Hudební scéna Městského divadla Brno slaví 10 let svého trvání

29. září 2014, 8:14

Hudební scéna Městského divadla Brno slaví 10 let svého trvání

Před deseti lety, ve dnech 1. až 3. října 2004, byla slavnostními premiérami muzikálu Vlasy (Hair) otevřena druhá divadelní budova Městského divadla Brno. Divadlo si výročí připomene slavnostním koncertem, na němž zazní úryvky ze všech 48 titulů, které Hudební scénou prošly a procházejí.

Soubor se již od devadesátých let systematicky věnoval muzikálové tvorbě, která však leckdy narážela na technické požadavky, související s nedostatečně vybavenou budovou. Soudobé muzikálové tituly, to je velká show se světly a technickými vymoženostmi, které nebyly v sále desítky let starém realizovatelné. Tehdejší vedení v čele s ředitelem Stanislavem Mošou tedy přikročilo k jednání s Ministerstvem kultury a dalšími institucemi, až se podařilo získat potřebná povolení a zahájit stavbu nové budovy, která je v současné době jedním z nejmoderněji vybavených divadel pro provozování muzikálových produkcí. Základní kameny, které byly přivezeny do Brna z Dolních Věstonic a dokonce až z Broadwaye, byly položeny 17. listopadu 2001 a pak už budova architektů Romana MachaJozefa Kubína rostla Brňanům před očima. Potvrzením jejich úspěšně odvedené práce byla mimo jiné i ocenění, která stavba získala: 1. místo v soutěži o nejlepší stavbu Jihomoravského kraje, Stavba roku 2004, čestné uznání v soutěži o nejlepší investici roku TOP INVEST.

Od slavnostního otevření tedy uplynulo již deset let a Hudební scéna má za sebou celkem 48 titulů, ke kterým se řadí takové skvosty světové tvorby, jako jsou Les Misérables (Bídníci), Evita, Jesus Christ Superstar, Fame, Kočky, Chicago, Probuzení jara, Čarodějky z Eastwicku, Jekyll a Hyde, Mary Poppins a mnohé další. Od samotného počátku však patřilo k hlavním záměrům pro využití tohoto muzikálového sálu také uvádění soudobých českých titulů. Pro Hudební scénu tak vznikla zcela nová díla jako Nana, Markéta Lazarová, Odysseia, Balada o lásce, Červený a černý, Divá Bára, Peklo, Očistec či nejnovější Don Juan.

Na prknech Hudební scény se vystřídaly také tituly tradiční a divácky ověřené: operety Veselá vdova, Netopýr, Orfeus v podsvětí, Mam´zelle Nitouche; zahraniční muzikály z dalších evropských zemí – Papežka, Mozart!, Zorro či Jánošík aneb Na skle malované. Se zajímavým úspěchem se setkaly i tituly tradiční činohry, které byly na obrovském jevišti realizovány. Nejdříve Shakespearova hra Bouře, následovalo ponuré Jméno růže, až v minulé sezóně přibyl další činoherní titul. Opět Shakespearova hra Benátský kupec. Hudební scéna nabídla zajímavé scénické řešení všech těchto titulů a její monumentalita napomohla k nebývalému diváckému zážitku těchto kusů.

Pro Hudební scénu připravovali svá díla umělci zvučných jmen: Hana a Petr Ulrychovi, Zdenek Merta, Jiří Žáček, Pavel Fieber, Miloš Štědroň, Milan Uhde, Zbyněk Srba, Šimon Caban, Vašo Patejdl, Eduard Krečmar, Petr Kofroň, Juraj Deák, Christoph Weyers, Igor Barberić, Juraj Nvota a spousta dalších.

Městské divadlo Brno si ke svým desátým narozeninám nadělí kromě jiného také další zajímavé tituly, v říjnu to bude romantický muzikál Duch, který byl napsán podle stejnojmenného filmového hitu s Patrickem Swayzem, Demi Moore a Whoopi Goldberg. Premiéra se uskuteční 18. října a v hlavních rolích se představí Dušan Vitázek nebo Aleš Slanina, Svetlana Janotová nebo Ivana Odehnalová a Zdena Herfortová nebo Markéta Sedláčková, v režii Stanislava Moši. V průběhu sezóny nás pak čekají tituly Noc na Karlštejně, Let snů, Prodaný smíchOstrov pokladů.

K jubileu vydává divadlo také výpravnou publikaci s názvem 10 let Hudební scény Městského divadla Brno, která mapuje uplynulé období. Zařadí se vedle tradičních ročenek, které Městské divadlo Brno přináší čtenářům jako připomínku předešlé sezóny a která je ohlédnutím za prací mnoha lidí.

V sobotu 4. října 2014 si divadlo výročí připomene slavnostním koncertem. Bude se na něm podílet umělecký soubor Městského divadla Brno, ale toto výročí s námi oslaví i hosté, jejichž profesní dráha je neodmyslitelně spjata právě s brněnskou scénou na Lidické ulici, jako např. Helena Dvořáková či Jitka Čvančarová. Dirigentem představení bude Dan Kalousek, režie se ujal Petr Gazdík. Zazní písně jako This is the MomentJekylla a Hydea v podání Petra Gazdíka, Ty mě můžeš (Hello, Dolly!), kterou zazpívá Ivana Vaňková, Dušan Vitázek vzpomene Josefa a jeho úžasný pestrobarevný plášť písní Brány jsou zavřené, nebude chybět ani Jak překročit svůj vlastní stín (Mozart!) Aleše Slaniny, stepařské číslo kominíků Step in TimeMary Poppins či song Tak to jsem jáPapežky, který zazní z úst Hany Holišové. Během koncertu bude pokřtěna i publikace 10 let Hudební scény, za jejíž přípravou stojí dramaturgyně Klára Latzková.

Koncert bude zahájen v 19.00 hodin a pro velký zájem o omezený počet vstupenek je možnost zakoupení lístků do Divadelní dvorany, na kterou bude celý program přenášen na promítací plátno. Cena vstupenky je 100,- Kč.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

Také v případě Mladého Frankensteina chce Petr Gazdík publiku nabídnout vše, na co se u podobných produkcí v muzikálové aréně na Lidické ulici sází. Co to je? Profesionálně odvedená podívaná, která diváky strhne na svoji stranu dobrými hereckými a pěveckými čísly, tanečními výkony, ale také naživo hranou muzikou a zajímavou výpravou.  více


V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Nejčtenější