Ivo Váňa Psota: světový balet pro Brno

1. květen 2013, 8:52

Ivo Váňa Psota: světový balet pro Brno

V prvním patře foyer Janáčkova divadla dnes stojí jeho busta, kterou před deseti lety vytvořil Nikos Armutidis. Psotovy zásluhy o český balet by si ale zasloužily mnohem větší a výraznější připomínku.

 Jeho otec byl středoškolský profesor a působil jako korespondent v Kyjevě, kde se Ivan Psota narodil. Matka byla učitelkou tance a po smrti manžela vedla taneční školu v Přerově. Byla také první učitelkou svého syna, jenž posléze studoval soukromě u Achille Viscusiho v Ostravě, Jaroslava Hladíka v Brně a u Augustina Bergra. Ten Psotovi umožnil studium v baletní škole Národního divadla, kde se Psota stal sborovým tanečníkem.

V srpnu 1926 byl Jaroslavem Hladíkem angažován jako sólový tanečník Národního divadla v Brně, s nímž byla svázána většina jeho kariéry. Tehdejší ředitel divadla František Neumann ho po Hladíkově odchodu jmenoval baletním mistrem a uměleckým šéfem baletu, a také mu navrhl umělecký pseudonym Ivo Váňa Psota. Bylo mu tehdy pouhých dvacet let. Nový ředitel divadla Otakar Zítek ale jmenoval novou vedoucí baletu Mášu Cvejičou. Časté konflikty Psotu přiměly k odchodu do baletní skupiny Ballet Russe de Monte Carlo, která navazovala na slavný Ďagilevův balet. Psota se zde ze sborového tanečníka propracoval k sólovým rolím a absolvoval se skupinou turné po celém světě.

V roce 1936 se vrátil do vlasti a po neúspěšných jednáních s pražským Národním divadlem, kde mu nepomohla ani intervence Bohuslava Martinů, nastoupil znovu do Brna, kde se stal choreografem a vedoucím baletního souboru. K jeho významným počinům patří světová premiéra Divadla za branou Bohuslava Martinů či Signorina Gioventù Vítězslava Nováka. V roce 1938 reagoval na politické události uvedením Slovanských tanců Antonína Dvořáka, České svatby Karla Bendla a Novákovy Slovácké suity. V Brně nastudoval také světovou premiéra baletu Romeo a Julie Sergeje Sergejeviče Prokofjeva, v němž sám ztvárnil titulní postavu Romea.

Za okupace se Psotovi povedlo opustit se svolením okupačních úřadů vlast a v roce 1941 získal angažmá v Metropolitní opeře, kde opět nastudoval Slovanské tance. Rok poté přešel opět k k Ballet Russe a absolvoval s ním turné po Severní a Jižní Americe. Psota se stal zástupcem generálního ředitele de Basila.

Po rozpadu Original Ballet Russe se v roce 1947 vrátil do Brna a stal se opět uměleckým šéfem baletu Národního divadla. Jako první představení znovu nastudoval Romea a Julii zároveň s Poloveckými tanci z opery Kníže Igor Alexandra Porfirjeviče Borodina. Psota v Brně zužitkoval zkušenosti, jež načerpal v zahraničí a zprostředkoval zde umělecké postupy ruské baletní školy, kterou poznal prostřednictvím ruských emigrantů v Original Ballet Russe. Díky Psotovu vedení se poválečný brněnský balet stal nejvyspělejším profesionálním tanečním souborem v Československu. V roce 1951 začal působit jako externí učitel na nově otevřené Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Jeho posledním choreografickým dílem byla Spící krasavice Petra Iljiče Čajkovského, kterou uvedlo Národní divadlo v Brně až po Psotově smrti. Zemřel 16. února 1952 po záchvatu mozkové mrtvice.

Ivo Váňa Psota se narodil před sto pěti lety, 1. května 1908. Jeho osudům je věnován dokumentární film Mistr režiséra Petra Hajna.

Zdroj: Český hudební slovník osob a institucí

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více