Janáčkova opera zakončí Český kulturní rok v Lipsku operou Její pastorkyňa/Jenůfa

6. listopad 2019, 1:00

Janáčkova opera zakončí Český kulturní rok v Lipsku operou Její pastorkyňa/Jenůfa

Český rok kultury byl zahájen v říjnu 2018 Plesem v Opeře Lipsko a vyvrcholil hostováním na Lipském knižním veletrhu v březnu 2019. V Opeře Lipsko ho také zakončí hostující Národní divadlo Brno s operou Leoše Janáčka Její pastorkyňa/Jenůfa.

Města Lipsko a Brno spojuje partnerství trvající 45 let, které výrazně posílilo během celého Českého roku kultury. Obě metropole hrály významnou roli v životě skladatele Leoše Janáčka – v Lipsku studoval a v Brně žil. Janáček má pro Brno velký význam, a to nejen kvůli mezinárodnímu festivalu Janáček Brno, který byl v roce 2019 vyznamenán prestižní cenou International Opera Award a jehož návštěvnost každoročně láme rekordy. „Národní divadlo Brno se tímto festivalem dostalo mezi nejlepší umělce a soubory operního světa“ říká Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno a režisér posledního brněnského nastudování opery Její pastorkyňa, která bude nyní uvedena v Lipsku. Slavnostní uvedení opery Její pastorkyňa/Jenůfa proběhne 8. listopadu v Opeře Lipsko.

Leoš Janáček: JEJÍ PASTORKYŇA

Dirigent: Marko Ivanovič

Režie: Martin Glaser

Scéna: Pavel Borák

Kostýmy: Markéta Sládečková

Sbormistr: Josef Pančík

Osoby a obsazení:

Stařenka Buryjovka: Jitka Zerhauová

Laca Klemeň: Jaroslav Březina

Števa Buryja: Tomáš Juhás

Kostelnička: Szilvia Rálik

Jenůfa: Pavla Vykopalová

Stárek: Ivan Kusnjer

Rychtář: Ladislav Mlejnek

Rychtářka: Jarmila Balážová

Karolka: Tereza Kyzlinková

Pastuchyňa: Stanislava Jirků

Barena: Lenka Schallenbergerová

Jana: Martina Mádlová

Tetka: Ivona Špičková

Její pastorkyňa/ foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnská skupina Ateliér na sebe poprvé upozornila v roce 2015 sedmipísňovou nahrávkou Půlcédé. První plnohodnotné CD natočila na jaře 2019 ve studiu Indies ve spolupráci s mistrem zvuku Dušanem Součkem. Album vyšlo pod názvem Kalevalavíce

Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více