Janovy pašije z kostela Sv. Tomáše v Lipsku budou přenášeny online

Janovy pašije z kostela Sv. Tomáše v Lipsku budou přenášeny online

V rámci Bachova festivalu se v Lipsku na Velký pátek v kostele Sv. Tomáše (kde působil J. S. Bach) uskuteční koncert Janových pašijí. Koncert bude vysílán živě do celého světa. Vystoupí Benedikt Kristjánsson, Elina Albach a Philipp Lamprecht.

Na mnoha místech je dlouhou tradicí -  již více než 100 let - hrát Bachovy pašije v týdnu před Velikonocemi. Mnoho lidí na celém světě považuje poslech či dokonce přednes Bachových Janových pašijí za nepostradatelný rituál během Pašijového týdne, což je ale letos významně ovlivněno koronavirovou pandemií. Stovky i možná tisíce koncertů Bachových pašijí byly z důvodu omezení pohybu po celém světě zrušeny. Aby však celosvětová Bachova komunita měla možnost navzdory současné situaci se přesto aktivně zúčastnit, přišel umělecký  ředitel Bachova festivalu v Lipsku s výborným nápadem.

Na Velký pátek 10. dubna v hodinu Ježíšovi smrti (15h) bude u hrobky skladatele v kostele Sv. Tomáše v Lipsku přednesena komorní verze Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha. Celosvětová Bachova komunita je navíc zvána ke společnému virtuálnímu zpěvu z domova. Významní umělci ze zemí jako např. USA, Kanady a Malajsie se zúčastní prostřednictvím videolinku. Koncert bude živě streamován.

„V rámci letošního Bachova festivalu s podtitulem " BACH - We are FAMILY!" mělo vystoupit téměř 50 sborů ze všech kontinentů na oslavu dosud největší přehlídky Bachova umění v Lipsku. Z důvodu koronavirové pandemie to ale není možné. Janovy pašije se původně měly odehrát na náměstí v historickém centru (Markt) za účasti 5 000 zpěváků - doufáme však,že i při přesunutí na jiné místo se celosvětová Bachova rodina sejde alespoň virtuálně ke společnému zpěvu: ve správný čas na správném místě. Jedním jsem si naprosto jistý, bude to velmi dojemný zážitek pro nás všechny.“ Komentuje nastalou situaci umělecký ředitel Bachova festivalu v Lipsku, Michael Maul. 

Poprvé byly Bachovy Janovy pašije předneseny před 296 lety na Velký pátek v roce 1724. Jednalo se o dosud nejrozsáhlejší dílo nově jmenovaného svatotomášského kantora (jmenován roku 1723): celá kongregace měla možnost po dvě hodiny sledovat hudebně ztvárněné utrpení a ukřižování Ježíše Krista. Mnozí se přidali ke sboristům a společně zpívali Bachovy nesmrtelné chorály, ze kterých pak čerpali sílu v nelehkých časech. Miliony lidí na celém světě do dnešních dnů nalézají útěchu a naději při zpěvu a poslechu této jedinečné hudby.

Tyto Janovy pašije budou předneseny pouze třemi umělci: islandský tenor Benedikt Kristjánsson bude vyprávět příběh Ježíšova utrpení na základě Bachových pašijí v roli evangelisty a všech dalších postav - rovněž bude dirigovat virtuální sbor. Cembalistka Elina Albach a hráč na bicí nástroje Philipp Lamprecht převezmou roli orchestru. Ostatní původně přizvaní interpreti na letošní Bachův festival - kromě 5 zpěváků v kostele vedených svatotomášským kantorem Gottholdem Schwarzem - se představení aktivně zúčastní prostřednictvím videolinku. Ke společnému zpěvu jsou tak zváni i všichni diváci. 

Kostel sv. Tomáše v Lipsku/ foto travelmag.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější