Hudební festival Znojmo startuje již zítra

Hudební festival Znojmo startuje již zítra

Hudební festival Znojmo zítra zahájí 14. ročník scénickým provedením nejstaršího oratoria Svár duše s tělem od Emilia de’ Cavalieriho. Nastudování oratoria vedl dirigent Roman Válek a režisérka Ladislava Košíková. Další z celkem 18 festivalových dnů patří také patronovi festivalu Pavlu Šporclovi nebo italskému orchestru staré hudby Il Giardino Armonico a sopranistce Anně Prohasky.

V celkem 18 dnech festival představí 30 koncertů a doprovodných akcí. Téma a ústřední dramaturgická linka festivalu vychází ze scénického oratoria italského skladatele Emilia de’ Cavalieriho Svár duše s tělem (bude provedeno 12., 13., 14.7.), které pořadatelé připravují ve vlastní produkci. Více než 50-členný umělecký tým v čele s dirigentem Romanem Válkem a režisérkou Ladislavou Košíkovou provede oratorium hned třikrát v kostele sv. Michala.

„Pralátkou univerzálního příběhu je odvěký souboj duše a těla – pozemského s nadpozemským, dobra se zlem, snad i prvotní hřích Adama s Evou. Hudební festival Znojmo se letos nebál sáhnout hluboko do historie a představit publiku madrigalovou komedii – oratorium o sváru těla s duší Emilia Cavalieriho z roku 1 600. Vnímavý divák bude překvapen, jak podobně uvažovali lidé na přelomu 16. a 17. století. Že otázky, které si dnes klademe, jsou velmi staré a dosud nezodpovězené,“ řekl umělecký ředitel festivalu Roman Válek.

Nejočekávanější akcí tohoto ročníku bude koncert italského orchestru staré hudby Il Giardino Armonico a sopranistky Anny Prohasky (29.7.). Hudebníci vystoupí ve Znojmě v rámci svého turné Serpent & Fire (Had a oheň). Patron festivalu Pavel Šporcl vystoupí na festivalu dvakrát. Hudební festival Znojmo je bude probíhat od 12. do 29. července ve Znojmě a okolí.

Pavel Šporcl/ foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kamerunský hudebník Richard Bona se do Brna vrací po roce a půl. Zatímco loni nadchl publikum v Janáčkově divadle s afrokubánským projektem Heritage, tentokrát přijede se svou mezinárodní kapelou Richard Bona Group. Když budeme 25. listopadu v Sono Centru obdivovat Bonovu virtuózní hru na kytaru, bude dobré si při tom uvědomit, že své rytmické cítění a vůbec vztah k hudbě sice sympatický hráč zdědil po svých předcích, ale na současnou úroveň se vypracoval svou pílí. Tak to alespoň zdůrazňuje v našem rozhovoru, v němž se dostaneme i k Bonově lásce k flamencu nebo ke klubu, který nedávno otevřel nedaleko Paříže.  více

Americký muzikál Rent, jehož premiéru o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, má nálepku kultovního díla. A má na ni právo. Podtrhuje to i tragický osud autora (a to prosím námětu, libreta, hudby i textů v jedné osobě!) Jonathana Larsona, který roku 1996 zemřel krátce před premiérou v šestatřiceti letech. Nikdy se tak nedočkal úspěchů svého díla: třeba čtyř cen Tony a za námět dokonce i Pulitzerovy ceny. Stvrdila brněnská inscenace režiséra Stanislava Moši kvality fenoménu jménem Rent?  více

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Historicky poučená interpretace se stala prubířským kamenem uměleckých těles, jež si vzala za úkol oživit hudbu vzdálené minulosti v co nejpůvodnějším tvaru. Barokní housle, lukovité smyčce, zvonivá barva violy de gamba, dravost středověké fiduly a především znalost dobové interpretační praxe se staly východiskem při pátrání po nezkaleném a autentickém zvuku staré hudby. Mnoho interpretů se snaží bedlivým studiem pramenů postihnout a pochopit jemné nuance tehdejšího hudebního jazyka a přetavit tuto znalost v hudbu, která osloví současné posluchače. Mohlo by se zdát, že snaha o proniknutí do původní interpretační praxe je doménou pouze barokní, renesanční, případně středověké hudby. Ansámbl Musica Florea pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla se však obrací k tvorbě relativně nedávné – romantické. Zbavuje ji interpretačních nánosů, které vznikly v minulém století. V brněnském kostele Jana Amose Komenského jmenovaný soubor včera představil svoji vizi Dvořákovy hudby. Zazněla předehra Můj domov op. 62 vzniklá roku 1882 pro potřeby hry Josef Kajetán Tyl od F. F. Šamberka a Symfonie č. 4 d moll B. 41více