JazzFestBrno: Dianne Reeves, John McLaughlin, Branford Marsalis, Billy Cobham a GoGo Penguin

JazzFestBrno: Dianne Reeves, John McLaughlin, Branford Marsalis, Billy Cobham a GoGo Penguin

Mezinárodní jazzový festival JazzFestBrno vstupuje do 18. ročníku. Dnes zveřejnil první jména z programu na příští rok. Do Brna poprvé zavítá saxofonista Branford Marsalis, kytarista John McLaughlin a kapela GoGo Penguin. Dále vystoupí americký bubeník Billyho Cobhama a zpěvačka Dianne Reeves.

Saxofonista Branford Marsalis je považován za ztělesnění umělecké excelence, Dianne Reeves je charismatická zpěvačka a John McLaughlin si zase vysloužil pověst hudebníka, který je neustále otevřený novým vlivům. Billyho Cobhama mnozí považují za krále fusion a o GoGo Penguin hudební publicisté prohlašují, že je to jedna z nejzajímavějších kapel, která na britské scéně za poslední roky vznikla. „Těší nás, že se v programu opět prolnou několikanásobní držitelé Grammy a jazzové legendy koncertující stále ve skvělé formě s mladou progresivní scénou. Věříme, že si na festival jako obvykle najdou cestu fanoušci z celé republiky i ze zahraničí. Vždyť například Branford Marsalis se svým proslulým kvartetem hrál v Česku naposledy před více jak patnácti lety,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Zahajovací koncert festivalu obstará 13. března v Sono Centru Branford Marsalis Quartet. Branford Marsalis se před více než třemi dekádami vtrhnul na jazzovou scénu jako saxofonista přinášející novou energii a nadchl pro jazzové umění zástupy nových fanoušků. Ani se třemi Grammy ve své sbírce však neusíná na vavřínech a dál pěstuje svůj talent a rozšiřuje hudební obzory sobě i svým posluchačům. A to nejen jako hudebník, ale i skladatel, kapelník a pedagog. Branford se narodil v kulturně bohatém prostředí New Orleans. Nejstarší syn klavíristy Ellise Marsalise hudební geny nezapřel, stejně jako později jeho mladší sourozenci Wynton, Delfeayo a Jason. V polovině 80. let si Branford založil vlastní kvarteto. To i přes jeho další nespočetné jazzové i klasické projekty zůstává Branfordovou primární platformou pro realizaci vlastních hudebních nápadů. Ukázkový „working band“ vyniká neobvykle konzistentním obsazením, vždyť za více než tři desítky let historie kapely došlo jen ke třem personálním změnám. Před hlavním koncertem večera se návštěvníkům představí trio polské pianistky Kasii Pietrzko.

Bubeník Billy Cobham, který zahraje 20. března v Sono Centru stál u zrodu jazzrocku a v letošním roce, kdy slaví 75. narozeniny, se vrací ke svému sólovému albu Crosswinds z roku 1974. Co by se na první pohled mohlo zdát jako pohodlný návrat do minulosti, se v podání této bubenické legendy stává poutavým hudebním dobrodružstvím. „Billy Cobham byl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let členem další stylotvorné kapely Milese Davise a podílel se mimo jiné na přelomovém jazz-rockovém albu Bitches Brew. O rok později společně s Johnem McLaughlinem založili kultovní kapelu Mahavishnu Orchestra,“ připomíná Spilka. Aktuální projekt Crosswinds odráží Cobhamovo dávné hledání, jehož cíl se zformoval až v současnosti – touha po dosažení klidné mysli a možnosti bez spěchu si vychutnat a zpracovat vizuální zážitky. Ještě před hlavní hvězdou večera se mohou fanoušci těšit na koncert Space Project, v němž se potkává český saxofonista Ondřej Štveráček s Genem Jacksonem, americkým bubeníkem, který hrál řadu let po boku Herbieho Hancocka.

Sál Sono Centra hostí i další z oznámených festivalových večerů, a to 5. dubna koncert kapely GoGo Penguin. K nezaměnitelnému zvuku tohoto tria přispívají proměnlivé lámané beaty a slabost pro hymnické melodie. Svými melodickými linkami a sofistikovanou harmonií GoGo Penguin připomínají typické klavírní trio vycházející z jazzu a klasiky, rytmy však čerpají spíše z elektronické hudby. Právě tímto setkáním protikladů si kapela vysloužila nálepku post-jazzová. Byť kritici nad samotnou existencí subžánru post-jazz rádi vedou sáhodlouhé diskuze, zároveň se shodují, že akusticko-elektronický zvuk GoGo Penguin je vzrušující a vytváří působivou a emocemi nabitou hudbu. Ta čerpá z opojné kombinace vlivů od umělců jako Brian Eno, John Cage či Squarepusher, ale i z atmosféry deštěm zmáčených šedivých ulic Manchesteru. Znějí v ní prvky rocku a minimalismu, stejně jako trip hopu a další klubové taneční hudby.

John McLaughlin, jehož brněnská premiéra čeká 14. dubna v Janáčkově divadle, se od klasické hudby přes blues, flamenco, indickou hudbu a jazz propracoval k jedinečnému hudebnímu výrazu a stal se jedním z nejvlivnějších průkopníků jazz-rockové fúze. Do povědomí hudebního světa se poprvé výrazně vtiskl na přelomu 60. a 70. let nejdříve jako člen kapely Milese Davise, se kterou nahrál průlomová alba In a Silent Way, Bitches Brew, A Tribute to Jack Johnson a krátce na to jako vůdčí osobnost již zmíněné kapely Mahavishnu Orchestra. V roce 1975 založil soubor Shakti spojující akustický jazz a indickou hudbu. Projekt The 4th Dimension silně navazuje na McLaughlinovy předchozí experimenty z dob Mahavishnu Orchestra či z 90. let a kapely Heart of Things, typické propojením elektrické kytary, kláves a fenomenální rytmiky. Syntézou s indickými vlivy, jíž si v 70. letech McLaughlin prošel, dal vzniknout ojedinělé jazzové fúzi, kterou v současnosti úspěšně rozvíjí právě v rámci kapely The 4th Dimension.

Závěrečný koncert JazzFestu Brno 2019 bude patřit sonornímu hlasu charismatické Američanky Dianne Reeves. Držitelka pěti cen Grammy vystoupí 30. dubna Janáčkově divadle. Reeves nazpívala například soundtrack k filmu George Clooneyho Dobrou noc a hodně štěstí. Snímek byl nominován na Oscara v šesti kategoriích a zpěvačka za soundtrack získala jednu ze svých Grammy. Reeves vystoupila i v ceněném dokumentárním filmu o životě skladatele Billyho Strayhorna, blízkého spolupracovníka Duka Ellingtona. Letos se stala první ženou vyznamenanou prestižním oceněním Jazz Legends Award, jímž se honosí ty největší osobnosti jazzové historie jako například Wayne Shorter, Chick Corea, Herbie Hancock, Terence Blanchard nebo Quincy Jones.

PROGRAM JAZZFESTBRNO 2019

13. 3. 2019, 19:30, Sono Centrum

Kasia Pietrzko Trio (PL)

Branford Marsalis Quartet (US)

20. 3. 2019, 19:30, Sono Centrum

Štveráček „Space Project“ feat. Gene Jackson (CZ/SK/US)

Billy Cobham’ Crosswind Project (US)

5. 4. 2019, 19:30, Sono Centrum

GoGo Penguin (UK)

14. 4. 2019, 19:30, Janáčkovo divadlo

John McLaughlin & The 4th Dimension (UK/CM/IN)

30. 4. 2019, 19:30, Janáčkovo divadlo

Dianne Reeves (US/BR)

Vstupenky jsou v prodeji na webu festivalu, v prodejní síti Ticketmaster a v běžných kamenných předprodejích. Kompletní program bude zveřejněn v lednu 2019.

Dianne Reeves/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více