Janáček Brno 2020: Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša a další

Janáček Brno 2020: Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša a další

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno vstupuje do 7. ročníku. Program festivalu na rok 2020 obsahuje dvacet osm hudebních produkcí v devatenácti dnech. Přizváni jsou režiséři a interpreti jako Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Brešlík, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové a další. Bohatý program naváže na úspěšný loňský ročník, kdy Janáček Brno získal jako první v České republice prestižní ocenění The International Opera Awards – za nejlepší festival roku.

Slavnostní zahájení festivalu bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace bude dílem světově uznávaného režiséra Roberta Carsena, který ji zde vytvoří se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Další inscenace, Janáčkova přelomová opera Její pastorkyňa, bude na programu uvedena ve spolupráci brněnského operního souboru a londýnského Royal Opera House (Covent Garden), kde bude mít inscenace režiséra Clause Gutha premiéru v březnu 2020. Brněnského nastudování povede Robert Kružík.

Festival si jako jeden ze svých hlavních cílů klade představení různých inscenačních pohledů na Janáčkovo dílo v podání českých i zahraničních souborů. Diváci budou mít tentokrát vzácnou příležitost porovnat hned dvě inscenace Její pastorkyně, neboť dalším zahraničním hostem bude německý soubor z Brém, který rovněž představí tuto Janáčkovu nejslavnější operu. Zajímavou konfrontací s Janáčkovým dílem bude na divadelním jevišti v podání Maďarské státní opery Salome Richarda Strausse, poprvé uvedená právě v roce vzniku Janáčkova Osudu.

„Osud a Její pastorkyňa ožijí pod vedením světových divadelních tvůrců Roberta Carsena a Clause Gutha. Spolupráce našeho souboru s těmito inscenátory nepochybně slibuje pozoruhodné umělecké události. Festival rovněž přivítá přední interprety janáčkovských rolí, za všechny jmenujme finskou sopranistku Karitu Mattilu. Nevšední konfrontaci interpretací jistě přinese hostování Divadla Brémy s inscenací Její pastorkyně, velice se těším na soubor Státní opery Budapešť s novou inscenací Salome, jež bude zajímavým srovnáním hudebního směřování dvou skladatelských velikánů přelomu 20. století, Richarda Strausse a Leoše Janáčka. Festival představí řadu dalších hvězd, mimo jiné tenoristu Pavola Brešlíka či dirigenta Jakuba Hrůšu s Bamberskými symfoniky. Je na co se těšit.“ říká Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Téma nastávajícího ročníku se bude dotýkat umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních. Janáček Brno 2020 proběhne od 28. září do 16. října 2020.

Nabídka koncertní řady festivalu slibuje také velká jména. Závěr festivalu bude patřit tělesu Bamberských symfoniků pod taktovkou Jakuba Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Brešlíka, na klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních těles se představí třeba Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Josef Suk Piano Quartet.

„První dvě desetiletí 20. století představují jedno z nejpozoruhodnějších období hudební historie vůbec. Tou dobou přestávala platit pravidla po století v hudbě víceméně nedotknutelná, dohasínalo myšlení a hodnoty romantismu a paralelně vznikalo něco nového, někdy radikálně popírajícího vše staré, jindy reflektujícího původní hodnoty novými prostředky. Je to čas umírání i zrození. A právě hudbu Richarda Strausse, Clauda Debussyho, Gustava Mahlera, Arnolda Schönberga či Igora Stravinského a Bély Bartóka představíme na festivalovém programu v konfrontaci s další ikonickou postavou tohoto období – Leošem Janáčkem,“ doplňuje k ideové koncepci koncertního programu Jiří Zahrádka, člen umělecké rady festivalu Janáček Brno.

Jakub Hrůša/ foto Andreas Herzau

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.  více