Janáček Brno 2020: Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša a další

Janáček Brno 2020: Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša a další

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno vstupuje do 7. ročníku. Program festivalu na rok 2020 obsahuje dvacet osm hudebních produkcí v devatenácti dnech. Přizváni jsou režiséři a interpreti jako Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Brešlík, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové a další. Bohatý program naváže na úspěšný loňský ročník, kdy Janáček Brno získal jako první v České republice prestižní ocenění The International Opera Awards – za nejlepší festival roku.

Slavnostní zahájení festivalu bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace bude dílem světově uznávaného režiséra Roberta Carsena, který ji zde vytvoří se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Další inscenace, Janáčkova přelomová opera Její pastorkyňa, bude na programu uvedena ve spolupráci brněnského operního souboru a londýnského Royal Opera House (Covent Garden), kde bude mít inscenace režiséra Clause Gutha premiéru v březnu 2020. Brněnského nastudování povede Robert Kružík.

Festival si jako jeden ze svých hlavních cílů klade představení různých inscenačních pohledů na Janáčkovo dílo v podání českých i zahraničních souborů. Diváci budou mít tentokrát vzácnou příležitost porovnat hned dvě inscenace Její pastorkyně, neboť dalším zahraničním hostem bude německý soubor z Brém, který rovněž představí tuto Janáčkovu nejslavnější operu. Zajímavou konfrontací s Janáčkovým dílem bude na divadelním jevišti v podání Maďarské státní opery Salome Richarda Strausse, poprvé uvedená právě v roce vzniku Janáčkova Osudu.

„Osud a Její pastorkyňa ožijí pod vedením světových divadelních tvůrců Roberta Carsena a Clause Gutha. Spolupráce našeho souboru s těmito inscenátory nepochybně slibuje pozoruhodné umělecké události. Festival rovněž přivítá přední interprety janáčkovských rolí, za všechny jmenujme finskou sopranistku Karitu Mattilu. Nevšední konfrontaci interpretací jistě přinese hostování Divadla Brémy s inscenací Její pastorkyně, velice se těším na soubor Státní opery Budapešť s novou inscenací Salome, jež bude zajímavým srovnáním hudebního směřování dvou skladatelských velikánů přelomu 20. století, Richarda Strausse a Leoše Janáčka. Festival představí řadu dalších hvězd, mimo jiné tenoristu Pavola Brešlíka či dirigenta Jakuba Hrůšu s Bamberskými symfoniky. Je na co se těšit.“ říká Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Téma nastávajícího ročníku se bude dotýkat umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních. Janáček Brno 2020 proběhne od 28. září do 16. října 2020.

Nabídka koncertní řady festivalu slibuje také velká jména. Závěr festivalu bude patřit tělesu Bamberských symfoniků pod taktovkou Jakuba Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Brešlíka, na klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních těles se představí třeba Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Josef Suk Piano Quartet.

„První dvě desetiletí 20. století představují jedno z nejpozoruhodnějších období hudební historie vůbec. Tou dobou přestávala platit pravidla po století v hudbě víceméně nedotknutelná, dohasínalo myšlení a hodnoty romantismu a paralelně vznikalo něco nového, někdy radikálně popírajícího vše staré, jindy reflektujícího původní hodnoty novými prostředky. Je to čas umírání i zrození. A právě hudbu Richarda Strausse, Clauda Debussyho, Gustava Mahlera, Arnolda Schönberga či Igora Stravinského a Bély Bartóka představíme na festivalovém programu v konfrontaci s další ikonickou postavou tohoto období – Leošem Janáčkem,“ doplňuje k ideové koncepci koncertního programu Jiří Zahrádka, člen umělecké rady festivalu Janáček Brno.

Jakub Hrůša/ foto Andreas Herzau

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější