Janáčkova opera NdB dnes uvede premiéru La bohème

Janáčkova opera NdB dnes uvede premiéru La bohème

Na dnešní večer je ohlášena premiéra inscenace La bohème& režisérky Magdaleny Švecové a v hudebním nastudování Jakuba Kleckera.

Zkrácenou operní sezonu 2020/21 uzavře přesunutá premiéra Verdiho Nabucca a představením Lazebníka sevillského na Špilberku, ještě před tím však soubor uvede premiéru Pucciniho La bohème v Janáčkově divadle. Nová inscenace je dílem mladého týmu, který je podepsaný i pod zpracováním dětské opery Ferda Mravenec uvedené loni v srpnu. Režisérka Magdalena Švecová našla východisko ve světě bohémských umělců, jejichž ateliér se prolíná do Paříže a jejich okolí zrcadlí momentální lásky, úspěchy i nezdary. Scénografem je David Janošek, který vytvořil pestré prostředí od podkrovního bytu s děravou střechou, přes vánoční uličky pařížského Montmartru, do nichž skvěle zapadají kostýmy Zuzany Přidalové inspirované módou konce 19. století.

„Stěžejní pro mne byla kniha Henriho Murgera Výjevy ze života pařížské Bohémy, která mne doslova  nadchla  a po celou dobu příprav se k ní vracím. Spolu s výtvarníky jsme také hledali co nejvíce dobových obrázků, abychom se naladili na vánoční Paříž 19. století. Také mne fascinuje atmosféra ateliérů. Nejvíce inspirace ale stále hledám v hudbě, to je pro mne nejmagičtější svět.“ říká k premiéře režisérka Magdalena Švecová. Premiéra je ohlášena na dnešní večer, tedy 11. června 2021 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Hudební nastudování je dílem Jakuba Kleckera. Hlavní milenecké dvojice ztvární Jana Šrejma Kačírková a Pavla Vykopalová (Mimi) spolu s Peterem Bergerem a Richardem Samkem (Rodolfo) a Doubravka Součková a Tereza Kyzlinková (Musetta) a Jiří Brückler a Roman Hoza (Marcello). V dalších rolích se představí nejen osvědčení sólisté brněnského souboru, jako jsou Jan Šťáva a David Nykl (Colline), ale také vynikající zástupci nejmladší pěvecké generace Lukáš Bařák a Tadeáš Hoza (Schaunarde).

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější