Hudební festival Znojmo 2022: andělé strážní a návraty domů

Hudební festival Znojmo 2022: andělé strážní a návraty domů

Hudební festival Znojmo má na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí, letos se koná už po osmnácté. Ročník s podtitulem Andělé strážní a návraty domů se uskuteční na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v prostorách zámků a kostelů. Festival uvede premiéru scénického nastudování oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše a to ve vlastní produkci. V titulní roli vystoupí Adam Plachetka.

Během festivalu vystoupí jeho patron Pavel Šporcl a další interpreti z oblasti klasické hudby. Od klasiky se festival žánrově posouvá také k folkloru a jazzu. „Návštěvníci Hudebního festivalu Znojmo už řadu let spojují termíny svých dovolených a výletů s programem festivalu. S tím vědomím jsme loni a předloni uspořádali festival, který se podařil prakticky jako jediný z kulturních akcí v České republice uspořádat beze změn, škrtů v programu nebo přesuny termínů,“ vzkazuje Jiří Ludvík, prezident festivalu. Festival bude probíhat od 8. do 24. července 2022 ve Znojmě a okolí.

V létě ve Znojmě vznikne jedinečné scénické ztvárnění oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše. Jako každoročně v rámci Hudebního festivalu Znojmo nechají pořadatelé vzniknout unikátní operní dílo nastudované premiérově právě pro festival. Starozákonní příběh můžete vidět a slyšet ve Znojmě 15., 16. a 17. července. Dílo vzniká v režii Tomáše Pilaře, který ve Znojmě zpracoval doposud největší operní scénické dílo v historii festivalu – Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli.

I tentokrát se v hlavním obsazení představí Adam Plachetka a spolu s ním Theodore Browne, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a Lucie Kaňková. O hudbu se opět stará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) je prvním oratoriem skladatele. Dílo je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Takto bylo oratorium chápáno i ve Vídni sedmdesátých let 18. století, s jejímž prostředím Händel počítal. Skladbu uvedl v dubnu 1775 na benefičním koncertě Tonkünst - ler-Societät. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.

Mezi vrcholy 18. ročníku Hudebního festivalu Znojmo dále patří koncert kapely Voces8, což je jeden z nejlepších světových vokálních souborů, do Znojma přijedou z Británie. Ondřej Havelka a jeho Melody Makers představí na nádvoří zámku v Uherčicích program věnovaný především Jiřímu Traxlerovi. Sopranistka Martina Janková a cembalistka Barbara Maria Willi zakončí festival recitálem složeným z děl českých skladatelů tvořících především ve Vídni v době působení velkého dvorního libretisty a básníka Pietra Metastasia. Zazní díla Josepha Haydna, Leopolda Koželuha a Jana Václava Huga Voříška.

Foto Pavel Hejný

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější