Iszek Baraque a jeho filmový portrét

Iszek Baraque a jeho filmový portrét

Skladatel klasické hudby František Chaloupka tvoří pod pseudonymem Iszek Baraque konceptuální rocková alba. Loni vydal stejnojmenné sólové album. V lednu tohoto roku vznikl k téměř hodinovému písňovému albu i filmový portrét. O tento auto-portrét se postaral multimediální umělec Panáčik, který s Chaloupkou autorsky spolupracuje také na jeho skladbách či operách.

Spolu s filmem vyšel také videoklip k téměř osmiminutové písni Shake a Little Little Fire, která celé album uzavírá. Album bylo vydáno nejdříve digitálně a v loňském roce ve speciální leporelo verzi s bookletem o velikosti malého vinylu 16x16 cm. Album vydalo K.I. Records, ve zvukovém a notovém archivu Kytarového Institutu.

František Chaloupka se k natáčení vyjádřil takto: “Hodně velká divnost tento "auto-portrét" - jednou na nás zavolali policii (která si zaznamenala dokonce i název alba), podruhé nám zavoláním policie vyhrožovali (i když jsme stáli na veřejném prostranství). Jediným pokynem od režiséra Panáčika přitom bylo jen sedět v autě a poslouchat desku. Strávil jsem v tom autě asi 12 hodin. Panáčik mrzl venku a koukal na mě celou dobu skrze kameru. Ke konci už jsem měl docela slušně nacvičenou choreografii zapínání-vypínání-otevírání-zavírání a připadal si spíše jako pilot, kterého v autě vyvrhla Země na cestu vesmírem, i když se mi ve zpětném zrcátku neustále rýsovala osa slunce-měsíc. Skvělá soukromá sociální studie o tom, co si ve skutečnosti může/nemůže dovolit umělec, aniž by svou aktivitu hlásil příslušným úřadům. Moc si toho dovolit nemůže, vlastně téměř vůbec nic a právě proto by si toho hodně dovolovat měl.”

Iszek Baraque/ Foto FB umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více