Hudba jako na dlani: Dnes začíná 26. ročník festivalu Concentus Moraviae

27. květen 2021, 14:00

Hudba jako na dlani: Dnes začíná 26. ročník festivalu Concentus Moraviae

Letošní ročník festivalu Concentus Moraviae láká na dvě desítky koncertů středověké, renesanční a barokní hudby v podání české i zahraniční interpretační špičky. Koncerty budou tradičně probíhat v zámeckých sálech, bazilikách, kostelích i v moderních kulturních centrech. Program festivalu připravila pětice výjimečných dramaturgů –Jelle Dierickx, Andrea Marcon, Pierre Pitzl, Markku Luolajan-Mikkola a Carine Moretton. Dnešní zahajovací koncert proběhne pouze pro omezený počet diváků přímo v hledišti, bude živě přenášen online a vysílat ho budou také všechna festivalová města.

Concentus Moraviae bude ode dneška do 24. června hostit umělce, kteří vinou pandemických opatření nemohli přijet v loňském roce – renomovanému festivalu se podařilo velkou část programu oslavujícímu tzv. starou hudbu přesunout na letošní termín. Program, který představí scénu staré hudby v celoevropském kontextu, přichystala pětice výjimečných dramaturgů: belgický muzikolog a vyhledávaný hudební organizátor a performer Jelle Dierickx, dva celosvětově respektovaní umělci a pravidelní hosté festivalu, Ital Andrea Marcon a Rakušan Pierre Pitzl, finský cellový virtuos ovládající zároveň hru na veškeré gambové předchůdce violoncella Markku Luolajan-Mikkola a francouzská flétnistka a hudební organizátorka Carine Moretton.

„Organizátoři nám ,jako na dlani´ nabídnou pohled na úchvatnou evropskou hudební krajinu. Budeme mít možnost srovnat, jak barokní a renesanční hudbu vnímají muzikanti z různých koutů Evropy. Potěšením je pro mě letošní rezidenční umělkyně, která je dokonalým zosobněním hudební všestrannosti,“ zmiňuje patronka festivalu Magdalena Kožená přednosti charismatické Anny Fusek, která dokáže s lehkostí střídat housle, klavír i flétnu, skládá i improvizuje. Na festivalu se Fusek jako rezidenční umělkyně představí ve třech programech: ve Velkém Meziříčí vystoupí spolu s virtuosní houslistkou Mayou Kadish, v Moravském Krumlově jí partnerem na pódiu bude loutnista Gianluca Geremia a pro Jaroměřice nad Rokytnou, které jsou letos společně s Humpolcem, Lomnicí a Polnou doprovodným městem festivalu, připravila Anna autorský projekt s uskupením nazvaným Kosmologie hrušky.

Festival přiváží každoročně do řady jihomoravských měst nenapodobitelnou atmosféru. Cením si odvahy organizátorů, že v téhle pro kulturu těžké době akci naplánovali, i když do poslední chvíli nevěděli, jestli se bude konat. Mělo to smysl, věřím, že hudební prožitek může být recept na lepší náladu,“ prohlašuje Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje, který je společně s Krajem Vysočina dlouholetým tradičním partnerem festivalu. Právě jihomoravský hejtman dnes, ve čtvrtek 27. 6, společně se starostou Valtic zahájí festival ve valtickém kostele Nanebevzetí Panny Marie. Festival odstartuje koncert pěveckého dua Kchun a jeho úspěšný multimediální projekt Purgatio, při němž je zpěv doprovázen živým videomappingem.

Dnešní zahajovací koncert proběhne pro omezený počet diváků přímo v hledišti, ale bude i živě přenášen a vysílat ho budou všechna festivalová města. A právě na jejich adresu uvádí ředitel festivalu David Dittrich: „V uplynulém roce a půl jsem s radostí poznal, že náš festival tvoří lidé, pro které není nepříznivá společenská situace záminkou ke složení rukou do klína a vyčkávání na lepší časy, ale naopak výzvou k hledání veškerých možných cest vedoucích k cíli: ke společnému sdílení neopakovatelných hudebních zážitků prožitých v hledištích sálů našich krásných festivalových měst.“

Dlouho odpíranou možnost poslechu živé hudby si budou diváci vychutnávat při koncertech tuzemských hudebníků (soubory Kchun, Schola Gregoriana Pragensis a Tiburtina Ensemble, varhaník Jan Šprta, Moravia Brass Band) a jejich kolegů z Francie (cembalista Jean Rondeau, loutnista Thomas Dunford), z Belgie (duo Bel Ayre, Ghalia Benali a její projekt Call to Prayer, varhaník Bart Jacobs), z Finska a Estonska (sopranistka Tuuli Lindeberg a cambalistka Anna-Maaria Oramo, gambisté Markku Luolajan-Mikkola a Johanna Randvere a hráčka na severské kantele Anna-Liisa Eller), z Rakouska (kytarista a loutnista Pierre Pitzl a jeho soubor Private Musicke), Itálie (cembalista Andrea Buccarella a loutnista Gianluca Geremia), Německa (Anna Fusek, českoněmecký soubor Ensemble Berlin Prag) a Španělska (sopranistka Raquel Andueza)

Náš festival bude jednou z prvních vlaštovek, která oznamuje návrat k živým produkcím konaným před publikem. Tento ročník vnímáme tedy i symbolicky, jako přínos k probuzení živé kultury,“ říká manažerka festivalu Maria Žilecká a dodává: „Letošní přípravy a organizace koncertů jsou pro všechny zúčastněné skutečná výzva, v reakci na dynamicky se měnící situaci je potřeba rozhodovat se ve velmi složitých logistických otázkách doslova z minuty na minutu. Ale zatím se nám to daří, na naše posluchače se už nesmírně těšíme a cítíme, že i oni se těší na nás!

Na všech koncertech budou zachovávána předepsaná hygienická opatření. Letošní koncerty tak budou mít charakter exkluzivních domácích koncertů, při kterých počet posluchačů nepřesáhne několik desítek.

Bel Ayre/ foto web umělců

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější