JazzFestBrno: Dianne Reeves, John McLaughlin, Branford Marsalis, Billy Cobham a GoGo Penguin

JazzFestBrno: Dianne Reeves, John McLaughlin, Branford Marsalis, Billy Cobham a GoGo Penguin

Mezinárodní jazzový festival JazzFestBrno vstupuje do 18. ročníku. Dnes zveřejnil první jména z programu na příští rok. Do Brna poprvé zavítá saxofonista Branford Marsalis, kytarista John McLaughlin a kapela GoGo Penguin. Dále vystoupí americký bubeník Billyho Cobhama a zpěvačka Dianne Reeves.

Saxofonista Branford Marsalis je považován za ztělesnění umělecké excelence, Dianne Reeves je charismatická zpěvačka a John McLaughlin si zase vysloužil pověst hudebníka, který je neustále otevřený novým vlivům. Billyho Cobhama mnozí považují za krále fusion a o GoGo Penguin hudební publicisté prohlašují, že je to jedna z nejzajímavějších kapel, která na britské scéně za poslední roky vznikla. „Těší nás, že se v programu opět prolnou několikanásobní držitelé Grammy a jazzové legendy koncertující stále ve skvělé formě s mladou progresivní scénou. Věříme, že si na festival jako obvykle najdou cestu fanoušci z celé republiky i ze zahraničí. Vždyť například Branford Marsalis se svým proslulým kvartetem hrál v Česku naposledy před více jak patnácti lety,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Zahajovací koncert festivalu obstará 13. března v Sono Centru Branford Marsalis Quartet. Branford Marsalis se před více než třemi dekádami vtrhnul na jazzovou scénu jako saxofonista přinášející novou energii a nadchl pro jazzové umění zástupy nových fanoušků. Ani se třemi Grammy ve své sbírce však neusíná na vavřínech a dál pěstuje svůj talent a rozšiřuje hudební obzory sobě i svým posluchačům. A to nejen jako hudebník, ale i skladatel, kapelník a pedagog. Branford se narodil v kulturně bohatém prostředí New Orleans. Nejstarší syn klavíristy Ellise Marsalise hudební geny nezapřel, stejně jako později jeho mladší sourozenci Wynton, Delfeayo a Jason. V polovině 80. let si Branford založil vlastní kvarteto. To i přes jeho další nespočetné jazzové i klasické projekty zůstává Branfordovou primární platformou pro realizaci vlastních hudebních nápadů. Ukázkový „working band“ vyniká neobvykle konzistentním obsazením, vždyť za více než tři desítky let historie kapely došlo jen ke třem personálním změnám. Před hlavním koncertem večera se návštěvníkům představí trio polské pianistky Kasii Pietrzko.

Bubeník Billy Cobham, který zahraje 20. března v Sono Centru stál u zrodu jazzrocku a v letošním roce, kdy slaví 75. narozeniny, se vrací ke svému sólovému albu Crosswinds z roku 1974. Co by se na první pohled mohlo zdát jako pohodlný návrat do minulosti, se v podání této bubenické legendy stává poutavým hudebním dobrodružstvím. „Billy Cobham byl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let členem další stylotvorné kapely Milese Davise a podílel se mimo jiné na přelomovém jazz-rockovém albu Bitches Brew. O rok později společně s Johnem McLaughlinem založili kultovní kapelu Mahavishnu Orchestra,“ připomíná Spilka. Aktuální projekt Crosswinds odráží Cobhamovo dávné hledání, jehož cíl se zformoval až v současnosti – touha po dosažení klidné mysli a možnosti bez spěchu si vychutnat a zpracovat vizuální zážitky. Ještě před hlavní hvězdou večera se mohou fanoušci těšit na koncert Space Project, v němž se potkává český saxofonista Ondřej Štveráček s Genem Jacksonem, americkým bubeníkem, který hrál řadu let po boku Herbieho Hancocka.

Sál Sono Centra hostí i další z oznámených festivalových večerů, a to 5. dubna koncert kapely GoGo Penguin. K nezaměnitelnému zvuku tohoto tria přispívají proměnlivé lámané beaty a slabost pro hymnické melodie. Svými melodickými linkami a sofistikovanou harmonií GoGo Penguin připomínají typické klavírní trio vycházející z jazzu a klasiky, rytmy však čerpají spíše z elektronické hudby. Právě tímto setkáním protikladů si kapela vysloužila nálepku post-jazzová. Byť kritici nad samotnou existencí subžánru post-jazz rádi vedou sáhodlouhé diskuze, zároveň se shodují, že akusticko-elektronický zvuk GoGo Penguin je vzrušující a vytváří působivou a emocemi nabitou hudbu. Ta čerpá z opojné kombinace vlivů od umělců jako Brian Eno, John Cage či Squarepusher, ale i z atmosféry deštěm zmáčených šedivých ulic Manchesteru. Znějí v ní prvky rocku a minimalismu, stejně jako trip hopu a další klubové taneční hudby.

John McLaughlin, jehož brněnská premiéra čeká 14. dubna v Janáčkově divadle, se od klasické hudby přes blues, flamenco, indickou hudbu a jazz propracoval k jedinečnému hudebnímu výrazu a stal se jedním z nejvlivnějších průkopníků jazz-rockové fúze. Do povědomí hudebního světa se poprvé výrazně vtiskl na přelomu 60. a 70. let nejdříve jako člen kapely Milese Davise, se kterou nahrál průlomová alba In a Silent Way, Bitches Brew, A Tribute to Jack Johnson a krátce na to jako vůdčí osobnost již zmíněné kapely Mahavishnu Orchestra. V roce 1975 založil soubor Shakti spojující akustický jazz a indickou hudbu. Projekt The 4th Dimension silně navazuje na McLaughlinovy předchozí experimenty z dob Mahavishnu Orchestra či z 90. let a kapely Heart of Things, typické propojením elektrické kytary, kláves a fenomenální rytmiky. Syntézou s indickými vlivy, jíž si v 70. letech McLaughlin prošel, dal vzniknout ojedinělé jazzové fúzi, kterou v současnosti úspěšně rozvíjí právě v rámci kapely The 4th Dimension.

Závěrečný koncert JazzFestu Brno 2019 bude patřit sonornímu hlasu charismatické Američanky Dianne Reeves. Držitelka pěti cen Grammy vystoupí 30. dubna Janáčkově divadle. Reeves nazpívala například soundtrack k filmu George Clooneyho Dobrou noc a hodně štěstí. Snímek byl nominován na Oscara v šesti kategoriích a zpěvačka za soundtrack získala jednu ze svých Grammy. Reeves vystoupila i v ceněném dokumentárním filmu o životě skladatele Billyho Strayhorna, blízkého spolupracovníka Duka Ellingtona. Letos se stala první ženou vyznamenanou prestižním oceněním Jazz Legends Award, jímž se honosí ty největší osobnosti jazzové historie jako například Wayne Shorter, Chick Corea, Herbie Hancock, Terence Blanchard nebo Quincy Jones.

PROGRAM JAZZFESTBRNO 2019

13. 3. 2019, 19:30, Sono Centrum

Kasia Pietrzko Trio (PL)

Branford Marsalis Quartet (US)

20. 3. 2019, 19:30, Sono Centrum

Štveráček „Space Project“ feat. Gene Jackson (CZ/SK/US)

Billy Cobham’ Crosswind Project (US)

5. 4. 2019, 19:30, Sono Centrum

GoGo Penguin (UK)

14. 4. 2019, 19:30, Janáčkovo divadlo

John McLaughlin & The 4th Dimension (UK/CM/IN)

30. 4. 2019, 19:30, Janáčkovo divadlo

Dianne Reeves (US/BR)

Vstupenky jsou v prodeji na webu festivalu, v prodejní síti Ticketmaster a v běžných kamenných předprodejích. Kompletní program bude zveřejněn v lednu 2019.

Dianne Reeves/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Americký muzikál Rent, jehož premiéru o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, má nálepku kultovního díla. A má na ni právo. Podtrhuje to i tragický osud autora (a to prosím námětu, libreta, hudby i textů v jedné osobě!) Jonathana Larsona, který roku 1996 zemřel krátce před premiérou v šestatřiceti letech. Nikdy se tak nedočkal úspěchů svého díla: třeba čtyř cen Tony a za námět dokonce i Pulitzerovy ceny. Stvrdila brněnská inscenace režiséra Stanislava Moši kvality fenoménu jménem Rent?  více

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Historicky poučená interpretace se stala prubířským kamenem uměleckých těles, jež si vzala za úkol oživit hudbu vzdálené minulosti v co nejpůvodnějším tvaru. Barokní housle, lukovité smyčce, zvonivá barva violy de gamba, dravost středověké fiduly a především znalost dobové interpretační praxe se staly východiskem při pátrání po nezkaleném a autentickém zvuku staré hudby. Mnoho interpretů se snaží bedlivým studiem pramenů postihnout a pochopit jemné nuance tehdejšího hudebního jazyka a přetavit tuto znalost v hudbu, která osloví současné posluchače. Mohlo by se zdát, že snaha o proniknutí do původní interpretační praxe je doménou pouze barokní, renesanční, případně středověké hudby. Ansámbl Musica Florea pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla se však obrací k tvorbě relativně nedávné – romantické. Zbavuje ji interpretačních nánosů, které vznikly v minulém století. V brněnském kostele Jana Amose Komenského jmenovaný soubor včera představil svoji vizi Dvořákovy hudby. Zazněla předehra Můj domov op. 62 vzniklá roku 1882 pro potřeby hry Josef Kajetán Tyl od F. F. Šamberka a Symfonie č. 4 d moll B. 41více

S další českou muzikálovou premiérou v podobě titulu Big vyrukovalo Městské divadlo Brno. Hudební novinka, která se zrodila ze stejnojmenného filmu, pobaví děti, pubescenty i jejich doprovod. Tato muzikálová pohádka obslouží skutečně všechny generace. Big je totiž rodinnou komedii, která dokáže být místy i fantasy podívanou, jindy romanticky nasládlým dílkem o lásce či napínavou záležitostí o unáhleném malém klukovi, s nímž to ale nakonec dobře dopadne.  více