JazzFestBrno: Gregory Porter zazpívá v kostele sv. Jakuba

4. říjen 2021, 15:30

JazzFestBrno: Gregory Porter zazpívá v kostele sv. Jakuba

Jubilejní 20. ročník festivalu JazzFestBrno již běží a ke stávajícímu programu přidává ještě jeden koncert – v prosinci pozve do Brna zpěváka a skladatele Gregoryho Portera. Vystoupí v kostele sv. Jakuba, kde spolu s ním zahraje jeho dvorní hammondkář, brněnský rodák Ondřej Pivec.

„Doba covidová přináší pořadatelům kulturních akcí i fanouškům mnohá zklamání, ale i příležitosti. Dřív bylo nemyslitelné, že bychom se s hvězdou globálního formátu dohodli na vystoupení pouhé dva měsíce před jeho konáním. Když se však příležitost přivézt do Brna Gregoryho Portera naskytla, neváhali jsme ani vteřinu. V prostoru kostela sv. Jakuba navíc půjde o intenzivní zážitek s adventním nádechem,“ těší se umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Kostel na Rašínově ulici nedaleko náměstí Svobody nabízí přibližně 800 míst, takže na poměry Gregoryho Portera, který je zvyklý vyprodávat tisícové koncertní sály, půjde o skutečně exkluzivní intimní prostor.

Gregory Porter nabízí přesně to, co byste od jazzového zpěváka, skladatele, herce a básníka očekávali, navrch se vám přitom dostane ještě příznačného a těžko definovatelného „čehosi navíc“. Sečtělý Porter dokáže v textech přesně zacílit na sociální nálady, zabrousit do vzpomínek na dětství, vracet se ke krušné historii amerických černochů nebo si radostně pohrávat s myšlenkou na společné jamování s legendárními jazzmany a bluesmany, od nichž si vypůjčuje skladby, které následně ojediněle jiskřivým způsobem přezpívává. Vlastní mu jsou ale také milostná témata a písně o lásce věnované ponejvíc jeho manželce. Patří proto k vrcholným okamžikům jeho úchvatných koncertů.

Už řadu let má v Gregoryho kapele nezastupitelné místo český hammondkář Ondřej Pivec. V roce 2010 se na festivalu JazzFestBrno představil poprvé v sólovém projektu, v roce 2013 dostal příležitost zahrát si s Porterem díky pražskému festivalu Struny podzimu a nyní přijíždí na svou rodnou hroudu jako rovnocenný spoluhráč jedné z největších světových jazzových hvězd.

JazzFestBrno zároveň přesunuje z důvodu rozhodnutí umělce koncert basisty Marcuse Millera z 11. listopadu na zatím neupřesněný termín roku 2022. Posouvá se i koncert britského tria GoGo Penguin, které do Brna nezavítá v původně avizovaném prosinci, ale až 16. ledna příštího roku. Festival rovněž oznámil vyprodání koncertu jedné z hlavních hvězd ročníku 2022. „Jedná se o koncert Jacoba Colliera, který vyprodal Sono Centrum během pár měsíců. Není vyloučeno, že se několik vstupenek z případných nevyzvednutých rezervací vrátí do prodeje pár dní před koncertem. Pokud k tomu dojde, budeme o tom přednostně informovat členy našeho fanclubu. V případě, že i poté zůstanou nějaké vstupenky k dispozici, dozví se to zájemci i na festivalovém webu, v e-mailovém newsletteru a na našich sociálních sítích,“ dodává výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo.

Gregory Porter/ foto Ami Sioux

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější