Hudební inventura 2019: Zámečník, Emmert, Novák a Hartmann

20. únor 2019, 1:00
Hudební inventura 2019: Zámečník, Emmert, Novák a Hartmann

Ensemble Opera Diversa uvádí Hudební inventuru, která je již tradičně věnována málo známým dílům nejen českých skladatelů. Tentokrát připomíná také výročí let 1939/1969. Zazní díla Františka Emmerta, Evžena Zámečníka, K. A. Hartmanna a Jana Nováka. Sólisty večera jsou houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná, diriguje Gabriela Tardonová.

V rámci večera bude v diversní premiéře provedeno dílo Concentus biugiis Jana Nováka a juvenilie Františka Emmerta Tamango. Elegie Evžena Zámečníka připomene památku Jana Palacha, zesnulého v lednu 1969. Ke smutnému výročí německé okupace pak odkazuje žalozpěv K. A. Hartmanna, v němž zaznívají citace husitské písně Kdož sú Boží bojovníci.

Koncert je ohlášený na 12. března 2019 od 19:00 v Konventu Milosrdných bratří.

Coby sólisté vystoupí houslista Milan Paľa, klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná a koncertní mistr Jan Bělohlávek. Koncert řídí Gabriela Tardonová.

Program:

Evžen Zámečník: Elegia per Jan Palach pro housle a smyčce 8’

Jan Novák: Concentus biugiis pro klavír čtyřručně a smyčce 21’

František Gregor Emmert: Tamango pro smyčce a tympány 12’

Karl Amadeus Hartmann: Concerto funebre pro housle sólo a smyčce 20’

Foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější