Janáčkova opera NdB uvede symfonický koncert. Vystoupí Julia Sophie Wagner a Hansjörg Albrecht

Janáčkova opera NdB uvede symfonický koncert. Vystoupí Julia Sophie Wagner a Hansjörg Albrecht

Janáčkova opera NdB navazuje na tradici symfonických koncertů v podání operního orchestru. Letos na podzim zazní v Mahenově divadle 6. symfonie Rýn pro soprán, sbor a orchestr, dílo inspirované řekou Rýn a pověstmi s ní se pojícími. Sólového partu se ujme německá sopranistka Julia Sophie Wagner.

Orchestr Janáčkovy opery NdB se v loňském červnu podílel na vzniku CD nahrávky dvou symfonií významného německého skladatele Enjotta Schneidera, který patří k tvůrcům s širokým žánrovým zaměřením. Je autorem několika oper, řady symfonií a komorních děl. Jeho skladby zní v koncertních síních po celém světě. Věnuje se rovněž komponování scénické hudby pro divadlo a filmové hudbě, je podepsán mj. i pod legendárními filmy Stalingrad či Armagedon. Pro orchestr Janáčkovy opery to nebylo první setkání s jeho dílem, protože již v roce 2015 přednesl v rámci 63. ročníku Evropských týdnů Pasov Schneiderovu symfonickou báseň Pevnost. Spolu s orchestrem vystoupí německá sopranistka Julia Sophie Wagner, která se věnuje především koncertní tvorbě a je uznávanou interpretkou kantátových a oratorních děl. Pravidelně spolupracuje s orchestry, jako jsou např. Leipzig Gewandhaus Orchestra, RTVE Madrid, RIA Torino nebo Washington National Symphony Orchestra.

Koncert je ohlášený na 21. října 2018 v Mahenově divadle.

V druhé polovině koncertu zazní velkolepé dílo Gustava Mahlera 2. symfonie Vzkříšení pro soprán, alt, sbor a orchestr. Dílo, na kterém Mahler pracoval šest let, bylo inspirováno podle jeho slov na pohřbu dirigenta Hanse von Bülowa, když se mu v kostele sbor zpěváků na kůru jevil jako andělé, kteří se svým zpěvem dotýkají nebes. Sólové party zazní v podání našich sólistek Daniely Strakové-Šedrlové a Jany Hrochové. Koncert zazní pod taktovkou německého dirigenta a varhaníka Hansjörga Albrechta.

Julie Sophie Wagner/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Strážnická zpěvačka a cimbalistka Magdalena Múčková se už v útlém věku projevila jako výrazný talent: v soutěži dětských zpěváků si ve finále zazpívala s brněnským BROLNem – a nahrávka to byla natolik vydařená, že ji Český rozhlas Brno dodnes uchovává jako tzv. trvalku. Dětský hlásek vyzrál v krásně zabarvený, nezaměnitelný hlas mladé ženy, která si velmi brzy osvojila disciplínu pro lidovou zpěvačku nejnáročnější, totiž interpretaci lidových balad: kupříkladu její vlastní úpravy baladických příběhů z rodného strážnického Dolňácka Vydala máti, vydala dcéru a V širém poli hruščička jsou čisté a působivé. Ve dvaceti se nebojácně postavila do čela mladé strážnické cimbálové muziky Danaj, která letos oslavila třicetiny, a natočila s ní devět CD – mezi jinými ceněná tematická alba Písničky z malířovy palety (2000, reedice 2018), vánoční Nenechte nás dlúho státi (1996), Vladimíru Úlehlovi dedikované CD Písňovou zahradou (2008) nebo letošní Desatero (2018).  V BROLNu na čas zakotvila jako kmenová cimbalistka a zpěvačka, dodnes se současným “malým” BROLNem občas hostuje. Kromě hraní na cimbál, zpívání, komponování muzikantských pásem a úprav písní pro “svou” CM Danaj vyučuje hru na cimbál na ZUŠ ve Veselí a ve Skalici - a našla si i práci redaktorskou a scénáristickou: v pořadu U nás aneb Od cimbálu k lidové kultuře v TV Noe představuje divákům výrazné osobnosti české a moravské lidové muziky. Jak je zřejmé, kulaté narozeniny nemá vlastně ani čas oslavit v klidu … V rámci letošního festivalu Janáček Brno prezentovala svůj autorský pořad Kvítí milodějné – takže bylo o čem si povídat.  více

Když trio Ponk v obsazení housle, cimbál a kontrabas přišlo se svým prvním albem Postfolklor a konceptem mrtvého folkloru, psal jsem, že se kapele podařilo „vnést do vybraného [folklorního] materiálu kus sama sebe, použít v písních spoustu hudebních vtípků a jasně čitelných i méně nápadných obratů z jiných žánrů, a přitom zachovat jejich podstatu“. Ponk tehdy hrál úpravy lidových písní, kterým sice ponechal texty a melodie, ale s velmi úsporným a čistě akustickým instrumentářem dokázal tento tradiční repertoár obohatit o prvky rocku a dalších žánrů. Vtip spočíval ve využití netradičních rytmických vzorců, způsobu hry a energie. Na podobném principu by se dalo vystavět hned několik alb, a tak po debutu s písněmi o smrti mohl Ponk natočit kolekce lidových písní svatebních nebo vánočních. Nestalo se tak a je to dobře.  více

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018 vyvrcholil operním představením Výlety páně Broučka v nastudování Národního divadla (Praha) v režii Slávy Daubnerové se scénografií Pavla Boráka a s kostýmy Simony Vachálkové. V hlavních rolích se představili Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Andrea Široká, Stanislava Jirků, Martin Šrejma, Roman Janál a Josef Moravec. Orchestr a sbor Národního divadla řídil Jaroslav Kyzlink, o taneční čísla se postarali členové Baletu Národního divadla a externisté.  více

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.  více