Hudební scéna Městského divadla Brno slaví 10 let svého trvání

29. září 2014, 8:14

Hudební scéna Městského divadla Brno slaví 10 let svého trvání

Před deseti lety, ve dnech 1. až 3. října 2004, byla slavnostními premiérami muzikálu Vlasy (Hair) otevřena druhá divadelní budova Městského divadla Brno. Divadlo si výročí připomene slavnostním koncertem, na němž zazní úryvky ze všech 48 titulů, které Hudební scénou prošly a procházejí.

Soubor se již od devadesátých let systematicky věnoval muzikálové tvorbě, která však leckdy narážela na technické požadavky, související s nedostatečně vybavenou budovou. Soudobé muzikálové tituly, to je velká show se světly a technickými vymoženostmi, které nebyly v sále desítky let starém realizovatelné. Tehdejší vedení v čele s ředitelem Stanislavem Mošou tedy přikročilo k jednání s Ministerstvem kultury a dalšími institucemi, až se podařilo získat potřebná povolení a zahájit stavbu nové budovy, která je v současné době jedním z nejmoderněji vybavených divadel pro provozování muzikálových produkcí. Základní kameny, které byly přivezeny do Brna z Dolních Věstonic a dokonce až z Broadwaye, byly položeny 17. listopadu 2001 a pak už budova architektů Romana MachaJozefa Kubína rostla Brňanům před očima. Potvrzením jejich úspěšně odvedené práce byla mimo jiné i ocenění, která stavba získala: 1. místo v soutěži o nejlepší stavbu Jihomoravského kraje, Stavba roku 2004, čestné uznání v soutěži o nejlepší investici roku TOP INVEST.

Od slavnostního otevření tedy uplynulo již deset let a Hudební scéna má za sebou celkem 48 titulů, ke kterým se řadí takové skvosty světové tvorby, jako jsou Les Misérables (Bídníci), Evita, Jesus Christ Superstar, Fame, Kočky, Chicago, Probuzení jara, Čarodějky z Eastwicku, Jekyll a Hyde, Mary Poppins a mnohé další. Od samotného počátku však patřilo k hlavním záměrům pro využití tohoto muzikálového sálu také uvádění soudobých českých titulů. Pro Hudební scénu tak vznikla zcela nová díla jako Nana, Markéta Lazarová, Odysseia, Balada o lásce, Červený a černý, Divá Bára, Peklo, Očistec či nejnovější Don Juan.

Na prknech Hudební scény se vystřídaly také tituly tradiční a divácky ověřené: operety Veselá vdova, Netopýr, Orfeus v podsvětí, Mam´zelle Nitouche; zahraniční muzikály z dalších evropských zemí – Papežka, Mozart!, Zorro či Jánošík aneb Na skle malované. Se zajímavým úspěchem se setkaly i tituly tradiční činohry, které byly na obrovském jevišti realizovány. Nejdříve Shakespearova hra Bouře, následovalo ponuré Jméno růže, až v minulé sezóně přibyl další činoherní titul. Opět Shakespearova hra Benátský kupec. Hudební scéna nabídla zajímavé scénické řešení všech těchto titulů a její monumentalita napomohla k nebývalému diváckému zážitku těchto kusů.

Pro Hudební scénu připravovali svá díla umělci zvučných jmen: Hana a Petr Ulrychovi, Zdenek Merta, Jiří Žáček, Pavel Fieber, Miloš Štědroň, Milan Uhde, Zbyněk Srba, Šimon Caban, Vašo Patejdl, Eduard Krečmar, Petr Kofroň, Juraj Deák, Christoph Weyers, Igor Barberić, Juraj Nvota a spousta dalších.

Městské divadlo Brno si ke svým desátým narozeninám nadělí kromě jiného také další zajímavé tituly, v říjnu to bude romantický muzikál Duch, který byl napsán podle stejnojmenného filmového hitu s Patrickem Swayzem, Demi Moore a Whoopi Goldberg. Premiéra se uskuteční 18. října a v hlavních rolích se představí Dušan Vitázek nebo Aleš Slanina, Svetlana Janotová nebo Ivana Odehnalová a Zdena Herfortová nebo Markéta Sedláčková, v režii Stanislava Moši. V průběhu sezóny nás pak čekají tituly Noc na Karlštejně, Let snů, Prodaný smíchOstrov pokladů.

K jubileu vydává divadlo také výpravnou publikaci s názvem 10 let Hudební scény Městského divadla Brno, která mapuje uplynulé období. Zařadí se vedle tradičních ročenek, které Městské divadlo Brno přináší čtenářům jako připomínku předešlé sezóny a která je ohlédnutím za prací mnoha lidí.

V sobotu 4. října 2014 si divadlo výročí připomene slavnostním koncertem. Bude se na něm podílet umělecký soubor Městského divadla Brno, ale toto výročí s námi oslaví i hosté, jejichž profesní dráha je neodmyslitelně spjata právě s brněnskou scénou na Lidické ulici, jako např. Helena Dvořáková či Jitka Čvančarová. Dirigentem představení bude Dan Kalousek, režie se ujal Petr Gazdík. Zazní písně jako This is the MomentJekylla a Hydea v podání Petra Gazdíka, Ty mě můžeš (Hello, Dolly!), kterou zazpívá Ivana Vaňková, Dušan Vitázek vzpomene Josefa a jeho úžasný pestrobarevný plášť písní Brány jsou zavřené, nebude chybět ani Jak překročit svůj vlastní stín (Mozart!) Aleše Slaniny, stepařské číslo kominíků Step in TimeMary Poppins či song Tak to jsem jáPapežky, který zazní z úst Hany Holišové. Během koncertu bude pokřtěna i publikace 10 let Hudební scény, za jejíž přípravou stojí dramaturgyně Klára Latzková.

Koncert bude zahájen v 19.00 hodin a pro velký zájem o omezený počet vstupenek je možnost zakoupení lístků do Divadelní dvorany, na kterou bude celý program přenášen na promítací plátno. Cena vstupenky je 100,- Kč.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

Také v případě Mladého Frankensteina chce Petr Gazdík publiku nabídnout vše, na co se u podobných produkcí v muzikálové aréně na Lidické ulici sází. Co to je? Profesionálně odvedená podívaná, která diváky strhne na svoji stranu dobrými hereckými a pěveckými čísly, tanečními výkony, ale také naživo hranou muzikou a zajímavou výpravou.  více


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější