Janáčkovo dílo bylo opět uvedeno na scéně Italské státní opery v Římě

Janáčkovo dílo bylo opět uvedeno na scéně Italské státní opery v Římě

Třetí rok po sobě se vrátilo Janáčkovo dílo na jeviště Teatro dell'Opera di Roma. V roce 2022 to byla Káťa Kabanová, loni Z mrtvého domu a v letošním Roce české hudby Janáčkova snad nejslavnější opera Její pastorkyňa. Ve foyer římského operního divadla doprovází sérii představení opět výstava, kterou připravilo TIC BRNO a Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky v Římě. Výstava tentokrát diváky seznamuje se vznikem a prvním uvedením Její pastorkyně u nás a ve světě. Kostýmy do expozice zapůjčilo Národní divadlo Brno.

Římská opera pokračuje v inscenování oper Leoše Janáčka v koprodukci s londýnským divadlem Royal Opera House. Tříletou sérii završilo 2. května 2024 uvedení inscenace Její pastorkyně v režii Clause Gutha, která po premiéře v Londýně získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní produkci 2022. Jak je na operních jevištích zvykem, Janáčkovo dílo se hraje v původním jazyce, tedy česky. Hudebního nastudování se ujal slovenský dirigent Juraj Valčuha, pěvecké obsazení je mezinárodní včetně operní divy Karity Mattily v úloze Kostelničky.

Doprovodná výstava ve foyer divadla je věnovaná dokumentaci cesty Její pastorkyně z Brna, kde měla světovou premiéru v roce 1904, přes pražské Národní divadlo na světové operní scény včetně vídeňské Dvorní opery a Metropolitní opery ještě za Janáčkova života. Na výstavě jsou prezentované velkoformátové kopie dokumentů a fotografií z Archivu Leoše Janáčka, zapsaného v seznamu Paměť světa UNESCO, a ukázky kostýmů z inscenace Její pastorkyňa v Národním divadle Brno z roku 2006.

„Premiéra Její pastorkyně i doprovodná výstava měly v Teatro dell'Opera di Roma krásný ohlas, bylo to zdárné završení víceleté spolupráce s produkcí předního italského operního divadla a s velvyslanectvím ČR v Římě a současně další úspěšný výstup projektu zaměřeného na propagaci osobnosti Leoše Janáčka a jeho spojení s městem Brnem, na kterém v TIC BRNO a ve spolupráci s Moravským zemským muzeem dlouhodobě pracujeme,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Tato oceňovaná inscenace Její pastorkyně bude po Londýnu, Chicagu a Římu k vidění i v Brně – jako velkoformátová projekce v rámci oslavy Janáčkových 170. narozenin 3. července na piazzettě před Janáčkovým divadlem.

Cornelia Beskow jako Jenůfa/ foto Fabrizio Sansoni

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější