Janáčkovo divadlo otevře premiéra opery Příhody lišky Bystroušky

Janáčkovo divadlo otevře premiéra opery Příhody lišky Bystroušky

Slavnostní otevření Janáčkova divadla se blíží. Divadlo po rekonstrukci otevře premiéra opery Příhody lišky Bystroušky, která současně zahájí 6. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018, jehož program je letos věnován 100. výročí vzniku republiky. V rámci festivalu bude uvedeno kompletní jevištní dílo Leoše Janáčka v inscenacích světových tvůrců, jakými jsou Ivo van Hove, Robert Carsen, Kornél Mundruczó nebo Alvis Hermanis. Za dirigentským pultem se objeví Tomáš Hanus, Tomáš Netopil či Marko Ivanović. Operní inscenace Příhody lišky Bystroušky vzikla v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Marko Ivanoviće. V titulních rolích se představí Jana Šrejma Kačírková nebo Michaela Kušteková, Václava Krejčí Housková v alternaci s Janou Hrochovou s Svatopluk Sem s Jiřím Sulženkem. Veřejný slavnostní ceremoniál začne už na piazzettě před Janáčkovým divadlem.

Mezinárodní hudební festival věnovaný dílu Leoše Janáčka vstupuje již do 6. ročníku a ten letošní věnovaný 100. výročí české státnosti bude skutečně mimořádný! Diváky čeká kompletní uvedení Janáčkova jevištního díla v podání předních zahraničních souborů i všech třech českých národních divadel. Poprvé se v ČR představí Velšská národní opera, která přiveze inscenaci Z mrtvého domu Davida Pountneyho a Vlámská opera nabídne Věc Makropulos slavného maďarského filmového režiséra Kornéla Mundruczó. S oběma zahraničními soubory přijíždí vynikající čeští dirigenti Tomáš Hanus a Tomáš Netopil. Velké divadlo Stanislava Moniuska z Poznaně představí slavnouJejí pastorkyňu Alvise Hermanise inspirovanou dílem Alfonse Muchy. Bohatá koncertní řada nabídne dva velké symfonické koncerty, kde zazní i méně uváděné Janáčkovy kantáty Amarus Na Soláni čarták i řadu komorních koncertů s vynikajícími interprety, např. slavného britského skladatele Thomase Adèse,který se představí jako klavírista v sólovém recitálu, Simonu Houda-Šaturovou, Pavel Haas Quartett ad. Nechybí ani tradiční třetí řada, v níž si na své přijdou milovníci moravského folklóru, neboť je věnována Janáčkovi sběrateli lidové hudby. Nejen program i místa konání jsou spjata s brněnskou historií počátku 20. století a po dobu festivalu tak ožijí hudbou a divadlem i místa jako jsou Brněnské výstaviště, Stadion Kounicova, vila Löw-Beer či Památník Leoše Janáčka.

Zahájení festivalu již tradičně náleží pořádajícímu souboru Janáčkovy opery NdB. 6. ročník pro něj bude o to významnější, že spolu s festi­valem také otevře nově zrekonstruovanou budovu svého domovského Janáčkova divadla operou Příhody lišky Bystroušky, která zahájila jeho provoz již v roce 1965.

Premiéra opery Příhody lišky Bystroušky a slavnostní zahájení festivalu je naplánováno na sobotu 17. listopadu od 19:00 v Janáčkově divadle Brno. Slavnostní zahájení na piazzettě před Janáčkovým divadlem startuje už v 18:00.

Nová inscenace je dílem režiséra a uměleckého šéfa Janáčkovy opery NdB Jiřího Heřmana. „Neznám barvitější a živější hudbu, než je Janáčkova. Příhody lišky Bys­troušky mě svou pichlavou a vřelou opravdivostí vždycky dojaly, je to oslava našeho života, který je krásný, a tu krásu stvoření bychom ne­měli nikdy zapomínat. Janáček nám zanechal věčnou inspiraci k životu se všemi strastmi a radostmi. Pro zahájení festivalu a oslavu stých narozenin našeho státu není lepšího tématu a hudby!“ komentuje Jiří Heřman.

Pro šéfdirigenta Janáčkovy opery NdB Marko Ivanoviće jsou Příhody lišky Bystroušky už třetí Janáč­kovou operou, kterou hudebně nastuduje. V hlavních rolích se představí především sólisté brněnského souboru. Bystroušku ztvární Jana Šrejma Ka­čírkovou s Michaelou Kuštekovou, pro niž to bude debut na brněnském jevišti, Zlatohřbítka Václava Krejčí Housková spolu s Janou Hrochovou. Role Revír­níka se ujme náš stálý host Svatopluk Sem spolu s Jiřím Sulženkem.

NdB je součástí mezinárodního projektu Opera Vision, který na webové platformě přenáší živě představení z více než třiceti evropských operních domů. Prvním příspěvkem brněnského souboru bude živý přenos právě z představení Příhod lišky Bystroušky 18. listopadu 2018 v rámci festivalu. Hlavním partnerem přenosu je Česká televize, která vytvoří i záznam inscenace. Sledujete zde.

Součástí festivalu a premiéry Příhod lišky Bystroušky je výstava Příhody lišky Bystroušky, rukopisy, dokumenty, při které budou 19. - 21. 11. 2018zcela výjimečně k vidění v památníku Leoše Janáčka originály Janáčkových rukopisů vztahující se k opeře Příhody lišky Bystroušky.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější