Janáčkovo divadlo rozezní tři operní premiéry a Carmina Burana

Janáčkovo divadlo rozezní tři operní premiéry a Carmina Burana

Diváci se během června dočkají hned tří premiér a jednoho koncertu. V Janáčkově divadle zazní Evžen Oněgin, La bohème, Nabucco a Carmina Burana. 

V Janáčkově opeře se život nezastavil, tři nové nastudování světové operní klasiky budou, věřím, nejenom krásnou inspirací, ale i velkou radostí z živého umění pro nás pro všechny. Múzy Janáčkovy opery Vás všechny očekávají s otevřenou náručí,“ zve do Janáčkova divadla Jiří Heřman umělecký šéf Janáčkovy opery NdB. Ta po netradičně dlouhé divadelní pauze předstoupí před diváky 1. června s premiérou opery Evžen Oněgin režiséra Martina Glasera. Premiéra inscenace La bohème od režisérky Magdaleny Švecové bude 11. června a koncert oblíbené kantáty Carmina Burana v kombinaci se Svěcením jara proběhne 23. června pod vedením šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Historicky nejkratší sezonu pak Janáčkova opera NdB zakončí 29. června premiérou inscenace Nabucco v režii Jiřího Heřmana.

Neobvyklé množství premiér v jednom měsíci je samozřejmě dáno současnou situací, kdy se divadlo otevírá pro veřejnost na úplném konci sezóny. Pro potenciálního diváka to má ovšem v mnohém pozitivní dopad. Nejen, že jsou na premiéry dostupné vstupenky, které jsou za normálních okolností vyprodané dlouho dopředu, ale dají se také pořídit za poměrně nízkou cenu. 

Janáčkova opera ovšem ani v této době nerezignovala na pěvecké hvězdy. V Nabuccovi tak mohou diváci v Brně poprvé vidět světově proslulého barytonistu Dalibora Jenise, který Verdiho zpívá už 25 let v předních operních domech jako je milánská La Scala nebo londýnská Covent Garden. Po jeho boku se na jevišti Janáčkova divadla objeví maďarská sopranistka Csilla Boross a italský tenorista Enrico Casari.

Romantického Čajkovského a jeho vrcholné dílo Evžen Oněgin představila opera Národního divadla Brno už v březnu v televizní premiéře na stanici ČT Art. Nejnovější verze slavné Verdiho opery Nabucco měla svou online premiéru 19. května. Nejeden divák tak může v červnu na vlastní oči zjistit, o kolik je lepší opera v divadle než na televizních obrazovkách. „Žádný záznam ani live stream se nevyrovná tomu, co diváci prožijí v hledišti na živo, stejně jako nám nic nemůže nahradit diváky,” říká dramaturgyně Janáčkovy opery NdB Patricie Částková. 

Janáčkovo divadlo/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější