeňském dvoře. Jako dvanáctiletý dobyl císařskou Vídeň a srovnávali ho s Mozartem.

Ve 30. letech, kdy Evropu ohrožoval nástup nacismu, Erich Wolfgang Korngold emigroval do Spojených států amerických a stal se jedním z průkopníků filmové hudby. Pro studio Warner Bros. složil hudbu k 17 filmům. Roku 1936 získala jeho hudba pro snímek Anthony Adverse Cenu Akademie, tehdy ji však převzal šéf hudebního oddělení studia Leo F. Forbstein. Zlom nastal v roce 1938, kdy Erich Wolfgang Korngold obdržel Oscara za hudbu k filmu Dobrodružství Robina Hooda, vůbec poprvé totiž byla tato prestižní cena udělena samotnému skladateli, nikoliv představiteli studia.

Byl prvním skladatelem, který filmovou hudbu povýšil na samostatný umělecký žánr. Jeho melodie dotvářely děj, budovaly napětí a zůstávaly v paměti diváků. Korngoldova práce inspirovala i při tvorbě hlavního hudebního motivu ke Star Wars a jeho kompoziční styl je patrný nejen ve filmových klasikách, ale i v hudbě k československým snímkům jako Třicet případů majora Zemana nebo ve znělce filmového týdeníku, který se promítal do roku 1989.

Z Brna do Hollywoodu a zpět ve vzpomínkách

V Brně prožil první čtyři roky života, než se s rodinou přestěhovali do Vídně. Přestože město opustil v útlém věku, jeho brněnský původ zůstává neoddělitelnou součástí jeho příběhu. Hudba se mu nakonec stala nejen kariérou, ale i útočištěm – v roce 1938 ho práce na filmu v USA ochránila před nacistickým režimem, který by jinak jeho rodinu zničil.

Po válce se Erich Wolfgang Korngold do Evropy vrátil, ale místo pocty čelil nepochopení. Jeho symfonická hudba byla považována za přežitou. Zemřel v roce 1957 v USA s vědomím, že jeho hudba bude žít dál. V posledních desetiletích zažívá jeho dílo zaslouženou renesanci – na koncertních pódiích i ve filmech. Bude například součástí i letošního ročníku festivalu Smetanova Litomyšl.

foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Nejčtenější