Hudební festival Znojmo 2022: andělé strážní a návraty domů

Hudební festival Znojmo 2022: andělé strážní a návraty domů

Hudební festival Znojmo má na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí, letos se koná už po osmnácté. Ročník s podtitulem Andělé strážní a návraty domů se uskuteční na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v prostorách zámků a kostelů. Festival uvede premiéru scénického nastudování oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše a to ve vlastní produkci. V titulní roli vystoupí Adam Plachetka.

Během festivalu vystoupí jeho patron Pavel Šporcl a další interpreti z oblasti klasické hudby. Od klasiky se festival žánrově posouvá také k folkloru a jazzu. „Návštěvníci Hudebního festivalu Znojmo už řadu let spojují termíny svých dovolených a výletů s programem festivalu. S tím vědomím jsme loni a předloni uspořádali festival, který se podařil prakticky jako jediný z kulturních akcí v České republice uspořádat beze změn, škrtů v programu nebo přesuny termínů,“ vzkazuje Jiří Ludvík, prezident festivalu. Festival bude probíhat od 8. do 24. července 2022 ve Znojmě a okolí.

V létě ve Znojmě vznikne jedinečné scénické ztvárnění oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše. Jako každoročně v rámci Hudebního festivalu Znojmo nechají pořadatelé vzniknout unikátní operní dílo nastudované premiérově právě pro festival. Starozákonní příběh můžete vidět a slyšet ve Znojmě 15., 16. a 17. července. Dílo vzniká v režii Tomáše Pilaře, který ve Znojmě zpracoval doposud největší operní scénické dílo v historii festivalu – Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli.

I tentokrát se v hlavním obsazení představí Adam Plachetka a spolu s ním Theodore Browne, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a Lucie Kaňková. O hudbu se opět stará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) je prvním oratoriem skladatele. Dílo je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Takto bylo oratorium chápáno i ve Vídni sedmdesátých let 18. století, s jejímž prostředím Händel počítal. Skladbu uvedl v dubnu 1775 na benefičním koncertě Tonkünst - ler-Societät. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.

Mezi vrcholy 18. ročníku Hudebního festivalu Znojmo dále patří koncert kapely Voces8, což je jeden z nejlepších světových vokálních souborů, do Znojma přijedou z Británie. Ondřej Havelka a jeho Melody Makers představí na nádvoří zámku v Uherčicích program věnovaný především Jiřímu Traxlerovi. Sopranistka Martina Janková a cembalistka Barbara Maria Willi zakončí festival recitálem složeným z děl českých skladatelů tvořících především ve Vídni v době působení velkého dvorního libretisty a básníka Pietra Metastasia. Zazní díla Josepha Haydna, Leopolda Koželuha a Jana Václava Huga Voříška.

Foto Pavel Hejný

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a rezidenční umělec tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Nejčtenější