Ghettofest letos poprvé na celý víkend

Letos potřetí se bude v ulicích tzv. brněnského „Bronxu“ konat pouliční festival pro všechny, Ghettofest. Jeho hlavní hvězdou je skupina 100° C.

„Naším cílem bylo oživit ulice „Bronxu“ nejen na jeden den, protože nabídka programu i poptávka po něm v minulých letech výrazně převýšila naši kapacitu,“ uvádí mluvčí festivalu, Alica Heráková. „Opět proto přinášíme program, který vystihuje multikulturalitu čtvrti tzv. „Bronxu“, letos ale nabízíme mnohem větší vyžití pro naše návštěvníky, jejichž účast opět očekáváme v tisících.“

Tradičně silná taneční složka bude letos poprvé reprezentována např. flamencem nebo krumpem  a  poprvé se také  utkají kromě street dance tanečníků také romské taneční skupiny. „Bylo to přání našich návštěvníků z řad Romů,“ říká taneční koordinátorka, Eva Gerych. „Dali jsme jim prostor a oni sami organizují battle v romských tancích. Máme z toho ohromnou radost, je to pro nás důkaz, že festival funguje a místní ho berou za svůj,“ dodává.

V rámci hudební složky vystoupí například romsko-česká cimbálová muzika, funky jazz skupina Čohanas, rapový MC Gey, Japka, Mucha nebo šansoniérka Erika Stárková. „Hlavní hvězdou festivalu je letos kapela 100° C, která v březnu vydala novou desku,“ říká koordinátorka Šárka Kropáčková. „Jejich koncert na Ghettofestu bude jediné vystoupení v rámci tour k nové desce Freaky boys v Brně.“

Specifikem letošního festivalu bude venkovní kavárna v prostoru parkoviště na ulici Bratislavská, tzv. Platan café. „Kavárna bude sloužit jako prostor nejen pro odpočinek, ale především pro setkávání, oživení ulice jako takové prostřednictvím aktivit jako je bazar oblečení, vystoupení pouličních muzikantů nebo sdílení kulinářských výtvorů a příběhů jejich autorek,“ vysvětluje dramaturg, Pavel Strašák.

Festival opět nabídne také odbornou část, diskuze, divadla, program pro děti, workshopy, živou knihovnu nebo městskou hru, která provede návštěvníky „Bronxem“ až na místo konání festivalu. Kromě tradičního romského  jídla budou na festivalu zastoupeny také kuchyně dalších národností.

„V pátek začneme promítáním na ulici, budeme promítat němý film Kabinet doktora Caligariho s hudebním doprovodem DJ Toma Holiče,“ poodhaluje program mluvčí festivalu, Alica Heráková. „Sobota bude hlavním festivalovým dnem, který se bude konat nejen v ulicích, ale také v Muzeu romské kultury nebo v Clubwashi na ulici Stará. V neděli pak dáme prostor sportu, organizujeme streetballový turnaj, budeme také promítat a festival zakončíme duchovní tečkou, modlitbou ve veřejném prostoru za lepší soužití. Všechny srdečně zveme!“ dodává Heráková.

Třetí ročník Ghettofestu bude poprvé trvat po celý víkend, a to od pátku 6. do neděle 8. června.

Módní přehlídka Gypsy Mama, Ghettofest 2013, foto František Zemek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější