JazzFestBrno 2018: Wynton Marsalis, Avishai Cohen, Brad Mehldau a Donny McCaslin

1. listopad 2017, 12:00

 JazzFestBrno 2018: Wynton Marsalis, Avishai Cohen, Brad Mehldau a Donny McCaslin

JazzFestBrno odtajnil první čtyři koncerty z programu 17. ročníku. Do Brna se vrátí izraelský basista Avishai Cohen s novou rozšířenou kapelou a albem „1970“. Dále saxofonista Donny McCaslin, Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s kapelníkem Wyntonem Marsalisem a americký pianista Brad Mehldau.

„Dlouhodobým posláním festivalu je představovat jazz ve všech jeho rozmanitých podobách a myslím, že pohled na první odtajněná jména z nadcházejícího ročníku opět potvrzuje, že jazz jako žánr již zcela ztratil jasné kontury,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

První koncert JazzFestu Brno 2018 proběhne 1. února v Bobycentru. Vystoupí zde proslulý americký bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra vedený kapelníkem, proslulým trumpetistou a skladatelem Wyntonem Marsalisem. „V bigbandu hraje patnáct z nejlepších současných jazzových sólistů, sekčních hráčů a aranžérů. Jedinečnost samotného Wyntona Marsalise dokazuje fakt, že v jedenadvaceti, v roce 1982, debutoval jako lídr a od té doby natočil více než šedesát nahrávek v žánrech jazzu a vážné hudby, jež mu vydobyly celkem devět cen Grammy. V roce 1983 se stal prvním a jediným umělcem, jenž získal jak klasickou, tak jazzovou Grammy ve stejném roce a tento neuvěřitelný výkon zopakoval v roce 1984,“ přibližuje Spilka.

Americký pianista Brad Mehldau, který zahraje 18. února v Besedním domě, se do Brna vrátí po čtyřech letech. Brad Mehldau patří do nejvyšší ligy jazzových a crossover hudebníků a jeho umělecký vývoj inspiruje početné pokračovatele po celém světě. Čerpá jak z jazzové historie, tak z klasické hudby, experimentální hudby, ale i z pop music.

Třetím umělcem, který v Brně nevystoupí poprvé je americký saxofonista a skladatel Donny McCaslin. Se svojí kapelou se představí 15. března v Sono Centru. Kalifornský rodák si během svého hudebního působení vysloužil už tři nominace na Grammy. Jeho kariéra nabrala obrátky, když McCaslina a jeho kapelu přizval ke spolupráci David Bowie, aby společně nahráli album Blackstar, jak se ukázalo, Bowieho mistrovskou hudební derniéru.

Součástí programu bude také koncert izraelského basisty, skladatele a zpěváka Avishaie Cohena. Svůj nejnovější koncertní projekt a album 1970 představí 5. dubna v Bobycentru. Číslovka 1970 je rokem Cohenova narození a naznačuje tak osobní rozměr tohoto alba, kterým Avishai vzdává hold svým hudebním vzorům od africké a latinskoamerické hudby přes sefardskou tradici až po sofistikovaný soul a pop Stevieho Wondera a dalších legend afroamerické hudby.

PROGRAM JAZZFESTBRNO 2018:

  1. 2. 2018, 19:30, Bobycentrum

Jazz at Lincoln Center with Wynton Marsalis (US)

  1. 2. 2018, 19:30, Besední dům

Brad Mehldau Solo (US)

  1. 3. 2018, 19:30, Sono Centrum

Pavel Wlosok Trio + Rick Margitza (CZ/US)

Donny McCaslin (US)

  1. 4. 2018, 19:30, Bobycentrum

Avishai Cohen ‘1970’ (IL)

Kompletní program festivalu bude zveřejněn na konci ledna 2018.

Avishai Cohen/ foto Andreas Terlaak

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

V předvečer premiéry operní pantomimy Der Traum, která se má stát pomyslným vyvrcholením 16. ročníku Hudebního festivalu Znojmo, dostali jeho návštěvníci možnost nahlédnout do prostor impozantního, avšak chátrajícího Louckého kláštera. Toto specifické místo s jedinečnou atmosférou nebylo vybrané náhodou. Jmenovaná přehlídka se totiž nestará pouze o kulturní přítomnost, ale spolufinancuje i řadu rekonstrukcí chátrajících památek. Již několik let je jeho cílem obnova Louckého kláštera, a tak se podobně jako v minulých letech stal včerejší koncert vhodnou příležitostí k dobročinné dražbě vín, jejíž výtěžek je určený právě na opravu devastované budovy. S pestrým programem sestávajícím z děl Henryho Purcella, Giovanniho Battisty Pergolesiho, Šimona Brixiho, Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho a Wolfganga Amadea Mozarta se na prosluněném nádvoří a za cinkotu skleniček představil Znojemský komorní orchestr doplněný čestnými hosty, violisty Reinholdem Riegerem a Emilem Machainem. Jako sólisté vystoupili sopranistka Zuzana Barochová a pozounista Tomáš Votava, koncert řídil houslista a pedagog Marek Filip, který je současně uměleckým vedoucím ansámblu.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více